بازرس کل گیلان؛

اعتبار ۶۵ میلیارد تومانی احیای رودخانه های رشت در لابه لای بی کفایتی و سکوت مسؤولان گم شد

آقایی از تخصیص ۶۵ میلیارد تومان جهت ساماندهی دو رودخانه رشت در دولت روحانی خبر داد و گفت: اگر این پول در اختیار چند تبعه افغانستانی قرار می‌گرفت الان دو رودخانه رشت پاکسازی و ساماندهی شده بود اما در لابه لای بی کفایتی و سکوت مسؤولان گم شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، جان‌احمد آقایی مدیرکل سازمان بازرسی گیلان پیش از ظهر امروز دوشنبه ۱۶ مهرماه ۱۴۰۳در دومین نشست خبری خود با اصحاب رسانه در سالن اجلاس سازمان بازرسی با تقدیر از جامعه رسانه‌ای، اظهار کرد: هیچ مدیری در استان پس از آغاز دولت جدید، اولین نشست خود را با رسانه ها برگزار نکرده و باور ذهنی من است که خبرنگاران خوش‌نام، امین مردم و حاکمیت هستند به این دلیل که باتکیه‌بر افکار عمومی، مطالبات مردم را پیگیری و از ساختار کشور صیانت و حراست می‌کنند.

آقایی با اشاره به سابقه خود در دادگستری گفت: هر اقدامی که در دوران حضور در دادگستری داشتم با کمک خبرنگاران بود و شما خبرنگاران با مطالبه گری خود از مدیران صیانت می کنید و امید سازی خواهید کرد.

وی با اشاره به سبک عدالت‌ورزی و نظارت امیرالمؤمنین امام علی علیه‌السلام، افزود: خداترسی و نظارت مردم بر حاکمان و امیران از نصایح حضرت امیر بوده است.

آقایی تصریح کرد: همه مدیران یک بار فرمان مدیریت حکومت علوی و نبوی (نهج البلاغه ) را بخوانند البته اگر می‌خواندند امروز شاهد قانون ستیزی از سوی مدیران نبودیم زیرا در هر دو جریان سیاسی فعال کشور فساد مدیریتی مشاهده شده است.

بازرس کل گیلان با بیان اینکه حمایت از ناظران و آمران نظارتی و بازرسی موردتوجه است، گفت: خبرنگاران بازوان دستگاه‌های نظارتی بوده و قطعاً تحت حمایت سازمان بازرسی هستند.

آقایی با تبریک هفته فراجا، گفت: امنیت و سلامت دو نعمت گران‌بها هستند و باید قدردان خالقان و مدافعان آن بود.وی با بیان اینکه بازرسی کمینگاه نبوده بلکه پناهگاه هست، گفت: سازمان بازرسی پناهگاه مردم در راستای حفظ و حراست دستگاه‌های اجرایی و خدماتی است و هر کسی از جمله خبرنگاران در تأمین امنیت خاص و عام تلاش کنند، مورد وثوق و توجه این سازمان است.

وی افزود: اگر قصوری از ما دیدید به حساب دستگاه نگذارید گاهی دامنه کار ما محدود است اما در این ۵۰ روز توانستیم کارهایی که ۳۰ سال انجام نشده بود را پیگیری کرده و به نتیجه برسانیم.

مدیرکل سازمان بازرسی گیلان با اشاره به خدمت ۵۰ روزه خود در این سازمان، خاطرنشان کرد: در طی این فرصت کوتاه، اقداماتی که در چندین دهه در استان رسوب‌کرده بود توسط سازمان بازرسی در جریان قرار گرفت.


آقایی، گیلان را استانی کشاورزی توصیف کرد و افزود: این استان در کنار کشاورزی بودن، استانی صنعتی و گردشگری نیز بوده و باید موردتوجه و حمایت قرار بگیرد.

وی از ورود سازمان بازرسی به تعطیلی بندر آستارا خبر داد و گفت: این بندر حدود ۸ ماه تعطیل بود اما چون در توسعه صادرات و گردشگران نقش داشت، با پیگیری‌های صورت‌گرفته در جریان بازگشایی قرار گرفت.

بازرس کل گیلان با اشاره به فرمایشات رهبر معظم انقلاب اسلامی مبنی بر فعال‌کردن اقتصاد دریا محور، گفت: علی‌رغم اینکه مواهب الهی در کشور و گیلان نظیر دریا وجود دارد در بسیاری از بخش‌ها از جمله صادرات چمدانی و گردشگری توفیقات قابل‌توجهی عاید نشده است.

