معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان؛

آغاز پویش ملی سلامت، اطلاع‌رسانی تغذیه سالم از اول بهمن ماه

معاون بهداشتی دانشگاه با اشاره به اهمیت برخورداری از تغذیه سالم در سلامت فرد و پیشگیری از بروز بیماری‌ها از اجرای پویش ملی سلامت، اطلاعرسانی تغذیه‌ی سالم از اول تا ۱۵ بهمن ماه همزمان با سراسر کشور در استان گیلان خبر داد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، سید محمود رضوانی، معاون بهداشتی دانشگاه از آغاز پویش ملی سلامت، اطلاعرسانی تغذیه سالم از ابتدای بهمن ماه در سراسر استان خبر داد و گفت: در راستای ارتقای فرهنگ و سواد تغذیه‌ای جامعه و ترویج تغذیه سالم، دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی هرساله به برگزاری پویش ملی آموزش همگانی تغذیه در سراسر کشور اقدام می‌کند که امسال، پویش ملی سلامت، اطلاع‌رسانی تغذیه سالم با هدف اطلاع‌رسانی درباره مصرف نمک تصفیه شده یددار با شعار «انتخاب همه؛ نمک کم اما تصفیه شده یددار» و ارتقای دانش آحاد جامعه درخصوص شیر و لبنیات در راستای افزایش مصرف لبنیات با شعار «از کودکی تا پیری، لبنیات؛ دوست سلامتی» برگزار می‌شود.

وی افزود: این پویش با همکاری گروه‌های درون بخشی و ارگان‌های بین بخشی در سراسر کشور با اهداف ارتقای آگاهی، نگرش و عملکرد خانواده‌ها درباره تغذیه سالم، جلب حمایت سیاستگذاران و مسئولان مرتبط در حوزه غذا و تغذیه و جلب همکاری رسانه‌های جمعی برای آموزش جامعه و فرهنگ‌سازی تغذیه صحیح اجرا می‌شود.

رضوانی ادامه داد: این پویش با همکاری گروه‌های درون بخشی و ارگان‌های بین بخشی در سراسر کشور با اهداف ارتقای آگاهی، نگرش و عملکرد خانواده‌ها به منظور تغذیه سالم، جلب حمایت سیاستگذاران و مسئولان مرتبط در حوزه غذا و تغذیه و جلب همکاری رسانه‌های جمعی برای آموزش جامعه و فرهنگ‌سازی تغذیه صحیح اجرا می‌شود.

معاون بهداشتی دانشگاه با اشاره به شعار امسال پویش ملی تغذیه‌ی سالم و آگاهی درباره‌ی تاثیر نمک در بروز بیماری فشار خون بالا، تصریح کرد: طبق تحقیقات علمی، دریافت زیاد نمک علاوه بر افزایش فشار خون، اثرات مضر دیگری نظیر سکته قلبی، پوکی استخوان، سرطان معده، آسم و… بر سلامت فرد دارد در حالی که متاسفانه براساس برآوردهای موجود، میزان دریافت روزانه نمک در کشور ما دو برابر مقادیر توصیه شده سازمان جهانی بهداشت است.

رضوانی کاهش مصرف نمک را یکی از مقرون به صرفه‌ترین اقدامات برای بهبود سلامت و کاهش بار بیماری‌های غیرواگیر دانست و افزود: نوع نمک مصرفی نیز در سلامت فرد بسیار اهمیت دارد به همین دلیل وزارت بهداشت طی ۳۰ سال گذشته، بر مصرف نمک یددار تصفیه شده که می‌تواند ید مورد نیاز را به بدن برساند، تاکید می‌کند زیرا ید یک عنصر اساسی برای تولید هورمون‌های تیروئید و رشد و نمو مغز انسان است و کمبود آن یکی از شایع‌ترین علل قابل پیشگیری آسیب مغزی در دنیای امروزی است.

وی به موارد مصرف نمک‌های غیراستاندارد با عناوینی مانند نمک دریا، نمک دریاچه و نمک‌های رنگی اشاره کرد و گفت: این نمک‌ها برخلاف سیاست‌های وزارت بهداشت است و به دلیل اینکه فاقد ید هستند و از ناخالصی‌ها و فلزات سنگین برخوردارند، سلامت مردم کشور را به خطر می‌اندازند.

معاون بهداشتی دانشگاه کاهش سرانه مصرف شیر طی سال‌های گذشته در کشور را هم نگران کننده برشمرد و گفت: طی دهه اخیر، مصرف لبنیات در خانوارهای ایرانی روند کاهشی داشته است و به حدود ۱۶۴ گرم در روز رسیده است که با پیشنهادهای سبد غذایی مطلوب برای جامعه ایرانی مبنی بر مصرف روزانه ۲۵۰ گرم لبنیات، فاصله بسیار زیادی دارد.

رضوانی افزود: با توجه به نقش شیر و لبنیات در کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های غیر واگیر مانند پوکی استخوان، سرطان روده بزرگ، فشار خون بالا و دیابت نوع دو، مصرف روزانه شیر و لبنیات بسیار حائز اهمیت است.

وی در پایان با تاکید بر اطلاع‌رسانی درخصوص پویش ملی سلامت با محوریت تغذیه و هدایت مردم به الگوی تغذیه‌ی سالم، ابراز امیدواری کرد: با توجه هر چه بیشتر مردم شریف و مسئولان و مدیران دست اندرکار به تغذیه سالم، بتوانیم نقش موثری در راستای تامین و ارتقای سلامتی مردم ایفا کنیم.

Share