رییس سازمان جهاد کشاورزی استان گیلان خبر داد:

تولید برنج با روش مدیریت تلفیقی محصول ICM در استان گیلان

رییس سازمان جهاد کشاورزی گیلان گفت: در راستای اجرای برنامه‌های راهبردی امنیت غذایی و ارتقاء کمی و کیفی بهره‌وری تولید محصول استراتژیک برنج و تولید غذای سالم و پایداری حفظ تنوع زیستی در زیست‌بوم شالیزارهای گیلان در سال زراعی جاری در سطح ۱۰۰۰هکتار از شالیزارهای گیلان، تولید برنج به روش ICM انجام می‌شود.

صالح محمدی جهاد کشاورزی گیلان

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، صالح محمدی با بیان اینکه فعالیت‌های پژوهشی در این روش تولید، در موسسه تحقیقات برنج کشور صورت پذیرفته است، گفت: تدوین و انتشار دستورالعمل ICM برنج در حال انجام است.
وی افزود: ICM رویکردی برای تولید محصولات کشاورزی است که هدف آن بهینه‌سازی عملکرد محصول در عین به حداقل رساندن اثرات منفی بر محیط زیست و سلامت انسان است و نگاهی جامع به مدیریت محصول دارد و کل سیستم تولید محصول را به جای تمرکز بر اجزای منفرد در نظر می‌گیرد.
محمدی حاصل‌خیزی خاک، مدیریت آفات و بیماری‌ها، مدیریت آب، تناوب زراعی، کنترل علف‌های هرز و استفاده از نهاده‌های کشاورزی مناسب را از جمله موارد مورد توجه در ICM دانست.
رییس سازمان جهاد کشاورزی استان گیلان در ادامه گفت: استقرار این سیستم با توجه به کنترل و پایش موثر کلیه فرآیندهای تولید انجام می‌شود.
محمدی یکی از برنامه‌های مهم و دارای اهمیت مدیریت هماهنگی ترویج سازمان جهاد کشاورزی گیلان، مدیریت حفظ نباتات این سازمان و موسسه تحقیقات برنج کشور را در سال زراعی جاری اجرای این طرح دانست و تصریح کرد: با توجه به اهمیت محصول برنج در سبد غذایی مردم و لزوم سلامت این محصول برای مصرف خانواده‌ها و رویکرد صادراتی، پرداختن به تولید محصول سالم برنج ضرورت دارد.
وی تاکید کرد: کاهش مصرف سموم آفت‌کش، تولید عوامل کنترل بیولوژیک و القاء مقاومت به آفات و بیماری‌ها در گیاهان توسط روش‌های اصلاح ژنتیکی بسیار ضروری است و تولید محصولات کشاورزی با برند سلامت ارگانیک و ICM دارای ارزش اقتصادی بالاتری برای کشاورز تولید کننده در بازار و صادرات آن خواهد بود.
رییس سازمان جهاد کشاورزی استان گیلان این سازمان را همسو با برنامه‌های راهبردی سازمان تحقیقات آموزش کشاورزی در اجرای طرح ICM دانست و گفت: تولید برنج به روش مدیریت تلفیقی محصول، در بیشتر موارد هزینه‌های کمتری در مقایسه با مدیریت شیمیایی دارد و در سال نخست در برخی از موارد در مقایسه با روش مدیریت شیمیایی هزینه‌ها کمی افزایش پیدا می‌کند و با تقویت تنوع زیستی شالیزار در سال آتی هزینه‌های مدیریت تلفیقی (ICM) و اعمال کنترل بیولوژیک، استفاده از زنبور تریکوگراما و ترکیبات زیستی حاوی باکتری، روند هزینه‌ها نزولی خواهد شد.
محمدی موفقیت در اجرای صحیح برنامه مدیریت تلفیقی محصول را مستلزم حضور مسئولانه کارشناسان خبره، مروجان و کشاورزان توانمند آموزش‌دیده و پایش دقیق و مستمر آفت بیماری و مرحله رشدی گیاه میزبان در منطقه اجرای برنامه دانست و عنوان کرد: موفقیت در رهاسازی زنبور تریکوگراما و یا هر عامل زیستی دیگر مستلزم دریافت اطلاعات کامل و به هنگام از مراحل مختلف رشدی آفت، حضور بیمارگر و مراحل رشدی گیاه میزبان است.

Share