۲۰ نکته برای شکایت از کارفرما

اگر شما میخواهید شکایت از کارفرما مطرح کنید، باید قبل از هر اقدامی با یک شخص کاربلد در زمینه اداره کار و شکایت از کارفرما صحبت داشته باشید.

صاحبان مشاغل موظفند کلیه حقوق مرتبط با افرادی که تحت نظر آنها مشغول به کار هستند، را پرداخت کرده و از ضایع کردن حقوق این افراد خودداری نمایند. به افراد حقیقی که با عنوان کارگر، به درخواست یا دستور کارفرما و تحت نظارت و سرپرستی ایشان مشغول به کار هستند، حق و حقوقی تعلق می گیرد که باید به صورت کامل توسط کارفرما پرداخت شود.

این تعهدات و حقوق به موجب قوانین کار مشخص شده اند و هر دو طرف، یعنی کارگران و کارفرمایان، ملزم به رعایت اصول این قوانین هستند. در صورتی که کارفرما حقوق و مزایای کارگر را نپردازد یا در پرداخت به قصور افتاد، کارگر می تواند شکایت کند و حقوق و حقوق خود را جبران کند.

شکایت از کارفرما بدون قرارداد

عدم وجود قرارداد مکتوب بین کارگر و کارفرما به معنای عدم دریافت حقوق کارگر نیست؛ بلکه اثبات رابطه کاری بین این دو موجب ادعای حقوق کارگر می شود. بعضی افراد فکر می کنند شکایت از کارفرما ariadadyar.com/procedures-to-complain-to-the-employer بدون همراه داشتن قرار امکان پذیر نیست که این یک باور کاملا اشتباه می باشد.

بر اساس مواد ۲، ۳، ۴ قانون کار، به خصوص تبصره ۲ ماده ۷ قانون کار، قرارداد کار نیازی به اسناد مکتوب ندارد و ممکن است شفاهی باشد. عواملی چون اقرار کارفرما، شهادت دیگر کارگران یا کارمندان، و فیش های بانکی که نشانگر پرداخت از سوی کارفرما است، ممکن است به عنوان ادله اثبات رابطه کارگری بین کارگر و کارفرما محسوب شوند. پس از اثبات رابطه کاری، کارگر می تواند شکایت خود را به مراجع مختصر ارائه دهد.

موارد شکایت از کارفرما :

  1. اخراج کارگر زودتر از قرارداد
  2. عدم پرداخت بیمه یا حقوق کارگر
  3. عدم پرداخت سنوات
  4. بیمه نکردن کارگر توسط کارگر
  5. کاهش دادن حقوق پرداختی توسط کارفرما
  6. و……

شکایت از کارفرما بابت بیمه

شما برای شکایت از کارفرما بابت دیه مراحلی را که در زیر توضیح می دهیم را انجام دهید تا در روند کار شکایت از کافرما به مشکل بر نخورید :

  1. اولین قدم برای شکایت از کارفرما بابت بیمه رفتن به سایت جامع اداره کار بروید.
  2. اگر در این سایت احراز هویت نشدید، می توانید به صورت آنلاین یا رفتن پیشخوان دولت مراجعه کنید.
  3. سپس باید دادخواست بدوی را ثبت کنید.
  4. پس از تکمیل مراحل دادخواست مدارک را آپلود می کنید و منتظر تعیین جلسه رسیدگی می شوید.
  5. جلسه های اداره کار به صورت حضوری و با حضور کارشناسان اداره کار برگزار می شود.

شکایت از کارفرما بابت عدم پرداخت حقوق

یکی از مشکلات شاغلین و کارفرماها، عدم پرداخت به موقع حقوق کارگران است. پرداخت به موقع دستمزد و مزایای کارگران از جانب کارفرما به عنوان یک تعهد اساسی محسوب می شود و هرگونه تأخیر یا عدم پرداخت این حقوق، به مفهوم نقض قوانین کار و سلب حقوق کارگران است. کارفرما موظف است به تعهدات قانونی خود پایبند باشد و عدم رعایت این تعهدات به عنوان تخلف از قوانین کار محسوب می شود. در چنین شرایطی، کارگر دارای حق است که از حقوق قانونی خود به موقع بهره مند شود و در صورت تأخیر یا عدم پرداخت حقوق، می تواند با اقدامات قانونی از جمله شکایت از کارفرما به مراجع ذی صلاح، مطابق با قرارداد کاری، حقوق و مزایای خود را جبران کند.

شکایت از کارفرما به چه دلیل انجام می شود؟

به طبق ماده ۵۱ قانون کار، حداکثر ساعات کاری برای کارگران ۸ ساعت است و تجاوز از این حد مگر در موارد استثنا خارج از قانون محسوب می شود. در برخی شغل ها که به دلیل ماهیت خاص نیاز به ساعات اضافه در برخی فصول دارند، ساعات کاری می تواند با توافق طرفین تعیین شود، اما مجموع ساعات کاری در هر هفته نباید از ۴۴ ساعت فراتر رود. اگر کارفرما از این مقررات خارج شود و ساعات اضافه کاری را تعیین کند، مبلغی برای هر ساعت اضافه کاری تعیین و پرداخت می شود. در صورتی که کارفرما قوانین را رعایت نکند، کارگر می تواند علیه او شکایت کند و حقوق خود را جبران کند.

نقش دیوان عدالت اداری در اداره کار

وکیل دیوان عدالت اداری تخصص خود را در پیگیری پرونده های حاوی اختلافات حقوقی مرتبط با نهادهای دولتی دارند. این وکلا می توانند به مردم و حتی کارمندان نهادهای دولتی که با مشکلات حقوقی روبرو شده اند، در حصول حقوق خود و حل مشکلات آنها کمک کنند. تخصص و تحصیلات حقوقی آنها نقش مهمی در ارائه خدمات حقوقی بازی می کند.

همچنین اهمیت دارد که افراد در انتخاب وکیل خود، به تجربه و تخصص آنها در زمینه دیوان عدالت اداری توجه ویژه داشته باشند، زیرا پرونده های این دیوان معمولاً دارای پیچیدگی های خاصی هستند.

سخن پایانی

اگر شما میخواهید شکایت از کارفرما مطرح کنید، باید قبل از هر اقدامی با یک شخص کاربلد در زمینه اداره کار و شکایت از کارفرما صحبت داشته باشید، تا در آینده به مشکل جدی تر نخورید.

Share