معاون میراث‌ فرهنگی گیلان خبر داد:

اتمام مرمت قسمت‌های آسیب‌دیده سقف حمام گلشن لاهیجان

ولی جهانی، معاون میراث‌ فرهنگی گیلان از اتمام مرمت قسمت‌های آسیب‌دیده سقف حمام تاریخی گلشن لاهیجان خبر داد و افزود: این حمام زیبا بنا به ضرورت، در سطحی وسیع و با معماری منحصر به فرد ساخته شده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، معاون میراث‌فرهنگی گیلان از اتمام مرمت قسمت‌های آسیب‌دیده سقف حمام تاریخی گلشن لاهیجان خبر داد.

ولی جهانی با اعلام این خبر گفت: حمام تاریخی گلشن در خیابان کاشف شهر لاهیجان قرار داشته و در سال ۱۲۳۹ هجری قمری توسط حاج علی اکبر، حاکم لاهیجان ساخته شده است.

معاون میراث‌فرهنگی گیلان تصریح کرد: در زمان ساخت این حمام، استفاده از حمام‌های داخلی در منازل به ندرت مشاهده می‌شده و این حمام زیبا بنا به ضرورت، در سطحی وسیع و با معماری منحصر به فرد ساخته شده است.

جهانی اضافه کرد: این حمام در گذشته دارای دو رختکن مجزا بوده که یکی از آن‌ها متعلق به عموم و دیگری مورد استفاده افراد ثروتمندی بوده اما در سال ۱۳۴۴ به علت ادامه خیابان حافظ جنوبی، بخش مهمی از این حمام متأسفانه از بین رفت و روابط داخلی حمام نیز دچار اختلال شد.

او افزود: مرمت بخش‌های آسیب‌دیده سقف این بنا که تحت مالکیت خصوصی است با اعتبار ۱۰۰ میلیون تومان از محل تسهیلات بلاعوض طرح کمک‌های فنی اعتباری اشتغال پایدار و همکاری مالک خصوصی بنا به انجام رسیده است همچنین در طی سالیان گذشته ساماندهی ضلع غربی و سمت بنای چهار پادشاه با اعتباری بالغ بر سیصد میلیون تومان انجام شده است.

لازم به ذکر است حمام تاریخی گلشن در تاریخ ۲۴ آذرماه ۱۳۵۴ با شماره ۱۴۴۲ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

Share