آیا برای طلاق وکیل لازم است؟

در طلاق توجه به برخی از نکات مهم و کلیدی مثل مشاوره حقوقی با یک حقوق دان باتجربه  علاوه بر آنکه باعث تسهیل در روند کار می شود از سرگردانی فرد متقاضی طلاق هم جلوگیری می کند.

در پاسخ به این سوال که آیا برای طلاق وکیل لازم است یا خیر باید شرایط طرفین طلاق و نوع طلاق به صورت دقیق  و موشکافانه مورد ارزیابی قرار گیرد تا بتوان به پاسخ این سوال رسید.

هرچند پروسه طلاق از نظر خیلی از افراد امری ساده و پیش پا افتاده به نظر می رسد و آنها فکر می کنند وقتی دو نفر تصمیم به جدایی از یکدیگر بگیرند فقط کافی است برای انجام این کار به دفاتر طلاق مراجعه کنند.

 اما اگر به صورت دقیق و موشکافانه به این امر توجه شود این امر هویدا می شود که طلاق با توجه به نوع آن که توافقی یا یک طرفه باشد چالش ها و مشکلات خاص خود را دارد که بدون برطرف شدن این چالش ها ممکن است روند کار دچار مشکل شده و برای طرفین طلاق اطاله دادرسی را به دنبال داشته باشد.

لذا  بکار گیری وکیل طلاق و استفاده از تجربیات او علاوه بر آنکه می تواند برای طرفین طلاق در حل مسائل فی ما ببین به عنوان یک اهرم کلیدی و مشکل گشا عمل کند به دلیل احاطه آنها بر قوانین و روال اداری انواع طلاق باعث  تسریع در روند کار نیز می شود.

مزایای استخدام وکیل طلاق

استخدام وکیل طلاق مزایای زیادی برای طرفین طلاق می تواند داشته باشد که از آن جمله می توان به تنظیم دادخواست طلاق بر اساس شرایط فرد و مدارک موجود، شرکت در جلسات دادگاه و ارائه مدارک لازم برای تسریع در روند کار، محدود شدن حضور طرفین طلاق در مراحل دادرسی و شرکت کردن وکیل طلاق به جای آنها در جلسات مختلف طلاق  بخصوص در طلاق توافقی یا در پرونده هایی که حق طلاق با زن است، ارائه مدارک لازم به دادگاه و جلوگیری از اطاله دادرسی، اطلاع رسانی به طرفین طلاق یا موکل خود در مورد نتایج پرونده در مراحل مختلف دادرسی، استفاده از راهکارهای قانونی برای برون رفت موکلین از چالش های پیش رو، انجام راهنمایی های لازم به موکلین برای شرکت در جلسات مشاوره قبل از طلاق و غیره اشاره کرد.

انتخاب وکیل طلاق

انتخاب وکیل طلاق یکی از مراحل مهم و تعیین کننده در پروسه طلاق است. در هر یک از انواع طلاق انتخاب وکیل طلاق و کیفیت کار او می تواند تاثیر غیر قابل انکاری در روند دادرسی و به نتیجه رسیدن پرونده موکل داشته باشد.

 معمولاً وکلاء زیادی در حوزه طلاق فعالیت می کنند اما تجربه و تسلط آنها به قوانین یا مراحل اداری روند طلاق در یک سطح قرار ندارد که این امر می تواند در انتخاب وکیل طلاق به وسیله متقاضیان مورد توجه قرار گیرد.

 به عبارت دیگر هرچه وکیل طلاق از تسلط بیشتری بر قوانین و روال اداری حوزه طلاق برخوردار باشد کیفیت و نتیجه عملکرد  او افزایش پیدا می کند که این امر به صورت خودکار باعث بالا رفتن راند مان کار موکل و به نتیجه رسیدن آن به صورت برد، برد می شود.

هزینه وکیل طلاق

هزینه وکیل طلاق با توجه به تجربه  و توانایی وکیل در به نتیجه رساندن پرونده های مختلف طلاق می تواند متفاوت باشد لذا تعیین یک رنج و سطح قیمت همسان برای همه وکلاء به صورت همسان کاری سخت و نامعقول است.

 هرچند یک  نرخ نامه مشخص به صورت سالانه از سوی کانون وکلاء با تایید مراکز قضایی برای آگاهی رسانی در مورد هزینه وکلاء یا حق الوکاله به صورت سالانه  تصویب و اطلاع رسانی می شود اما همانطور که گفته شد تجربه و توانایی یک وکیل در تعیین هزینه و  حق الوکاله او حرف اول را می زند که این امر باعث می شود نتوان یک سطح مشخص را برای همه وکلاء به صورت یکسان لحاظ نمود.

