رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان

تنش‌های آبی سال زراعی پیش رو به مراتب سخت‌تر از سال گذشته خواهد بود

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان با بیان اینکه تنش‌های آبی سال زراعی پیش رو به مراتب سخت‌تر از سال گذشته خواهد بود، گفت: نگاه دانش محور به رفع این مشکل برای کشاورزی در اولویت است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، صالح محمدی ظهر چهارشنبه در گردهمایی ملی بررسی پروژه‌های تحقیقاتی طرح کلان ارتقای کمی و کیفی بهره وری تولید برنج در رشت، اظهار کرد: مقوله کشاورزی و تأمین امنیت غذایی جز دغدغه‌های اصلی امروز کشور و جهان به شمار می‌رود.

وی با اشاره به مواجهه کشور در جنگ تمام عیار اقتصادی، افزود: دشمن با تحمیل تحریم‌های اقتصادی، فرهنگی و عملیات روانی به نبرد با نظام اسلامی آمده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان با بیان اینکه جنگ اقتصادی پیچیدگی‌های عجیبی دارد، گفت: انسجام، وحدت و همدلی گره گشای بسیاری از مشکلات خواهد بود نسخه‌ای که تجربه اثربخشی آن را در عرصه‌های مختلف دیدیم.

محمدی با بیان اینکه دشمن عرصه‌های کشاورزی و کشاورزان را هدف گرفته است، اضافه کرد: هیچ راهی هموار‌تر و مؤثرتر برای پایداری صنعت کشاورزی جز علم و دانش نیست.

وی با بیان اینکه کشاورزی باید دانش بنیان شود، افزود: کشاورزی مبتنی بر دانش، نیروی محرکه توسعه و پیشرفت در این بخش است.

برنج از محصولات مهم و استراتژیک گیلان و کشور است

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان با اشاره به اهمیت مؤسسه تحقیقات برنج در ارتقای کیفی این محصول، بیان کرد: برنج از محصولات مهم و استراتژیک گیلان و کشور است و کیفی‌سازی و افزایش بهره وری این محصول با توجه به نیاز جامعه باید در اولویت قرار گیرد.

محمدی با بیان اینکه ۹۰ درصد تولید برنج در خودِ کشورها مصرف می‌شود، اضافه کرد: تنها ۱۰ درصد تولید برنج در کشورهای دنیا با توجه به شرایط حاکم اقلیمی می‌تواند در سبد تجارت جهانی قرار گیرد.

وی با اشاره به نیاز ۴ میلیون تنی برنج در کشور، افزود: افزایش بهره وری برای جبران کاستی‌های برنج از مسیر راه علم و دانش و پژوهش می‌گذرد.

لزوم نگاه علمی و دانش محور به رفع مشکل تنش آبی

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان با بیان اینکه قدم‌های مؤثری در بخش تحقیقات و پژوهش محصول برنج در استان صورت گرفته است، گفت: گیلان در بخش پژوهش انواع برنج و معرفی ارقام اصلاح شده و زودبازده با بهره وری بالا حرف برای گفتن دارد.

محمدی با اشاره به تنش‌های آبی شدید در سال زراعی گذشته در گیلان، بیان کرد: با پشتوانه علمی و پژوهشی و مدیریت منابع آبی توانستیم در شرایط بحران آب موفق عمل کنیم.

وی با بیان اینکه تنش‌های آبی سال زراعی پیش رو به مراتب سخت‌تر از سال گذشته خواهد بود، افزود: نگاه علمی و دانش محور به رفع مشکل تنش آبی برای کشاورزی در اولویت قرار دارد.

***یکپارچه سازی طرح کلان برنج نقشه راه تأمین امنیت غذایی کشور است

مریم حسینی ظهر چهارشنبه در گردهمایی ملی بررسی پروژه‌های تحقیقاتی طرح کلان ارتقای کمی و کیفی بهره وری تولید برنج در رشت، اظهار کرد: این گردهمایی در بخش‌های مختلف و به صورت کمیته‌های تخصصی برگزار می‌شود تا بتوانیم نتیجه مثبتی داشته باشیم.

وی با بیان اینکه برنج از محصولات مهم و اساسی در سبد خانوار است، افزود: مصرف بالای سرانه برنج در کشور ایجاب می‌کند که برای تأمین امنیت آن برنامه محور و میدانی حرکت کنیم.

رئیس مؤسسه تحقیقات برنج کشور با تاکید بر اینکه پایداری سطح تولید برنج در اولویت قرار گیرد، گفت: دستیابی به خودکفایی محصول برنج در کشور دور از دسترس نیست و می‌طلبد با تلاش و برنامه ریزی درست به این هدف نزدیک شویم.

حسینی با اشاره به اینکه برنج بعد از گندم دومین غله پرمصرف است، اضافه کرد: اجرای طرح‌ها و پروژه‌های تحقیق و پژوهش محور روی برنج در کشور نشان از اهمیت این محصول استراتژیک است.

وی با بیان اینکه افزایش بهره وری در کمیت و کیفیت ضرورت دارد، افزود: یکپارچه‌سازی طرح کلان برنج که با افزایش بهره وری در کیفی‌سازی و بازدهی محصول همراه است می‌تواند نقشه راه تأمین امنیت غذایی در کشور باشد.

Share