در جلسه شورای شهرستان رشت عنوان شد؛

مدیران جهاد کشاورزی گیلان انگیزه ای برای کار و پاسخگویی به مردم ندارند

مسعود عباس نژاد عضو شورای شهر رشت با گله مندی از عدم حضور رییس جهاد کشاورزی استان گیلان در این‌جلسه گفت: مدیرانی که دعوت می‌شوند حتما باید پاسخگو باشند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، مجید عزیزی رئیس شورای شهرستان رشت در جلسه شورای شهرستان با تبریک هفده مرداد ماه روز خبرنگار اظهار کرد: این روز بهانه‌ای است تا ذره‌ای به سختی‌ها و اهمیت این حرفه بپردازیم، رسانه‌ها امروزه رکن اصلی در فرهنگ‌سازی و آگاهی جامعه دارند و اگر در جامعه‌ای رسانه و خبرنگار نباشد آن جامعه بی‌تحرک خواهد بود.

 عزیزی در ادامه جلسه با اشاره به این مطلب که در فصل برداشت محصولات کشاورزی هستیم گفت: طبق آمارها نزدیک به ۲۵ تا ۳۰ درصد محصولات مرتبط با بخش کشاورزی از جمله دام، طیور، زراعت و باغبانی تحت پوشش بیمه محصولات کشاورزی هستند.

وی با اشاره به اینکه بیمه کشاورزی از بهترین روش‌ها در جبران خسارت‌ها است، شد: در جریان حوادث و بلایای طبیعی و خشکسالی و سرمازدگی، شاهد از بین رفتن محصولات کشاورزی هستیم و لذا پوشش بیمه‌ای می‌تواند کمک کار کشاورزان باشد.

رئیس شورای شهرستان رشت ادامه داد: متاسفانه با اینکه امر بیمه یکی از عوامل موثر در کارها محسوب میشود اما مردم در استفاده و بهره مندی از آن به درستی توجیه نشدند و مواردی مانند محاسبه و تخمین بیمه است که به درستی به مردم انتقال داده نمی‌شود و همین امر سبب شده که مردم نا امید شوند و رغبت به بیمه نداشته باشند.

از بیمه زراعت برنج تا پرداخت دیرهنگام

در ادامه جلسه پیمان عبداللهی فر معاون خدمات بیمه‌ای بانک کشاورزی استان گیلان با اشاره به اینکه صندوق بیمه‌ای بانک کشاورزی ۴۱ سال از عمر خود را می‌گذارند، گفت: در ابتدای کار بیمه دو محصول تحت پوشش بیمه بوده که به ۸۵ محصول رسیده است.

معاون خدمات بیمه‌ای بانک کشاورزی استان گیلان با اشاره به اینکه برنج از محصولات اولیه استان است، گفت: بیشترین سطح کشت در گیلان برنج است و امسال از اردیبهشت ماه طبق اعلام هواشناسی پیش بینی بود که تیرماه و مرداد ماه بارش باران داریم و به همین علت برای بیمه کردن تا ۲۸ تیر ماه تمدید کردیم تا بتوانیم بیمه‌گذاری بیشتر داشته باشم اما متاسفانه کشاورزان به امر توجه‌ی نکردند.

وی با اشاره به اینکه امسال در شهرستان رشت ۷ هزار ۴۹۷ نفر برابر با ۶ هزار و ۲۳۶ هکتار از زمینهای را بیمه کردند، گفت: شهرستان رشت آخرین شهرستان است که کاشت برنج صورت میگیرد.

عبداللهی فر با بیان این مطلب که خوابیدگی برنج و کاهش محصول جز خسارت‌های محسوب می‌شود افزود: کشاورزانی که محصولات خود را بیمه کردند برای ارزیابی کارشناس ۴ روز قبل از اینکه برداشت کند رجوع کنند.

