پس از فراگیر شدن یک کلیپ در فضای مجازی؛

واکنش کاندیدای خبرگان به انتقادات از تبلیغش: مشکلات مردم را گفتم، نه فضائل نداشته خودم را!

آیت‌الله سید علی حسینی اشکوری گفت: مایه تعجب است که بنده در تبلیغات تلویزیونی انتخاباتی از دغدغه‌ها و مشکلات منطقه خودم بیان کردم، و بر حسب آن چیزی که به من اطلاع دادند، برخی‌ها آن را به عنوان نقطه ضعف بیان کرده‌اند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، یک عضو مجلس خبرگان رهبری و نامزد انتخابات دوره بعد این مجلس گفت: همان طور که امام راحل فرمودند که «پشتیبان ولایت فقیه باشید تا به این مملکت آسیب نرسد»، قدر متیقن مخاطب این خطاب و مصداق اجلا و اعلای آن، اعضای خبرگان رهبری هستند که آنان باید مدافع و پشتیبان ولایت فقیه باشند.

مشروح گفت و گوی جماران با آیت‌الله سید علی حسینی اشکوری در پی می آید:

اگر وارد مجلس خبرگان شوید چه کارهایی خواهید کرد؟

وظیفه ما را قانون تعیین کرده است و ما بر اساس خواسته قانون، وظایف خود را دنبال خواهیم کرد و انجام خواهیم داد.

مهمترین وظیفه قانونی خبرگان چیست؟

همان چیزی که رهبر معظم انقلاب فرمودند، عمده وظیفه اعضای خبرگان، تشخیص کسی است که صلاحیت مدیریت نظام جمهوری اسلامی را داشته باشد. ما این مسئولیت بسیار سنگین و حساس را عهده‌دار هستیم. ان‌شاءالله امیدواریم تا جایی که خدای تعالی و حضرت بقیه الله(عج) اراده فرمودند، نیازی به آن نباشد.

حضرتعالی اولویت‌های مجلس خبرگان را چه اموری می‌دانید؟

عمده و مهم، طرح دغدغه‌های مردم است. ما دغدغه‌ها را مطرح کرده و مطرح می‌کنیم. در این راستا در اجلاسیه‌های گذشته بعضی از مسئولین بلندپایه نظام مثل مسئولین اجرایی، قضایی و تقنینی به مجلس دعوت ‌شدند و مسائل و سوالاتی که در جامعه مطرح است، مطرح ‌شد و اعضای خبرگان از آن‌ها پاسخ‌های لازم را دریافت ‌کردند. احیاناً ممکن است تذکراتی داده می‌شد و می‌دهند.

این مسأله بسیار مهمی است که در اجلاس‌های گذشته این گونه بوده است. اینکه برخی مسائل منعکس نمی‌شود و نباید منعکس شود، دلیل بر این نیست که اعضای خبرگان درباره رویدادهای جامعه بی‌تفاوت هستند، اعضای خبرگان بی‌تفاوت نبوده و نیستند.

شما در کدام کمیسیون تشریف داشتید؟

به خاطر اشتغالات زیادی که دارم، عضویت در هیچ کمیسیونی را نپذیرفتم؛ چون عضویت در کمیسیون اجباری نیست. به دلیل اینکه برای همه کمیته‌ها، در حد کفایت افرادی وجود داشته و دارد، ضرورتی ندیدم که عضو کمیسیون‌ها شوم.

اما همیشه پیگیر دغدغه‌های مردم بوده، هستم و خواهم بود. الان هم در تبلیغات تلویزیونی هم که داشتم اکثر آنچه را که مطرح کردم، بیان و تبیین دغدغه‌های مردم بوده است.

به نظر حضرتعالی نوع ارتباط خبرگان با رهبری چگونه باید باشد؟

خبرگان وظیفه خود را باید انجام دهد و در مواقعی که ضرورت دارد اگر نسبت به رهبری و مدیریت جامعه که تلاش خود را می‌کند، اجحاف، بی‌وفایی و کم‌مهری شود، اعضای خبرگان وارد میدان می‌شوند. بالاخره خبرگان بی‌اطلاع نیست و در جریان امور کشور است، می‌بیند که رهبر معظم انقلاب نهایت تلاش خود را می‌کند، وجود خود را در اختیار نظام قرار داده است، انجام وظیفه می‌کند و مدیریت را به نحو احسن انجام می‌دهد. لذا خبرگان از باب وظیفه شرعی باید حمایت خود را از خدماتی که می‌کنند و مدیریت خوبی که انجام می‌شود،‌ اعلام کند و نباید بی‌تفاوت باشد.

همان طور که امام راحل فرمودند که «پشتیبان ولایت فقیه باشید تا به این مملکت آسیب نرسد»، قدر متیقن مخاطب این خطاب و مصداق اجلا و اعلای آن، اعضای خبرگان رهبری هستند که آنان باید مدافع و پشتیبان ولایت فقیه باشند.

