رئیس کل دادگستری استان گیلان؛

وضعیت محوطه گمرک آستارا در شان شهرستان نیست | تسریع در رسیدگی به پرونده‌های خاص ضروری است

رئیس کل دادگستری استان گیلان بر لزوم تسریع در رسیدگی به پرونده‌های خاص و مهم تأکید کرد و گفت: هرگونه تأخیر غیرضروری می‌تواند تأثیر منفی بر روند اجرای عدالت داشته باشد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، حجت‌الاسلام صادقی نیارکی رئیس کل دادگستری گیلاندر سفر یک روزه خود به آستارا با اشاره به اهمیت پرونده‌های مهم و تاثیر آن‌ها بر اعتماد عمومی به دستگاه قضا، اظهار کرد: پرونده‌های خاص و حساس نه تنها از نظر حقوقی بلکه از نظر اجتماعی نیز اهمیت ویژه‌ای دارند و تسریع در رسیدگی به آن‌ها، علاوه بر اجرای عدالت، می‌تواند موجب افزایش اعتماد مردم به سیستم قضایی شود.
وی در ادامه افزود: دستگاه قضایی باید با بهره‌گیری از توان و تخصص قضات مجرب و تلاش مضاعف، روند رسیدگی به این‌گونه پرونده‌ها را به‌صورت ویژه پیگیری کند تا از طولانی شدن روند دادرسی جلوگیری شود و عدالت به موقع و منصفانه اجرا گردد.
رئیس کل دادگستری گیلان همچنین بر اهمیت ارتقای کیفیت خدمات قضایی و کاهش اطاله دادرسی تأکید کرد و از قضات خواست تا با همفکری و هم‌افزایی، راهکارهایی برای بهبود فرآیندهای رسیدگی به پرونده‌های پیچیده ارائه دهند.
صادقی نیارکی تصریح کرد: نظم، دقت و سرعت در رسیدگی به پرونده‌ها از اولویت‌های اصلی دستگاه قضا است و هرگونه تأخیر غیرضروری می‌تواند تأثیر منفی بر روند اجرای عدالت داشته باشد.
رییس کل دادگستری گیلان در ادامه برنامه‌های خود از گمرک آستارا بازدید کرد و گفت: یکی از مسائلی و چالش‌هایی که در چند سال اخیر در کشور با آن دست به گریبان بودیم، وضعیت انبارهای تملیکی بود است که ریاست قوه قضائیه نیز بارها نسبت به آن دستوراتی را داده اند.
وی ادامه داد: با بررسی‌های صورت گرفته وضعیت انبارها در کشور و استان بسیار متفاوت شده است و به سمت هوشمندسازی و مکانیزه شدن می‌روند و اداره کل گمرکات استان نیز همکاری‌های خوبی داشته اند.
حجت الاسلام صادقی نیارکی تصریح کرد: مطابق برنامه‌های تبیین شده در دادگستری شهرستان آستارا همکاران ما اقدامات لازم را در راستای رسیدگی به مشکلات و مسائل مردم انجام داده‌اند و در برخی حوزه‌ها بیش از پیش اقداماتی عملی خوبی صورت گرفته بود.
رئیس کل دادگستری استان گیلان خاطرنشان کرد: وجود اموال در انبارها یک امر طبیعی است و نشان از صادرات و واردات و تجارت زنده و پویا دارد و اگر اموال نباشد دچار قاچاق می‌شویم اما نکته قابل توجه این است که نباید اموال رسوب کند و بیش از سه ماه در انبارها باقی بماند.
وی گفت: وضعیت انبارهای موجود در آستارا قابل قبول است و باید تلاش شود در گمرک آستارا اموال کمتر از سه ماه ترخیص شوند و نباید از سقف مهلت استفاده شود، زیرا ترخیص به موقع کالاها می‌تواند مشکلات مردم و کشور را حل نماید و از بروز اتفاقات و معضلات بعدی جلوگیری به عمل آورد.
رئیس کل دادگستری گیلان تاکید کرد: وضعیت محوطه گمرک درشان این شهرستان نیست و با توجه به اینکه عمده رانندگان ما در شهرستان، خارجی هستند نباید با این وضعیت محوطه‌سازی مواجه شوند زیرا در بعد بین المللی نیز نگاه خوبی به آن نمی‌شود و لذا از مسئولان مرتبط می‌خواهیم در این خصوص اقدامات لازم را صورت دهند و چاره‌ای اندیشیده شود.

Share