وی با تاکید بر اینکه این صندوق کاملا دولتی و برای ۴ وزراتخانه است گفت: سال گذشته ۲۱ میلیارد تومان حق بیمه گرفتیم و ۶۷ میلیارد تومان غرامت پرداخت شد، همچنین  ۱۹ میلیارد تومان در سال زراعی گذشته به حدود ۱۰ هزار شالیکار شهرستان رشت غرامت پرداخت شد.

پیمان عبدالهی فر با اشاره به اینکه این صندوق هر سال ضررده است ولی همچنان در حال حمایت از کشاورزان هستیم گفت: بیمه‌های بخش خصوصی وارد کشاورزی نشده است.

وی به علت دیر پرداخت شدن غرامت نیز اشاره کرد و گفت: با تصویب مجلس شورای اسلامی به میزان حق پرداخت بیمه و مشخص شدن در برنامه بودجه متاسفانه سازمان برنامه و بودجه برای پرداخت دیر اقدام می‌کند و به همین علت است که غرامت‌ها به بیمه شدگان با تاخیر پرداخت می‌شود.

عبدالهی‌فر با تاکید بر لزوم فرهنگ سازی بیمه محصولات کشاورزی از فرمانداران و بخشداران و دهیاران خواست در ترغیب کشاورزان اهتمام داشته باشند و تاکید کرد: کشاورزان برای پرداخت حق بیمه می توانند از شرایط تقسیط و تسهیلات بیمه ای استفاده کنند.

مدیر صندوق بیمه بانک کشاورزی استان به برنامه توسعه هفتم اشاره کرد: بحث بیمه کشاورزی اجباری شده است و کشاورزانی که بیمه نیستند هیچ کاری نمی‌توان برای آن‌ها کرد، نماینده‌های می‌توانند حق بیمه را کم ولی باز پرداخت را افزایش کنند.

هادی وطن دوست عصو شورای بخش سنگر در ادامه جلسه با اشاره به اینکه کشاورزان خاطره خوبی از بیمه ندارند، عنوان کرد:  راه‌های فرار بیمه زیاد است و بیمه گذار هیچ وقت به نتیجه نمی‌رسد.

برنج کیلویی ۷۰ هزار تومان جوابگوی هزینه‌های تولید کشاورز نیست.

مسعود عباس نژاد عضو شورای شهر رشت با گله مندی از عدم حضور رییس جهاد کشاورزی استان گیلان در این‌جلسه گفت: مدیرانی که دعوت می‌شوند حتما باید پاسخگو باشند، آقای استاندار باید بداند که بسیاری از مدیران احساس می‌کنند در پایان دوره مدیریت خود هستند و انگیزه کافی برای انجام کار و پاسخگویی ندارند. امیدواریم رئیس جمهور به زودی وزیر جهاد کشاورزی را هر چه سریعتر انتخاب کند تا مدیران با انگیزه‌ای سر کار آیند و پاسخگو مردم باشند.

وی حمایت از کشاورزی گیلان را نیازمند مطالبه جدی در سطح ملی دانست افزود: واردات بی‌رویه برنج به ویژه در فصل برداشت و ورود برنج داخلی به بازار، به کشاورزان آسیب می‌زند.

این عضو شورای شهرستان رشت، از مدیران جهاد کشاورزی سه استان شمالی خواست برای خودکفایی در تولید برنج و جلوگیری از واردات تلاش کنند و گفت: برنج کیلویی ۷۰ هزار تومان جوابگوی هزینه‌های تولید کشاورز نیست.

عباس نژاد از دولت خواست به بخش حق بیمه محصولات کشاورزی نیز یارانه تخصیص دهد و تصریح کرد: باید پرداخت خسارت متناسب با خسارت باشد تا کشاورزان بیمه محصولات کشاورزی را جدی بگیرند.

وی خواستار تقویت صندوق بیمه کشاورزی شد و خاطرنشان کرد: کشاورزان باید از بیمه محصولات کشاورزی خود احساس امنیت کند.

این عضو شورای شهرستان رشت همچنین به معضل کاهش نیروی انسانی بخش کشاورزی اشاره و بیان کرد: حال کشاورزی در استان‌های شمالی خوب نیست.

Share