معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان:

هر ۲۴ ساعت ۳ نفر در گیلان به سرطان سینه مبتلا می‌شود!

سید محمود رضوانی، معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان در همایش سرطان سینه که در تالار مرکزی شهر رشت برگزار شد، اظهار داشت: هر ۲۴ ساعت ۳ نفر در گیلان به سرطان سینه مبتلا می‌شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا،  اداره کل امور بانوان و خانواده استانداری گیلان به منظور اهمیت آموزش و پیشگیری از بیماری‌های غیرواگیر به ویژه سرطان، امروز (یکشنبه) نسبت به برگزاری همایش پیشگیری و تشخیص سرطان‌های شایع زنان اقدام کرد که در این همایش در ارتباط با بیماری سرطان سینه، اهمیت پیشگیری و غربالگری سخنرانی شد.

در این همایش یکروزه علاوه بر سخنرانی معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان و یک متخصص جراح عمومی، تعدادی از بانوانی که توانستند بر بیماری سرطان سینه غلبه کنند سخن گفتند.

تجربه و درمان

یکی از این بانوان که خود را معارفی و متولد سال ۵۹ معرفی کرد؛ در این همایش گفت: در پنج سالگی مادرم را به دلیل سرطان از دست دادم و نخواستم فرزند پنج ساله‌ام نیز بی مادر شود؛ به این ترتیب برای غربالگری سرطان سینه اقدام کردم که با آزمایشات مربوطه پزشک (جراع عمومی) متوجه یک توده زیربغل و توده‌ای دیگر در سمت راست پستانم شد.

جواب پاتولوژی حاکی از بدخیمی سرطان پستان بود؛ اما امیدم را از دست ندادم و مقاوم برای درمان اقدام کردم؛ تمام مراحل سخت بود اما چون خدا را خیلی نزدیک و مهربانیش را یاریگر می‌دیدم، گذر از مراحل درمان برایم سهل‌تر و زیبا به نظر می رسید.

.معارفی ادامه می‌دهد: از سرطان قوی‌تر هستم و بسیار خوشحالم که توانستم او را شکست دهم.

مریم سفارشی بانویی دیگر، نام خدا سرآغاز سخنانش می‌شود؛ می‌گوید: به نام خدا، خدایی که همین نزدیکی است و به شدت کافی است؛ همیشه گفته‌ام و بازهم می گویم که من از سرطان قوی‌تر هستم.

این بانوی مبتلا به سرطان سینه که مراحل جراحی، شیمی درمانی و پرتودرمانی را گذرانده و اکنون در مرحله هورمون درمانی است،ادامه می دهد: اتفاقی متوجه توده‌ای در سینه‌ام شدم که با راهنمایی روانشناس سریع برای درمان اقدام کردم.

وی با قدردانی از پزشک معالج، همسر و سایر همراهانش برای درمان این بیماری افزود: اگر چه مادرم را سالیان گذشته از دست دادم اما خداوند را شاکرم که انسان‌های مهربانی همچون مادر و خواهر شوهرم تمام مسیر درمان همراهم بوده و هستند.

این بانو با تاکید بر اینکه نباید با شنیدن نام بیماری سرطان ناامید شد گفت: بیماری سرطان را پذیرفتم و برای معالجه اقدام کردم؛ اکنون نیز مراحل درمانم به خوبی پیش می‌رود چون به معجزه باور داشتم؛ با ایمان به خدا در لحظه لحظه درمانم به خدا نزدیک تر شدم.

در ادامه مجری همایش پیشگیری و تشخیص سرطان‌های شایع زنان نیز با صدای بلند بیان می‌کند: “من از سرطان قوی‌تر هستم” و بلافاصله ادامه می‌دهد که خودش سرطان سینه را تجربه کرده‌است.

مجری برنامه همایش امروز؛ خبرنگار بازنشسته گیلانی است؛ می‌گوید: بعد از شنیدن بیماری، نترسیدم؛ با خودم گفتم که می‌توانم سرطان را شکست دهم و باید قوی باشم و مراحل درمان را طی کنم.

