یادداشت/ ام البنین فتوحی؛

دور باطل سراوان؛ چرا نوشهر اعتبارات زباله سوز را تامین کرد اما رشت نه؟!

مشکل جانکاه سراوان و دو رودخانه زرجوب و گوهر رود با تیم ژاپنی جایکا حل نمی‌شود همانطور که این تیم نتوانست درد تالاب انزلی را دوا کند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، ام البنین فتوحی در یادداشتی نوشت:

مشکلات اساسی شهر رشت در شش دوره‌ای که از عمر شورای این شهر گذشته نه تنها حل نشده بلکه از دوره‌ای به دوره بعد منتقل شده است.

یکی از اساسی‌ترین مشکلات این شهر مسئله زباله و پسماند است. موضوعی که همیشه دستمایه تبلیغات انتخاباتی می‌شود و بعد از گذشت دوران انتخابات به طور کامل به فراموشی سپرده خواهد شد.

موضوع سراوان تا قبل از هر دوره انتخابات توسط بیشتر کاندیداها مورد بررسی و با راهکارهای مختلف بیان می‌شود اما بعد از اتمام هیاهوی انتخابات گویی هیچ وقت در این مورد صحبتی نشده و حتی راهکارش را نمیدانند و تازه اعضای منتخب باید با بازدید‌های متعدد پیدا کنند پرتقال فروش را!

شورای شهر رشت و حوزه مدیریت شهری این دوره از معدود شوراهایی است که بیشترین تعداد اعضای شورا از بدنه شهرداری را داراست و خود شهردار نیز آشنایی کاملی با حوزه مدیریت شهری دارد اما باز شاهد جلسات تکراری و واکاوی‌هایی هستیم که بیشتر شبیه به مرور خاطرات اعضا و شهردار در این حوزه است.

وقتی از زباله و پسماند رشت صحبت می‌شود ذهن‌ها به سمت سراوان می‌رود منطقه‌ای که در ۲۰ کیلومتری شهر رشت و پوشیده از درختان جنگلی است و جمعیتی از مردم در این منطقه سکونت دارند اما درست ۴ دهه پیش با مصوبه شورای تامین به عنوان محل موقت دفن زباله انتخاب شده بود اما تا به امروز نیز همچنان زباله‌ها در همین محل دفن می‌شوند و زباله‌های ۶ شهرستان، ۲۲ شهر و بیش از یکصد دهیاری در آنجا دفن می‌گردد و حالا این منطقه به اساسی‌ترین مشکل شهر رشت تبدیل شده است البته برای حل این مشکل که اکنون به دردی بزرگ تبدیل شده است برنامه و. طرح‌هایی ارائه گردید و حتی اندک اقداماتی صورت گرفت اما گام موثری برای رفع آن هنوز برداشته نشده است.

می‌توانم بگویم که در مورد مسئله سراوان درست‌ترین حرفی که از شورای شهر رشت تاکنون زده شد این بود که هر آنچه که در مورد سراوان گفته می‌شود، این بازدیدها و جلسات متعدد همه‌اش هیچ است، تا زمانی که اعتبارات لازم تحقق پیدا کند.

یعنی جان کلام و جان عمل همین یک جمله است. اما باز هم شاهد بازدید‌هایی هستیم که هیچ خروجی ندارد. مثل بازدید از زباله سوز نوشهر! دیدن چندباره این پروژه توسط اعضای دوره های مختلف شوراها چه سودی در پیشرفت ساخت و یا رفع مشکل سراوان داشته است؟! جز اینکه هزینه‌های اضافی ایاب و ذهاب بر دوش شورا میگذارد. چرا هیچ گاه شورای شهر رشت با اعضای شورای شهرهای دیگر که زباله‌های خود را به سراوان میریزند جلسه نمی‌گذارد؟! چرا با شورای انزلی که مهمترین مشکل آلایندگی تالاب را پسماند‌های ورودی به دو روخانه‌های زرجوب و گوهر رود است جلسه‌ای نگذاشتند؟ برای حل مشکل پسماند در رشت که باعث رفع مشکلات در کل استان خواهد شد نیاز به همفکری و اتحاد همه شهرها دارد.

مشکل جانکاه سراوان و دو رودخانه زرجوب و گوهر رود با تیم ژاپنی جایکا حل نمی‌شود همانطور که این تیم نتوانست درد تالاب انزلی را دوا کند. بجای این که گرفتار دور باطل شوید به فکر چاره اساسی یعنی تامین پول باشید. اینکه چطور نوشهر توانست پول و اعتبار لازم را تامین کند و به داد محیط زیست شهر خود برسد.

این را باید از عوامل و اعضای شورای نوشهر می‌پرسیدند نه اینکه به بازدید بروند و با حسرت گزارشی از این بازدید بدهند و افتخار کنند که قدمی در راه تحقق شعارهای انتخاباتی‌تان برداشتید که البته انچه از گوشه و کنار به گوش می‌رسد برخی از بزرگواران سودای حضور در انتخابات مجلس را در سر می‌پرورانند.

حال که برخی اعضای شورا از بدنه شهرداری هستند، شهردار هم بومی و آشنایی کامل با شهر و مشکلات دارد و الحمدالله استاندار نیز بومی و آشنا به کارهای اجرایی و عمرانی است انتظار می‌رود که در سال اول دوره چهارساله حضور بزرگواران شاهد تحولات خوبی در شهر رشت باشیم.

Share