دیگر حتی خبری هم از رقابت نمایندگان رودسر، آستانه و لنگرود نیست!

چای هم به سرنوشت برنج دچار شد | چایکاران گیلانی در انتظار دریافت مطالبات

 اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، آذرماه بود که پرداخت تنها ۸۰ میلیارد تومان از مطالبات چایکاران شمال کشور آنهم از قدر سهم دولت، رقابت شدیدی میان نمایندگان لاهیجان و سیاهکل، رودسر و املش، آستانه اشرفیه، صومعه سرا و لنگرود به وجود آورد و هرکدام از آن‌ها به نوعی سعی کردند که نشان دهند این پول با پیگیری آن‌ها پرداخت شده است.
حالا که یک ماه از آن موضوع گذشته و همچنان چایکاران گیلانی و مازندرانی مطالبات زیادی دارند و البته این‌بار دیگر خبری از نمایندگان هم نیست!
۵۵ هزار خانوار چایکار در گیلان و مازندران از ابتدای اردیبهشت تا پایان مهر ۱۵۵ هزار تن برگ سبز برداشت کرده‌اند و حالا منتظر دریافت مطالباتشان هستند. تاکنون ۹۲ درصد بهای سبز چای از سوی دولت و ۷۴ درصد سهم کارخانجات پرداخت شده است.

برخی کشاورزان حدود ۷ ماه است که حتی یک ریال هم پولی دریافت نکرده‌اند و کارخانجات نیز می‌گویند باید چای را بفروشیم تا بتوانیم مطالبات را پرداخت کنیم.
کارخانه داران می‌گویند چای زیادی هنوز در انبارها موجود است و امسال چای به سختی و به صورت غیرنقدی به فروش رفته و همین موضوع سبب شده که مطالبات کشاورزان باقی بماند.
وضعیت نامناسب بازار چای داخلی درحالی است که به زودی چای سریلانکا نیز با مجوز دولت با پول نفتی تهاتر می‌شود و همچنین به گفته مسئولان به زودی شاهد واردات چای هندی نیز خواهیم بود.
پس از بلایی که با واردات بی‌رویه بر سر برنجکاران گیلانی و مازندرانی آوردند و برنج به تنها کالایی در کشور تبدیل شد که کاهش قیمت را تجربه کرد به نظر می‌رسد با روند موجود و بی‌تدبیری‌های پیاپی دولت و ناتوانی نمایندگان مجلس، چای نیز سرنوشت بهتری نسبت به برنج نخواهد داشت تا شاهد یک سال ننگین برای کشاورزی در شمال کشور باشیم.

Share