سرپرست دفتر نظارت و بازرسی انتخابات شورای نگهبان استان گیلان

هیچگاه مدعی نبودیم که خالی از ضعف هستیم | انتخابات در کمال صحت و سلامت برگزار شد

سرپرست دفتر نظارت و بازرسی انتخابات گیلان با بیان اینکه ضعف هایی در ایفای وظیفه نظارتی شورای نگهبان وجود دارد گفت: هیچگاه مدعی بر این نبودیم که خالی از ضعف هستیم اما این خلا بیشتر خلا قانونی است

اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا نشست صمیمی دفتر بازرسی و نظارت انتخابات شورای نگهبان استان گیلان با اصحاب رسانه پیش از ظهر امروز برگزار شد.

در نشست احمد قنبریان با تبریک ۲۶ تیر ماه سالروز تاسیس شورای نگهبان است گفت: تمام نظام های سیاسی چهارچوب خود را در قالب قانون اساسی تعریف می کنند و برای نطارت بر این قانون یک نهاد نظارتی نیاز است که می تواند بخشی از قوه قضائیه، بخشی از قوه مقننه یا ترکیبی از قوه قضائیه و مقننه باشد و در قانون اساسی جمهوری اسلامی این نهاد سیاسی که وظیفه صیانت از قانون اساسی را بر عهده دارد شورای نگهبان است.

قنبریان بیان ویژگی های شورای نگهبان گفت: آنچه که شورای نگهبان را از دیگر واحدهای نظارتی متفاوت می‌کند این است که این شورا نهادی مستقل است و همچنین ترکیب آن یک ترکیب ممتاز است، ۶ نفر از آن فقهایی هستند که از سوی رهبر انقلاب انتخاب می شوند و ۶ نفر حقوقدانی که توسط رئیس قوه قضائیه برای گرفتن رای اعتماد به مجلس معرفی می شوند.

وی افزود: شورای نگهبان تنها مرجعی که می تواند قانون اساسی را تفسیر کند، تطبیق قوانین با شرع و قانون اساسی و نظارت بر انتخابات ریاست جمهوری و مجلس شورای اسلامی نیز از وظایف بسیار مهم شورای نگهبان است.

این مسئول با اشاره به اینکه وظیفه نظارت بر انتخابات و همه پرسی‌ها بجز انتخابات شوراها بر عهده شورای نگهبان است گفت: این ویژگی ها شورای نگهبان را نسبت به سایر نظام های دنیا برتر کرده است.

قنبریان با اشاره بر فرمایشات مقام معظم رهبری که شورای نگهبان باید یک ساز و کار مشخصی داشته باشد گفت: از سال ۷۹ مقام معظم رهبری خواستند که شورای نگهبان فقط در دوران انتخابات کار نکنند که از آن زمان دفاتر شورای نگهبان در استان و شهرستانها آغاز به کار کردند.

وی با بیان اینکه دفاتر نظارتی در تایید صلاحیت انتخابات ریاست جمهوری نقش ندارند گفت: در فرآیند انتخابات، نظارت بر تبلیغات نامزدها، شمارش آرا، اعلام نتایج جمع بندی و بررسی شکایات بر عهده شورای نگهبان و دفاتر نظارتی است.

سرپرست دفتر نظارت و بازرسی انتخابات گیلان با بیان اینکه ضعف هایی در ایفای وظیفه نظارتی شورای نگهبان وجود دارد یادآور شد: هیچگاه مدعی بر این نبودیم که خالی از ضعف هستیم اما این خلا بیشتر قانونی است و همین باعث می شود دستگاههای نظارتی نتوانند وظایف خود را به درستی انجام دهند.

وی با اشاره به ضعف های آموزشی گفت: آنچه مسلم است این است که مجموعه شبکه نظارتی تلاش کردند با حداکثر توانایی خود این وظیفه را انجام دهند تا نمره مورد قبولی از ملت بگیریم.

قنبریان با بیان اینکه نامزدها ۱۱ محور تخلف را در شکایات خود بیان کردند گفت: مهمترین تخلفات مربوط به ایام انتخابات و استفاده از امکانات دولتی و فعالیت و تبلیغ به نفع نامزدها توسط مسئولین دولتی بوده است.

این مسئول با بیان اینکه نرسیدن تعرفه به برخی شعب تخلف مهندسی شده نبود تصریح کرد: تخلفات محرز در استان گیلان نیز در اختیار ما قرار گرفت که در اختیار قوه قضائیه قرار دادیم، طبق بررسی های شورای نگهبان برخی بررسی‌ها محرز نشد.

وی با بیان اینکه انتخابات در کمال صحت و سلامت برگزار شده است افزود: شبکه نظارتی شورای نگهبان از شهرها تا دل روستاها گسترده است بنابراین شورای نگهبان یک نهاد کاملا مردمی است. ما در طول سال نیز اقداماتی را در قالب آموزش و همایش‌هایی که ۲ یا ۴ بار در سال برگزار می‌کنیم و با ارتباط دو طرفه با شیکه نظارتی در دریافت اخبار غیر از ایام انتخابات حول محورهای رصد نمایندگان، رصد افراد سیاسی و … انجام وظیفه می‌کنیم.

قنبریان در مورد ارتباط با رسانه ها گفت : این اولین نشستی است که با خبرگان را داریم و از نقاط ضعف ما محسوب میشود و امیدواریم که در اینده تعامل خوبی با رسانه ها داشته باشیم. بنده یک فرهنگی هستنم و همیشه میگویم اگر نقد نباشد نهاد یا سازمان مرده خواهد شد. رسانه ها با نگاه ریز بینانه خود باید عملکردها را نقد کنند تا بتوانیم خدمات شایانی به مردم ارائه دهیم

سرپرست دفتر نظارت و بازرسی انتخابات گیلان با تاکید بر اینکه در ایام‌ غیر از انتخابات این ارتباط قطع نخواهد شد گفت: در انتخابات برخلاف اینکه برخی گمان می کنند انتخاب شدن جز حقوق شهروندی است، انتخاب افراد جز حقوق شهروندی نیست و باید دارای فاکتورهای برگزیده باشند. در بررسی صلاحیت اصل بر تایید نامزد تایید شده در دوره گذشته است مگر اینکه خلافش ثابت شود.

Share