یکی دیگر از نکات مهمی که در هزینه وکیل طلاق تاثیر مستقیم و غیرقابل انکاری می تواند داشته باشد نوع پرونده و پیچیدگی های آن است به عبارت دیگر هرچه پرونده سنگین تر باشد یا از پیچیدگی های بیشتر حقوقی برخوردار باشد هزینه تمام شده آن بیشتر می شود هرچند در پاره ای از موارد توافق طرفین  به عنوان اهرمی  تعیین کننده برای تعیین حق الوکاله مورد توجه قرار می گیرد.

نکات مهم در مورد طلاق

در طلاق توجه به برخی از نکات مهم و کلیدی مثل مشاوره حقوقی با یک حقوق دان باتجربه  علاوه بر آنکه باعث تسهیل در روند کار می شود از سرگردانی فرد متقاضی طلاق هم جلوگیری می کند در ادامه به برخی از نکات مهم و کلیدی در مورد طلاق که رعایت آنها می تواند به سود طرفین طلاق باشد به اختصار اشاره می شود.

  • قبل از تصمیم به طلاق، حتماً با یک مشاور یا روانشناس صحبت کنید.

یکی از نکات مهم در مورد طلاق که توجه به آن می تواند باعث تسهیل در روند دادرسی و جلوگیری از وقفه یا اطاله دادرسی شود آن است که طرفین طلاق قبل از تصمیم به طلاق، حتماً با یک مشاوره یا روانشناس صحبت کنند تا گرفتن تصمیم  برای آنها آسان شود و با یک آرامش روحی و روانی مناسب اقدام به تصمیم گیری نمایند چون تصمیم عجولانه و ناشی از استرس و عصبانیت ممکن است عواقب بد و غیر قابل جبرانی به همراه داشته باشد.

  • تمام اطلاعات و مدارک مربوط به ازدواج خود را جمع آوری کنید.

یکی دیگر از نکات مهم در مورد طلاق جمع آوری تمام اطلاعات و مدارک مربوط به ازدواج است چون در اختیار داشتن این مدارک و ارائه آنها در زمان مناسب از ایجاد وقفه در روند دادرسی جلوگیری کرده و باعث سرعت گرفتن روند کار می شود.

  • در مورد شرایط و جزئیات طلاق با همسرتان صحبت کنید و سعی کنید تا حد امکان به توافق برسید.

صحبت طرفین طلاق  در مورد شرایط و جزئیات طلاق یکی از نکات مهم و تعیین کننده در طلاق است چون از طولانی شدن روند طلاق و اطاله دادرسی جلوگیری می کند.

به عبارت دیگر وقتی زن و شوهر یا طرفین طلاق بتوانند پس از گفتگو و رسیدن به تفاهم بر انجام طلاق توافقی رضایت دهند مراجعه به وکیل طلاق توافقی برای آنها ضروری می شود چون روند کار و حضور در جلسات دادگاه را برای آنها سبک تر می کند.

  • در مورد حضانت فرزند، نفقه، و تقسیم اموال تصمیم بگیرید.

حضانت فرزند، نفقه و تقسیم اموال یکی دیگر از نکات مهم در مورد طلاق است که تصمیم در مورد آنها قبل از آغاز فرایند طلاق باعث سبک شدن شرایط و تسهیل روند طلاق می شود.

  • برای انجام مراحل طلاق به دفاتر ثبت طلاق مراجعه کنید.

هرچند مراجعه به دفتر ثبت طلاق یکی از مراحل و نکات مهم در طلاق است اما بر اساس قانون جدید هر یک از طرفین طلاق چه زن چه مرد یا حتی  اگر طلاق به صورت توافقی باشد طرفین بدون حکم دادگاه نمی توانند برای جاری شدن صیغه طلاق به این دفاتر مراجعه کنند.

چه زمانی باید برای طلاق به وکیل مراجعه کرد؟

معمولاً زمان مشخصی برای مراجعه به وکیل طلاق وجود ندارد و طرفین طلاق هر زمان که با مشکل مواجه شوند یا احساس کنند که مراجعه به وکیل پایه یک دادگستری با تجربه می تواند از کار آنها گره گشایی کند می توانند به وکیل طلاق مراجعه نمایند.

اما به طور معمول طرفین طلاق برای جلوگیری از هدر رفتن هزینه و زمان بهتر است قبل از انجام هر کاری به وکلاء طلاق مراجعه کنند تا پس از بررسی  شرایط خود با آگاهی لازم اقدام به تنظیم دادخواست طلاق نمایند.

Share