توصیه های دکتر فاطمه حبشی در مورد لایه برداری پوست صورت

برای ارتباط با این کارشناس و یا شرکت در دوره های حرفه ای و پیشرفته پاکسازی پوست کافیست با شماره ۰۹۱۲۰۳۱۱۳۱۷ تماس بگیرید.

 برخی از افراد از اهمیت لایه برداری و سلامت و زیبایی پوست صورت غافل هستند. با توجه به حساسیت پوست صورت، لایه برداری این قسمت از پوست صورت شرایط مورد نیاز خود را دارد. در این نوشته قصد داریم توصیه های دکتر فاطمه حبشی را در مورد مفاهیم لایه برداری و اسکراب پوست، روش ها و نکات پیاده‌سازی صحیح آن با هم مرور کنیم. در صورتی که قصد دریافت مشاوره از ایشان دارید کافیست با ۰۹۱۲۰۳۱۱۳۱۷ تماس گرفته یا با جستجوی نام ایشان (دکتر فاطمه حبشی) در گوگل، به وب سایتشان مراجعه کنید.

لایه برداری پوست چیست؟

لایه برداری روشی برای پاکسازی پوست است. در این روش با استفاده از روش های مختلف از جمله روش های فیزیکی، کرم های لایه بردار و ماسک ها می توان آلودگی ها و سلول های مرده پوست را از بین برد و اکسیژن رسانی به بافت ها را افزایش داد. با افزایش ضخامت لایه مرده پوست به مرور زمان، پوست رنگ پریده می شود و شفافیت و زیبایی خود را از دست می دهد. همچنین می تواند منافذ را ببندد و باعث آکنه، جوش و سایر مشکلات پوستی شود. تمامی این نکات را در دوره حرفه ای فیشیال در دسترس شماست (مشاهده دوره آموزش پاکسازی پوست).

فواید لایه برداری پوست صورت چیست؟

با لایه برداری اپیدرم، سلول های مرده اپیدرم حذف می شوند تا کرم ها و سرم های مغذی مختلف بتوانند به عمق پوست نفوذ کرده و به درستی عمل کنند. لایه برداری راه های زیادی برای کاهش اثرات پیری پوست دارد، زیرا با افزایش سن، تولید کلاژن در پوست کاهش می یابد. این فرآیند از تولید سلول های جدید جلوگیری می کند و التهاب پوست و نازک شدن پوست را با رشد لایه شاخی کاهش می دهد.

هنگامی که پوست پوسته پوسته می شود، در واقع سلول های مرده را از سطح پوست حذف می کنید و چرخه تولید مثل سلول های جدید را تحریک می کنید. به طور کلی لایه برداری پوست باعث شادابی و روشنی پوست می شود. یکی از مزایای اصلی لایه برداری از بین بردن جوش های سرسیاه مزاحم است که اغلب به سختی از روی پوست پاک می شوند. همچنین می‌تواند آکنه را با اثرات عمیق‌تری مانند آکنه و حتی جوش‌ها درمان کند.

بهترین زمان برای لایه برداری پوست صورت

بسته به سن و ژنتیک فرد، پوست در زمان های مختلف به طور طبیعی خود را ترمیم می کند. به عنوان مثال، در یک فرد ۳۰ ساله، پوست تقریباً یک بار در ماه خود را تجدید می کند. در این صورت بهترین زمان برای یک بار لایه برداری در ماه کافی است. زیرا اگر در این مدت چندین بار لایه برداری انجام شود، فرآیند جوانسازی پوست با شکست مواجه می شود. معمولاً شستشو در صبح توصیه می شود، زیرا پوست جدید در شب ایجاد می شود و سلول های مرده به راحتی در صبح پاک می شوند. همچنین به خاطر داشته باشید که تحریک بیش از حد پوست می تواند آسیب پوست را بیشتر کرده و عوارض پوستی را تشدید کند.

آشنایی با انواع لایه برداری پوست

به طور کلی فرآیندهای لایه برداری پوست بر دو نوع فیزیکی و شیمیایی است.

لایه برداری فیزیکی

لایه بردارها یا لایه بردارهای فیزیکی، شکر، نمک، جوش شیرین و غیره. حاوی دانه های حساس برای لایه برداری پوست با لایه برداری نازک و به عنوان لایه بردار خانگی استفاده می شود. همچنین این ماده به صورت ماسک های آماده در فروشگاه های مختلف موجود است. این نوع لایه برداری برای پاکسازی سطحی از انواع جوش های سر سیاه و سلول های مرده پوست ایده آل است.

لایه برداری شیمیایی

لایه برداری شیمیایی حاوی آنزیم های مختلف و اسیدهای میوه به نام AHA یا آلفا هیدروکسی اسید است. اگرچه اثرات لایه برداری خانگی آهسته است، اما این لایه برداری ها به حذف سریع سلول های مرده پوست کمک می کنند. لایه برداری شیمیایی بسته به نوع پوست در داروخانه ها و فروشگاه ها موجود است. این اسکراب ها گران‌تر از اسکراب های خانگی هستند و در صورت حساس بودن پوست باید فورا قطع شوند. توصیه می شود قبل از استفاده از آنها با مشاور یا پزشک مشورت کنید.

