مدیرکل میراث‌فرهنگی گیلان خبر داد:

یک واحد ساخت و ساز غیرمجاز در حریم بقعه شیخ زاهد گیلانی قلع و قمع شد

مدیرکل میراث‌فرهنگی گیلان از قله و قمع یک واحد ساخت و ساز غیرمجاز در حریم بقعه شیخ زاهد گیلانی در لاهیجان خبر داد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، ولی جهانی اظهار کرد: همزمان با ساخت و ساز مازاد بر ضوابط حریم بقعه شیخ زاهد گیلانی در لاهیجان، با ورود یگان حفاظت میراث‌فرهنگی و صدور اخطارهای کتبی و با توجه به عدم توجه ذی نفع به تذکرهای شفاهی و کتبی، لاجرم موضوع از طریق مراجع قضایی پیگیری و علیه متخلف اقامه دعوی انجام می‌شود.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی ضمن تقدیر و تشکر از رئیس دادگستری و دادستان شهرستان لاهیجان گفت: با پیگیری‌های صورت پذیرفته و اهتمام وافر دستگاه قضا در شهرستان لاهیجان، ابتدا با متوقف شدن عملیات عمرانی و در نهایت با صدور حکم و حضور یگان حفاظت میراث‌فرهنگی نسبت به قلع و قمع یک طبقه ساختمان مازاد بر ضوابط حریم بقعه شیخ زاهد گیلانی اقدام لازم صورت پذیرفت.

او با اشاره به قانون حمایت از بافت‌ها و بناهای تاریخی گفت: مطابق با قوانین و مقررات حوزه میراث‌فرهنگی هرگونه ساخت و ساز در بافت‌های تاریخی منوط به استعلام و اخذ مجوز از اداره‌کل میراث‌فرهنگی است و چنانچه بر خلاف ضوابط نسبت به فعالیت‌های عمرانی در بافت‌ها و حرایم مصوب بناهای تاریخی مبادرت شود، قلع و قمع طبقات مازاد در دستور کار قرار خواهد گرفت.

جهانی در ادامه از همه مردم ساکن در بافت‌های تاریخی خواست تا پیش از هرگونه شروع ساخت و سازهای احتمالی، نسبت به استعلام و اخذ مجوز از اداره‌ل میراث‌فرهنگی اقدام کنند.

مدیرکل میراث‌فرهنگی گیلان وظیفه ذاتی میراث‌فرهنگی را پاسداری از آثار تاریخی ارزشمند دانست و گفت: در این راه خطیر نیازمند همراهی و مساعد همه مردم و علاقمندان به میراث‌فرهنگی هستیم و دست یاری‌شان را به گرمی خواهیم فشرد.

لازم به ذکراست بقعه شیخ زاهد گیلانی در تاریخ ۵ دی ماه ۱۳۴۷ و با شماره ۸۲۴ در فهرست آثار ملی کشور به رسیده که ضوابط اختصاصی آن از سوی وزارتخانه مصوب و برای اجرا به استان ابلاغ شده است.

Share