آقایی با اشاره به نقش غفلت مدیران در توسعه فعالیت‌های اقتصادی در بندر آستارا، تصریح کرد: بسیاری از ظرفیت‌هایی صادراتی این بندر با غفلت‌های صورت‌گرفته، از بین رفته و یا تحلیل رفته است که با ورود سازمان بازرسی و تعیین ضرب‌الاجل ۲ ماهه، گسترش فعالیت‌های اقتصادی را شاهد خواهیم بود.

مدیرکل سازمان بازرسی گیلان سرمایه‌گذاری را در گرو امنیت و احتمال سوددهی دانست و گفت: در بندر آستارا علاوه بر تأکید بر جمع‌آوری رسوب و لای‌روبی، سطح فعالیت بندری را نیز برای گسترش داده‌ایم که نتیجه آن فعالیت جوانان آستارایی بوده است.

آقایی از برخورد نظام قضایی با متخلفان اداری و سوءاستفاده‌کنندگان در دستگاه‌های اجرایی خبر داد و گفت: مدیرانی که در ایام انتخابات هزینه‌های میلیاردی می‌کنند و انتظار پست دارند باید بدانند که دستگاه‌های نظارتی خواهد ایستاد و تمام‌قد در برابر مدیران نالایق، سودجو و فرصت‌طلب خواهد گرفت و این راهبرد ما در دولت جدید است.

وی با بیان اینکه مدیران نباید پست و مسئولیت را یه طعمه بدانند، گفت: از مدیران پاک‌دست و لایق حمایت می‌کنیم اما اگر مدیری سوءاستفاده، به انفال و بیت‌المال تجاوز و حقوق مردم را نادیده بگیرد، با جدیت برخورد می‌کنیم.

بازرس کل گیلان با اشاره به آخرین وضعیت صنایع پوشش رشت، گفت: در شورای بیت‌المال به این شرکت که چالش‌های زیادی داشت ورود کردیم و از قطعه‌قطعه شدن و ازبین‌رفتن کامل شرکت گرفته شد و خوشبختانه این شرکت در حال فعالیت است و توسعه خواهد یافت.

آقایی با بیان‌ اینکه همچنان نیز برخی‌ها به دنبال ازبین‌بردن پوشش هستند، تصریح کرد: خدمتی که حجت‌الاسلام خلیلی در جهت احیا واحد‌های صنعتی و تولیدی کرد بسیار حایز اهمیت و ماندگار در تاریخ استان است.

وی به موضوع پسماند در گیلان اشاره کرد و افزود: همسو با بسیاری از استان‌ها، استان‌های شمالی با شدت و بحران بیشتری با زباله مواجه هستند اما اقدامات انجام شده پیرامون پسماند در گیلان صرفاً در حد گفتاردرمانی بوده هرچند همه دستگاه‌ها تلاش خود را انجام داده‌اند.

بازرس کل گیلان با تأکید بر اهمیت تفکیک زباله، گفت: مردم زباله را در استان تفکیک می‌کنند اما شهرداری‌ها همه را با هم جمع‌آوری می‌کنند و امروزه دستکم ۲۰ سراوان در استان داریم و هر کسی بگوید تفکیک زباله در استان انجام می‌شود، دروغ است.

آقایی از تخصیص ۶۵ میلیارد تومان جهت ساماندهی دو رودخانه رشت در دولت روحانی خبر داد و گفت: اگر این پول در اختیار اتباع بیگانه قرار می‌گرفت الان دو رودخانه رشت پاکسازی و ساماندهی شده بود اما در لابه لای بی کفایتی و سکوت مسؤولان گم شد.

وی افزود: دولت هر اعتبار و بودجه‌ای که برای ساماندهی دو رودخانه رشت تخصیص بدهد باید آن را در اختیار دستگاه متعهد، کارآمد و باتجربه بگذارد و از آن پاسخگویی بخواهد.

بازرس کل گیلان از ضرورت پنجره واحد سرمایه‌گذاری و مدیرتی در استان تأکید کرد و گفت: همه متولیان صدور مجوز باید در اتاق بازرگانی رشت مستقر و ظرف یک ماه مجوزهای لازم را صادر کند و در کنار آن باید پنجره واحد مدیریتی نیز تحت مسئولیت استاندار تشکیل شود.

آقایی با اشاره به وجود طرح‌های عمرانی نیمه‌تمام در استان، خاطرنشان کرد: برخی از طرح‌ها به دلیل کمبود مصالح، مطامع پیمانکاران، ضعف دستگاه‌های اجرایی و..‌. معطل مانده‌اند اما در دوره کنونی این اجازه به هیچ‌کس نخواهیم داد.

Share