وقتی معلمم برای امرار معاش مسافرکشی میکند عرق شرم بر پیشانی بنده مینشیند
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا بائوجلاهوتی ادامه داد: زمانی که معلم خود را میبینم پس از ساعتها تدریس برای امرار معاش در آژانسهای مسافرتی به مسافرکشی میپردازد عرق شرم بر پیشانی بنده مینشیند.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا ،نماینده مردم لنگرود در مجلس شورای اسلامی گفت: رتبهبندی معلمان نمیتواند عدالت مادی ایجاد کند.
مهرداد بائوج لاهوتی صبح امروز در همایش تجلیل از معلمان نمونه و بازنشستگان فرهنگی این شهرستان با گرامیداشت هفته معلم و یاد و خاطره شهدای فرهنگی و نیز تقدیر از تلاش بیدریغ معلمان، اظهار کرد: صحبت کردن در وصف معلمان و در جمع آنها بسیار سخت و دشوار است زیرا معلمان تعلیم و تربیت را با پوست و گوشت ما یکی کردهاند.
وی افزود: هر قدر زمان بگذرد هنوز همان دانشآموزان کوچک پشت نیمکتها هستیم و معلمان همواره سکاندار ایفای نقش تعلیم و تربیت در جامعه هستند.
نماینده مردم لنگرود در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اقتصاد آموزش و پرورش گفت: واقعیت این است که نتوانستهایم به فضایی برسیم که معلم آن آرامش لازم برای تعلیم و تربیت را داشته باشد.
وی ادامه داد: دولت در حد امکان در حال تلاش است و انصاف نیست گفته شود که قوه مقننه نمیخواهد در این راه گام بردارد.
بائوجلاهوتی با بیان اینکه بودجه آموزش و پرورش در سال ۹۳ تنها ۲۰ میلیارد تومان بود، تصریح کرد: به غیر از این بودجه از هر منبع که توانستیم به این بودجه اضافه کردیم که نمونه آن دو درصد سود سهام شرکتها و اختصاصیبندی در تعرفه گاز به آموزش و پرورش است.
وی با اشاره به اینکه دو دیدگاه در زمینه آموزش و پرورش وجود دارد، تصریح کرد: دیدگاه نخست گسترده شدن بدنه آموزش و پرورش و نگاه دوم نیز جذب ۵ هزار نیروی جدید با اولویت فرهنگیان و پیشدبستانی است.
نماینده مردم لنگرود در مجلس شورای اسلامی برطرف شدن مشکل اقتصاد آموزش و پرورش را در تحقق نگاههای مذکور مهم دانست و یادآور شد: در گذشته ۱۸ میلیون دانشآموز با یک میلیون و ۲۴ هزار نفر نیروی انسانی وجود داشت.
وی افزود: امروز ۱۲ میلیون دانشآموز با یک میلیون و ۳۰ هزار پرسنل وجود دارد که به طور طبیعی با کاهش شش میلیونی دانشآموز مواجه هستیم اما وضعیت اقتصادی آموزش و پرورش بهتر نشده است.
بائوجلاهوتی با بیان اینکه آمار مذکور نشان میدهد مشکلی در بخشی وجود دارد، تصریح کرد: با افزودن ۱۰ تا ۱۵ درصد نیروهای غیر انتفاعی به آمار مذکور شاهد سختتر اداره شدن آموزش و پرورش هستیم.
وی مشکل اصلی اقتصاد آموزش و پرورش را در ساختار آن عنوان کرد و یادآور شد:ساختار باید کوچک شود زیرا در بدنه آموزش و پرورش شاهد سازمان نوسازی مدارس و سازمان کودکان استثنایی هستیم و هر کدام بخش عظیمی از بودجه آموزش و پرورش را به خود اختصاص دادهاند که هر کدام یک وزارتخانه برای خود محسوب میشوند.
این مسئول خاطرنشان کرد: میتوان با کوچک کردن ساختار آموزش و پرورش و لحاظ کردن تمام مراکز مذکور در قالب یک معاونت، بخش بزرگی از مشکلات را برطرف کرد زیرا تا زمانی که ساختار اصلاح نشود منابع هر قدر که باشد مشکلات آموزش و پرورش را برطرف نمیکند.
نماینده مردم لنگرود در مجلس شورای اسلامی با اشاره به کافی نبودن حقوق معلمان گفت: تفاوت حقوق یک معلم در هنرستان با مهندسی که در همان رشته تحصیل کرده و سابقه کاری دارد و حتی مسئولیت کمتری نسبت به معلم دارد بسیار زیاد است و این موضوع باید درون آموزش و پرورش برطرف شود و جرقهای که زده شد بسیار خوب بوده و «فانی» وزیر آموزش و پرورش به دنبال اصلاح آن است.
وی با اشاره به طرح رتبهبندی معلمان اظهار کرد: بحث رتبهبندی معلمان باید تغییراتی در آن ایجاد شود و رتبهبندی نمیتواند عدالت مادی ایجاد کند.
بائوجلاهوتی ادامه داد: زمانی که معلم خود را میبینم پس از ساعتها تدریس برای امرار معاش در آژانسهای مسافرتی به مسافرکشی میپردازد عرق شرم بر پیشانی بنده مینشیند.
وی از فرهنگیان خواست اگر پیشنهادی در زمینه بهتر شدن وضعیت آموزش و پرورش دارند ارائه دهند تا در مجلس مطرح شود و به صورت قانون درآید.
مدیر آموزش و پرورش لنگرود نیز در همایش مذکور با قدردانی از تلاش معلمان گفت: فرزندان عزیزترین سرمایه هر خانواده محسوب میشوند که برای تعلیم و تربیت در اختیار معلمان قرار میگیرند و این امانتداری اگر انگیزهای به دنبال آن نباشد بسیار سخت و مشکل خواهد بود.
جمشید لاهوتی افزود: اگر بخواهیم بدانیم آینده یک کشور چگونه خواهد شد باید دید اکنون چقدر برای آن هزینه کردهایم.
وی آموزش و پرورش در لنگرود را در حال پیشرفت دانست و یادآور شد: تمام این موفقیتها در گرو تلاش معلمان است./فارس
دیدگاه