سام سكوتی

محکومیت طلاق به حبس ابد

محکومیت طلاق به حبس ابد ایران و ایرانی اهل آمار و رتبه و مقام است و روزی نیست که در صدر آمار جایی قرار نگیرد، آقای گل جهان از نگاه آمار و تاریخ، یکی از کهن‌ترین تمدن‌های بشری، اولین و یا بهترین رتبه در چیزی و بسیاری از آمارهای دیگر که هر روزه از شنیدن […]

محکومیت طلاق به حبس ابدGGJ,K

ایران و ایرانی اهل آمار و رتبه و مقام است و روزی نیست که در صدر آمار جایی قرار نگیرد، آقای گل جهان از نگاه آمار و تاریخ، یکی از کهن‌ترین تمدن‌های بشری، اولین و یا بهترین رتبه در چیزی و بسیاری از آمارهای دیگر که هر روزه از شنیدن آنها به خود می‌بالیم. اما گویا حواسمان نیست که بهترین و اولین بودن در همه چیز چندان هم خوب نیست، حوزه‌هایی وجود دارد که در آنها هر چقدر بد باشیم، جایگاه بهتری داریم مانند آلودگی و میزان آلاینده‌های هوا، آمار جرم و جنایت و مهم‌تر از همه رتبه طلاق.

ایران، رتبه چهارم طلاق در دنیا را دارد که آمار تکان دهنده‌ای برای کشوری اسلامی است. اینکه زنان جامعه ما به واسطه تحصیل و حضور پر رنگ در اجتماع، به حق و حقوق خود آشناتر شده‌اند و یا مردان جامعه ما هنوز به دنبال حفظ روحیه و جایگاه مرد سالار خود هستند، شاید بخشی از دلایل کسب این رتبه بالا باشد اما موارد دیگری نیز در این فرآیند نقش آفرینی دارند که به آنها خواهیم پرداخت.

تحصیل علم اگرچه نقش کمی در افزایش این آمار ایفا می‌کند اما شاید بتوان گفت بسیار کمتر از آن چیزی است که باعث نگرانی شود و شاید بتوان گفت طلاقی که با چشمان باز و از روی آگاهی صورت گیرد، چندان جای نگرانی ندارد زیرا که شاید از مفسده‌ای جلوگیری کند که خود موهبتی است، اما طلاق‌های صورت گرفته در برخی جوامع، دلایل ساده و بی‌پایه‌ای دارند که لازم است مسئولین نسبت به آنها حساس بوده و راه حل مناسبی برای کم کردن این آمار اتخاذ کنند.

چندان علاقه‌ای به بحث در مورد زمان وقوع طلاق، کم‌کاری و بی‌توجهی گروه‌های مشاوره به زوجین در زمان صدور گواهی عدم سازش را ندارم زیرا برای جلوگیری از وقوع طلاق کمی دیر به نظر می‌رسد و تقریبا زوجین نصف بیشتر راه را طی کرده‌اند و قبح طلاق از بین رفته است. روی سخنم در این نوشته بر ساز و کارهای طراحی شده پیش از ازدواج است.

در برخی از کشورها، زوجین پیش از وقوع ازدواج با مشاورها و مراکز مشاوره ازدواج، نشست‌های تخصصی دارند و نسبت به حق و حقوق و وظایف یکدیگر توجیه می‌شوند و سپس هر زوج در کنار بررسی‌ها و معاینات پزشکی، از لحاظ رویکرد و سطح تعامل با یکدیگر نیز مورد مداقه قرار می‌گیرند تا آمار طلاق در کشور رشد نداشته باشد.

فردگرایی چندان در تعالیم اسلامی جایی ندارد زیرا توجه به اطرافیان و خصوصا خانواده به مردم توصیه شده است ولی متأسفانه فردگرایی در جامعه ایرانی رشد چشمگیری داشته و نوع غلط آن ترویج می‌شود که یکی از دلایل عمده افزایش آمار طلاق در ایران است.

اما در نظر نگارنده، یکی از مهمترین دلایل افزایش آمار طلاق، بی‌توجهی به مشاوره‌های پیش از ازدواج است، وقتی زنان و مردان طلاق گرفته مورد پرسش قرار می‌گیرند یا از مشاوره قبل از ازدواج خبری نبوده است و یا در صورت وقوع، صوری برگزار شده است. برای مشاور و یا هر فردی که مسئولیت این کار بر عهد دارد، زمان و انجام شکل قانونی کار در اولویت قرار دارد تا نتیجه و تأثیرگذاری مطلوبی داشته باشد که این یکی از بزرگترین مشکل‌های پیش روی جامعه در حال ازدواج است. همیشه پیشگیری ارزان‌تر و آسان‌تر از درمان معرفی شده است و لازم است مسئولین برای پیشگیری، کمی بار علمی و تعهد اخلاقی به این مراکز مشاوره تزریق کنند تا علاج واقع قبل از وقوع صورت گیرد.

اینکه جامعه‌شناسان و عالمان علم رفتار، عوامل طلاق را اعتیاد و خیانت و موضوعاتی از این دست می‌دانند، شاید یک روی سکه باشد و قابل قبول، اما نگارنده قصد دارد جای علت و معلول را عوض کرده و کمی هم از آن سر شیپور بنوازد و ازدواج بد را عامل اعتیاد و خیانت و دیگر ناهنجاری‌های جامعه قلمداد کند.

علاوه بر شیوع فردگرایی در ایران که محصول تعالیم غرب است، بارها نیز در رسانه‌های صوتی و تصویری و مطبوعات از جشن طلاق در دیگر کشورها سخن به میان آمده است. در همین ماه‌های اخیر در یکی از برنامه پربیننده خبری سیما، اخباری از وقوع چنین جشنی در تهران بر روی آنتن رفت که خود نوعی تبلیغ محسوب می‌شود، لازم است رسانه ملی در انتخاب خبر کمی دقت به خرج دهد.

در کنار دلایل ریز و درشتی که نام بردیم، طرح ‌های عجولانه و بدون بسترسازی‌های لازم و ازدواج‌های آسان و دانشجویی نیز چندان کمکی به رشد آمار ازدواج نکرده و در برخی موارد به آمار طلاق نیز افزوده است.

استمرار روند تغییر منفی ازدواج در مقابل طلاق، زنگ خطری برای نسل آینده و مسئولین است. با توجه به اینکه سیاست‌ها و روش‌های این ۳۴ سال، جواب و نتیجه مثبتی نداشته است، لازم است مسئولین زاویه دید خود را نسبت به این موضوع عوض کرده و در سیاست‌های خود تجدید نظر نموده و قبل از تصویب قوانین مربوط به خانواده و تشکیل زندگی، به زمینه‌های فرهنگی جامعه و بسترسازی های لازم توجه بیشتری کنند و فرآیند ازدواج و طلاق را از سیستم دستوری و بخشنامه‌ای به رویکردی تخصصی و تشخیصی تبدیل کنند تا هر روز شاهد بهتر شدن آمار و جایگاه شهر و کشور خود در رتبه بندی طلاق نباشیم.

سام سکوتی بداغ

پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا: انتشار مطالب خبری و یادداشت های دریافتی  لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.

 

Share