از علت انصراف آیت‌الله امامی کاشانی خبر دارید؟

خبر ندارم. اما قاعداً باید به دلیل کِبَر سن باشد. لابد مزاج خودشان را مساعد ندیدند، من این احتمال را می‌دهم.

در این مدتی که در مجلس خبرگان تشریف داشتید آیا خبرگان به برخی از نهادهای زیر نظر رهبری تذکری داده است؟

وظیفه خودشان را خوب انجام می‌دادند چون افراد مسئول و متدین هستند. اگر اعضای خبرگان  لزوم می‌دیدند وظیفه خودشان را انجام می‌دادند؛ لابد نیازی نبوده و مطمئن بودند که کارها به صورت طبیعی انجام می‌گیرد.

اگر کسی انصاف داشته باشد، به دور از قضایای سیاسی و جبهه‌گیری‌ها قضاوت خواهد کرد که در این مدت، جامعه به نحو احسن مدیریت شده است چون در این شرائط، مدیریت جامعه آسان نیست. با تمام اقتدار و توانمندی، جامعه مدیریت شده است و به چشم سر می‌بینیم، لذا چه نیازی است برای طرح مسائلی که شبهه‌برانگیز باشد و شبهه‌افکنی کنند. ما نباید حرفی بزنیم، اقدامی کنیم که شائبه سوء استفاده دشمن را داشته باشد و دشمن بخواهد از گفتار و رفتار ما سوءاستفاده کند. نباید شائبه این معنا را ایجاد کنیم و به حکم عقل و شرع، این وظیفه شرعی و عقلی است.

به عبارتی می‌فرمایید همه نهادهای زیر مجموعه رهبری به نحو احسن کار خود را انجام می‌دهند.

بله انجام می‌دهند و اگر خللی باشد به دلیل درایت، انصاف، عدالت، توانمندی که از رهبری سراغ داریم حتماً ایشان دقت دارند. کسی که از نزدیک بر زوایای امور آگاهی دارد بیشتر می‌تواند دقت کند، چون دغدغه این معنا را دارد. چون ممکن است کسی دغدغه یا از نظر جسمی توان این معنا را نداشته باشد، این شائبه به وجود می‌آید. وقتی که می‌بینیم دغدغه، هوشیاری، مدیریت و تدبیر رهبری اگر بیش از اعضای خبرگان نباشد کمتر نیست، چه زمینه و ضرورتی به وجود می‌آید که برخی از مسائل را بی‌خود مطرح کنیم تا مایه دستاویز رسانه‌های بیگانه شود؟

لذا باید عاقل باشیم چون گاهی اوقات طرح برخی از مسائل برای تبلیغات است و طرف می‌خواهد برای خودش موقعیت اجتماعی و سیاسی در رسانه‌ها و جاهای مختلف ایجاد کند که نسبت به غالب ـ اگر نگوییم قاطبه ـ اعضای خبرگان رهبری این معنا بعید است، شایسته نیست و دو از شأن و مقام این بزرگواران است.

در پایان اگر نکته‌ای دارید به عنوان حسن ختام بفرمایید.

مایه تعجب است که بنده در تبلیغات تلویزیونی انتخاباتی از دغدغه‌ها و مشکلات منطقه خودم بیان کردم، و بر حسب آن چیزی که به من اطلاع دادند، برخی‌ها آن را به عنوان نقطه ضعف بیان کرده‌اند. البته ما ابایی نداریم که نقطه ضعف داشته باشیم، نقطه ضعف داریم، بنده عصمتی که ندارم اما به نظر من، این نقطه قوت است که دغدغه‌های مردم برای من مطرح باشد نه بیان فضائل نداشتۀ خودم؛ فضائل نداشته خودم را کم و زیاد به خُرد مردم بدهم و حوصله آنان را سر ببرم!

اهمیت بیان دغدغه‌های مردم برای من بیشتر از این است که بیایم چهار کلمه درباره تألیفات و سوابق و لواحق خودم بیان کنم. این مسئله بسیار مهم است. آنچه که برای اعضای خبرگان مهم است، خواسته‌های نظام جمهوری اسلامی است. عمده خواسته‌های نظام جمهوری اسلامی در این مرحله، مسأله معیشت مردم، حضور مردم و مشارکت مردم است. این مسئله بسیار مهم که من در این راستا مطالبی گفته‌ام و بیان کرده‌ام و به نظر من انعکاس آن در رسانه‌ها مفید است. ما که نمی‌خواهیم کاسب‌کاری کنیم. نظرمان این است.

صالح و طالح متاع خویش نمودند/ تا که قبول افتد و که در نظر آید

همه آزادند هر کس این سخنان را پسندید فبها، ما می‌خواهیم خدمتگزاری کنیم و هر کس جایگزین شد ما در خدمت او هستیم و هیچ حرفی نیست.

Share