اعضای شورا یک سوزن به خودشان بزنند و یک جوالدوز به دیگران

انتخاب پیمانکاران سفارشی؛ چالش مدیریت شهری و نارضایتی عمومی

اگرچه انتقادات نسبت به وضعیت آسفالت رشت صحیح است؛ در نهایت، حل این مشکل نیازمند شفافیت در انتخاب پیمانکاران، استقلال بیشتر شهرداری، پاشخگو کردن ناظران فنی شهرداری و ایجاد سیستم‌های نظارتی مستقل است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، پدیده‌ انتخاب پیمانکاران سفارشی، از طریق سفارش اعضای شورای شهر، به چالشی در مدیریت شهری در سراسر کشور تبدیل و مانع شفافیت و کارآمدی آنها شده و از طرفی به اعتماد عمومی نیز آسیب جدی وارد کرده است.

این رویه، تمرکز را از شایستگی به روابط غیررسمی منتقل کرده، که نتیجه آن استفاده از پیمانکاران فاقد تخصص و مهارت کافی است و همین امر کیفیت پایین خدمات شهری و بی‌نظمی در پروژه‌ها را در پی دارد و در نتیجه، پروژه‌هایی که با بودجه عمومی اجرا می‌شوند، به علت تأخیرهای مکرر و عملکرد ضعیف، به اهداف خود نمی‌رسند و شهروندان رشت از خدمات کیفی محروم می‌مانند.

عدم شفافیت، حضور پیمانکاران ناکارآمد و بدقول، و سپس انتقاد اعضای شورا از عملکرد همان پیمانکاران نشان‌دهنده تناقض و خلاء نظارت در فرآیند اجرایی است.

از سوی دیگر، این دخالت‌ها به استقلال و کارایی شهردار نیز لطمه می‌زند، چرا که فشارهای وارده از جانب اعضای شورا بر انتخاب پیمانکاران باعث می‌شود شهردار نتواند تصمیمات مستقل و موثری اتخاذ کند.

از نظر اجتماعی نیز، این رویه باعث گسترش بی‌اعتمادی و نارضایتی در میان شهروندان شده و فساد اداری و رانت‌خواری را ترویج می‌دهد. این مداخله‌ها نه‌تنها به از دست رفتن سرمایه اجتماعی می‌انجامد، بلکه فرهنگ شایسته‌سالاری و تخصص‌محوری را در سیستم اداری تضعیف می‌کند و باعث می‌شود فرصت‌ها به افرادی غیرمتخصص سپرده شود که نمونه بارز آن درباره وضعیت آسفالت رشت است.

نکته جالب اینکه بعضاً دیده شده برخی از اعضای شورای شهر رشت، پس از عملکرد ضعیف پیمانکاران، نسبت به عملکرد آنها معترض می‌شوند اگرچه این اقدام بیشتر به دلیل فشار عمومی و برای جلب رضایت شهروندان انجام می‌شود اما به نوعی نشان‌دهنده تناقض در رفتار و رویکرد اعضای شورا نیز بوده چراکه عوام می گویند “پیمانکار آسفالت تا زمانیکه در شورا پارتی نداشته باشند، به او کار سپرده نمی شود”.

اگرچه انتقادات نسبت به وضعیت آسفالت رشت صحیح است؛ در نهایت، حل این مشکل نیازمند شفافیت در انتخاب پیمانکاران، استقلال بیشتر شهرداری، پاسخگو کردن ناظران فنی شهرداری و ایجاد سیستم‌های نظارتی مستقل است تا شهروندان از خدمات شهری باکیفیت بهره‌مند شوند و اعتماد عمومی به شورا و مدیریت شهری بازگردد.

Share