لایه برداری بالینی

تا به امروز راه های زیادی برای لایه برداری پوست وجود دارد. در برخی از روش های سنتی از صابون، حوله و کیسه برای از بین بردن سلول های مرده با مالش پوست استفاده می شود. روش های مدرن استفاده از ماسک ها و اسکراب ها و روش های پیشرفته تری مانند لیزر و لایه بردار را به جای تحریک طبیعی و مالش مستقیم سطح پوست توصیه می کنند.

مواد لازم برای اسکراب صورت خانگی چیست؟

همانطور که گفتیم می توان از روش های تشریح مختلف استفاده کرد. از این میان مسیرهای داخلی جزو کم خطرترین مسیرها هستند.

طرز تهیه ماسک خانگی لایه بردار

ماسک با عسل و جوش شیرین

برای پوست های خشک استفاده از این ماسک توصیه می شود. جوش شیرین خود به عنوان یک لایه بردار ملایم عمل می کند و پوست را مرطوب می کند. عسل موجود در این ماسک باعث افزایش تامین اکسیژن و افزایش گردش خون در زیر پوست می شود.

ماسک با پرتقال و ماست

اسید لاکتیک موجود در ماست و ترکیب آن با پرتقال نه تنها از پوست در برابر رادیکال های آزاد محیط محافظت می کند، بلکه یک لایه محافظ قوی ایجاد می کند که با از بین بردن سلول های مرده پوست، فرآیند تشکیل سلول های اپیدرمی را تحریک می کند. این ماسک برای افرادی با انواع پوست مناسب است تا پوست را روشن و نرم کند.

ماسک شکر و آبلیمو

فقط شکر می تواند یک اسکراب ملایم روی پوست باشد. با این حال، ترکیب آن با آب لیمو به حفظ pH پوست کمک می کند.

ماسک های شیمیایی لایه بردار

این لایه بردارها در داروخانه ها و فروشگاه های لوازم آرایشی و بهداشتی موجود است. این محصولات در حجم ها و کیفیت های مختلف موجود بوده و قیمت بالاتری نسبت به اسکراب های داخلی دارند. با این حال، اثرات آنها سریعتر ظاهر می شود و ماندگارتر است.

مراحل استفاده از لایه بردارها

پوست را مرطوب کنید
از آب گرم برای مرطوب کردن پوست استفاده کنید
لایه بردار را روی پوست خود ماساژ دهید
معمولا هیچ اسکرابری نباید بیش از یک دقیقه روی پوست بماند. همچنین از اسکراب روی چشم یا نزدیک آن استفاده نکنید.
صورت خود را بشویید
صورت خود را با آب گرم بشویید و بگذارید خشک شود.
مرطوب‌کننده و کرم ضد نور خورشید (ضد آفتاب) را فراموش نکنید
استفاده از مرطوب‌کننده برای بهبود ساییدگی و پارگی سطحی پوست بسیار مهم است. از مرطوب‌کننده مناسب پوست خود استفاده کنید و پس از جذب پوست خود را با کرم ضد آفتاب با کیفیت بپوشانید.

عوامل مهم در استفاده از لایه بردارها

  • به یاد داشته باشید که وقتی پوست لغزنده است، باید از لایه برداری، ظروف خانگی یا مواد شیمیایی اجتناب شود.
  • همچنین اگر از اسکراب شیمیایی استفاده می کنید، پروتکل آن را به دقت بخوانید و نحوه استفاده از آن را یاد بگیرید.
  • اگر زگیل فعال، جوش یا زخم باز دارید، اصلا از لایه بردار یا اسکرابر استفاده نکنید. چون می تواند آسیب رسان باشد.
  • استفاده پس از لایه برداری و اعمال زیبایی مانند فیشال، میکرو شفت و RF توصیه نمی شود.
  • در صورت وجود بیماری های پوستی یا منشاء آنها، قبل از مصرف با پزشک مشورت کنید.
  • هفته ای ۲ تا ۳ بار از لایه بردار استفاده کنید و مراقبت بعد از لایه برداری با مرطوب‌کننده پوست و ضد آفتاب را فراموش نکنید.
  • در طول درمان های پوستی از مصرف ویتامین A خودداری کنید، زیرا هر چه پوست بیشتر در معرض نور خورشید قرار گیرد، احتمال تعریق آن بیشتر می شود.
  • اگر از داروهایی مانند راکوتان برای درمان آکنه استفاده می کنید، لایه برداری را به حداقل برسانید یا از محصول ضعیف تری استفاده کنید زیرا ممکن است باعث کم آبی، قرمزی یا التهاب پوست شود.

این توضیحات از وب سایت دکتر فاطمه حبشی کارشناس و مدرس زیبایی پوست و مو برداشت شده است و از شما بابت مطالعه این مقاله سپاسگزاریم. برای ارتباط با این کارشناس و یا شرکت در دوره های حرفه ای و پیشرفته پاکسازی پوست کافیست با شماره ۰۹۱۲۰۳۱۱۳۱۷ تماس بگیرید. همچنین با مراجعه به صفحه لایه برداری پوست صورت می توانید در مورد این موضوع مهم مطالعه بیشتری داشته باشید و سوالاتتان را به صورت آنلاین از کارشناس بپرسید.

Share