احتمال تغییر مسیر پروژه راه آهن رشت – آستارا برای حفاظت از زمین های کشاورزی
عباسی از فعال بودن پروژه راه آهن رشت – آستارا نیز خبر داد و اضافه کرد: برخی از اراضی آزادسازی شده و برخی دیگر باید آزادسازی شود؛ البته با نظر مشاوران پروژه شاهد برخی تغییر مسیرها جهت حفاظت از زمین های کشاورزی خواهیم بود.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، اسدالله عباسی در گفت وگو اختصاصی با خبرنگار دیارمیرزا با اشاره به سهم ۱۷۰ میلیارد تومانی دولت در بهای برگ سبز چای خریداری شده از چایکاران، اظهار کرد: ۱۲۰ میلیارد تومان از سهم دولت در چین اول(بهاره) که تا ۲۰ اردیبهشت ماه است، پرداخت شد.
استاندار گیلان در ادامه به آخرین وضعیت ساماندهی لندفیل سراوان رشت اشاره کرد و افزود: این پروژه بیش از ۸۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و به صورت علمی پیش می رود؛ همچنین از چهار خط پردازش کارخانه کود آلی، دو خط فعال داریم و خط سوم با رفع مشکل قضایی شرکت شهاب خودرو به زودی فعال می شود.
عباسی با بیان اینکه پیمانکار پروژه تصفیه شیرابه سراوان نیز تعیین شد و به زودی کار را آغاز می کند، گفت: گام های خوبی پرداشته شده و تا چند سال دیگر مشکل پسماند استان حل می شود.
وی با اشاره به تفکیک زباله از مبدا در بسیاری از شهرستان ها، به فرایند پردازش زباله اشاره کرد و ادامه داد: مشکلی بابت دفن ریجکتی ها نداریم، زیرا فاقد بو و شیرابه هستند و مشکل زیست محیطی ایجاد نمی کنند.
عباسی با بیان اینکه برخی از شهرداری های استان زباله سوز تهیه کرده و برخی دیگر در حال برنامه ریزی هستند، گفت: مردم باید زباله کمتری تولید کنند و تفکیک از مبدا را در دستور کار قرار دهند و زباله تر را به کود آلی تبدیل کنند.
استاندار گیلان سرانه تولید زباله در استان را ۷۰۰ گرم در روز دانست و بیان کرد: گیلان جمعیت ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار نفری دارد؛ در ایام تعطیل شاهد افزایش حدود یک میلیونی جمعیت شناور استان هستیم که دپوی زباله را رقم می زند.
وی از مردم خواست زباله های تر و خشک را جداسازی کنند و متذکر شد: با کمک رئیس جمهور شهید و وزیر کشور اعتبارات لازم در بخش ساماندهی پسماند به شهرداری رشت تخصیص یافت.
عباسی از فعال بودن پروژه راه آهن رشت – آستارا نیز خبر داد و اضافه کرد: برخی از اراضی آزادسازی شده و برخی دیگر باید آزادسازی شود؛ البته با نظر مشاوران پروژه شاهد برخی تغییر مسیرها جهت حفاظت از زمین های کشاورزی خواهیم بود.
استاندار گیلان اعتبار پیش بینی شده را بیش از ۳۰ هزار میلیارد تومان(۸۰۰ میلیون یورو) دانست و بیان کرد: ۶۰ کیلومتر از کل ۱۵۰ کیلومتر پروژه، پل است تا زمین های کشاورزی لطمه نخورد؛ همچنین استفاده از حریم شبکه های آبرسانی و راهسازی نیز مدنظر است.
دیدگاه