این بانوی باتجربه و پرتلاش تنها نگرانی‌اش را مشاهده پدر و مادرش از ریختن موهای سرش پس از شیمی درمانی عنوان می‌کند و با چشمانی گریان ادامه می‌دهد: پدرم ۲ ساعت بعد از جلسه نخست شیمی درمانی، از دنیا می‌رود.

وی بیان می کند: روزهای متفاوتی را تجربه کردم، موهایم ریخت، ناخن‌هایم از بین رفت، با ویلچر راه رفتم اما اکنون، رویش موها و ناخن هایم را می‌بینم؛ راه می روم و به این ترتیب با نیروی ایمان سالم هستم.

ضرورت اقدامات پیشگیرانه سرطان سینه

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان در این همایش با بیان اینکه سرطان پستان، شایع‌ترین سرطان در زنان است، گفت: نازایی و کاهش فرزندآوری عاملی برای خطر ابتلا به سرطان سینه است.

دکتر سیدمحمود رضوانی با تاکید بر ضرورت جدی گرفتن غربالگری سرطان سینه اظهار داشت: ۲ جزء اصلی شامل تشخیص زودهنگام و غربالگری، در برنامه تشخیص زودرس سرطان وجود دارد که باید توجه شود.

وی در تشریح تفاوت تشخیص زودرس و غربالگری افزود: تشخیص زودرس به مجموع مداخلاتی گفته می شود که منجر به تشخیص زودهنگام سرطان در افرادی می شود که علائم مشکوک سرطان را دارند.

دکتر رضوانی خاطر نشان کرد: غربالگری نیز به مجموعه مداخلاتی گفته می شود که منجر به تشخیص زودتر سرطان در افرادی می شود که هیچ علامت مشکوکی ندارند اما به دلیل شرایط جنسی مثلا (سرطان پستان) یا سنی خاص (سن بالا) بالقوه در معرض خطر هستند؛ غربالگری می‌تواند در ۲ گروه با خطر متوسط و با خطر بالا انجام شود.

وی افزود: با شناخت علائم هشدار دهنده سرطان پستان و مراجعه به موقع به خانه‌ها و پایگاه های بهداشتی می توان ضایعات پیش سرطانی را قبل از تبدیل شدن به سرطان، زودتر تشخیص داد و به این ترتیب زنان باید به مشارکت در برنامه های غربالگری و تشخیص زودهنگام سرطان پستان ترغیب شوند و به شکبه بهداشتی نیز مراجعه کنند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان اظهارداشت: بهترین راه کاهش خطر سرطان پستان ضمن رعایت شیوه زندگی سالم، انجام مراقبت‌های معمول شامل معاینات دوره‌ای، انجام سونوگرافی و ماموگرافی است.

زهرا یعقوب‌نژاد، مدیرکل امور زنان و خانواده استانداری گیلان هم در همایش سرطان سینه با اشاره به هزینه‌های بالای درمان سرطان سینه، گفت: بیماری سرطان نه تنها فرد بلکه همه افراد خانواده را درگیر تنش‌های ناشی از این بیماری می‌کند؛ بنابراین آموزش خانواده‌ها و به خصوص زنان در این زمینه می‌تواند در کاهش ابتلا به سرطان بسیار موثر باشد.

مرگ و میر ناشی از سرطان سینه کاهش پیدا کرده است

در ادامه این همایش دکتر لیلا شکرگزار متخصص جراح عمومی نیز در سخنانی گفت: مرگ و میر ناشی از سرطان سینه به رغم افزایش آمار آن کاهش پیدا کرده ضمن اینکه آگاهی مردم نسبت به این نوع سرطان افزایش یافته است.

وی با اشاره به روش‌های نوین و جدید درمانی سرطان سینه اظهار داشت: بانوان باید از سن ۲۰ سالگی خودشان هر ماه برای معاینه اقدام کنند و از سن ۴۰ سالگی غربالگری آغاز شود؛ البته حتما نباید در ۴۰ سالگی ماموگرافی شود قبل از این سن نیز می‌توانند برای این کار اقدام کند.

پنجمین پویش سراسری سرطان معتمد از سوی پژوهشکده سرطان معتمد جهاد دانشگاهی امروز پنجشنبه با برنامه غربالگری رایگان سرطان شایع بانوان رشت در این شهر راه‌اندازی شد.

Share