مقاله مروری چیست؟ چگونه با نگارش مقاله مروری کسب درآمد کنیم؟

مقاله مروری با آسیب شناسی حوزه های مطالعاتی در واقع آن حوزه دانش را چکاپ می کند.

اگر جهان علم، انسان بود حتما گذرش به مطب پزشکی می افتاد! چرا؟ چون علاقه وسواس گونه‌ای به دسته بندی و طبقه بندی هر چیزی دارد از جمله خود مقاله که ابزار علم برای طبقه بندی چیزها است. یعنی نشان می دهد که موضوع علم به کدامیک از دسته ها و طبقه های علمی تعلق دارد. علم، مقاله را نوشتاری می داند که به یک موضوع علمی پرداخته باشد. در قدیم یعنی پیش از معجزه اینترنت تنها تلقی ما از مقاله، شکل گوتنبرگی آن یعنی چاپی بود؛ اما امروزه این تلقی مانند تصورات بطلمیوس به تاریخ پیوسته و شکل الکترونیکی مقاله هم ارزشی برابر شکل چاپی آن پیدا کرده است.

مقاله مروری چیست

علم هم وسواس دارد!

وسواس تقسیم بندی علمی به جایی رسیده است که حتی مقاله مروری را هم به زیر شاخه هایی در حدود ۱۴ زیربخش تقسیم کرده است؛ اما ما برای پاسخ به سوال مقاله مروری چیست؟ به همه آنها نیاز نداریم. در تعریف مقاله مروری یا review article باید گفت که شکلی از مقاله است که از زهدان مقالات دیگر در می آید! به چه معنا؟ به این معنا که این شکل از مقاله نویسی نوعی بررسی مقاله یا مقالات منتشر شده پیشین است. به همین دلیل هم در ساختار آن، نتیجه گیری یک ضرورت به شمار نمی آید. هدف از نوشتن چنین مقالاتی، ارزشیابی یا سنجش داده های مقاله یا مقالات اصلی است. در واقع نوعی نقد و داوری به شمار می رود.

مقاله مروری چیست؟ آسیب شناسی دانش روز!

اگر می خواهید به تصور درستی از سوال مقاله مروری چیست برسید باید به چیزی شبیه آسیب شناسی فکر کنید. چون در این نوع مقالات، نویسنده می کوشد کمبودهای پژوهشی مقاله یا مقالات اصلی را شناسایی کرده و راه را برای پژوهش های آینده باز کند. همین ویژگی است که مقاله مروری را برای پیشرفت دانش به یک ابزار مهم تبدیل می کند. شناسایی کمبودها چهره دیگر پیشنهادها است. وقتی یک نویسنده، کمبودی را شناسایی و برجسته می سازد در واقع دارد پیشنهادهایی را برای پژوهش های بالقوه آینده می دهد. پس، انجام مقاله مروری نوعی آینده نگری علمی است.

انجام مقاله مروری

روشن و جامع بنویسید!

بدون دانستن اهداف مقاله مروری نوشتن آن ممکن نیست. ما باید پیشاپیش بدانیم که این نوع مقاله با چه هدفی نوشته می شود؟ اولین کاری که این نوع مقاله انجام می دهد ارائه نوعی برداشت عمومی و فراگیر از موضوعی است که قرار است در کانون بررسی های مقاله قرار بگیرد. خواننده باید تصوری کلی و روشن و در عین حال ساده شده از حوزه ای که بررسی در متن آن معنادار می شود، پیدا کند. از دل این هدف، هدف بعدی نویسنده مقاله روشن می شود. برای اینکه خواننده تصوری عمومی از موضوع پیدا کند لازم است که وضعیت کنونی دانش مربوطه را بشناسد. پس مقاله مروری باید دانش فعلی را هم برای خواننده به اختصار ترسیم کرده و توضیح دهد.

روش شناسی، پرسش مقاله مروری چیست را به یک ضرورت تبدیل می کند!

یکی دیگر از پاسخ های مقاله مروری چیست، ویژگی دیگر مقاله مروری را مشخص می کند. همه می دانیم که آنچه دانش مدرن را از دانش قدیم جدا کرد، روش شناسی بود. یعنی متدهای مطالعه ابژه یا موضوع. بنابراین طبیعی است که دانش مدرن به روش شناسی حساسیت زیادی داشته باشد و در بررسی های خود، تنها پژوهشی را اصیل بداند که به روش شناسی علمی وفادار باشد. با چنین مقدمه ای به سراغ پیکره مقاله مروری یعنی بخش های مختلف آن می رویم.

مجله را درست انتخاب کنید!

مجله ای را انتخاب کنید که با موضوع مقاله شما همخوان باشد. در ضمن هر ژورنالی مقالات مروری را چاپ نمی کند.

همه، همه چیز را نمی دانند!

یک انسان نمی تواند در همه حوزه ها متخصص باشد. بنابراین به دنبال میدان هایی باشید که با تخصص و در ضمن علاقه شما نزدیکی داشته باشند. چرا چنین توصیه ای می کنیم؟ چون تخصص در کنار انگیزه به نوآوری می انجامد. اگر بخواهیم که Review Article ما متمایزتر از بقیه مقاله ها باشد، باید نوآورانه تر هم باشد. در جهانی که همه حرف های همیشگی را تکرار می کنند یک گفته نوآورانه خیلی زود شنیده می شود.

قلبِ هیچ مقاله ای بدون موضوع نمی تپد!

وقتی مقدمات کار را فراهم کردیم تازه کار اصلی ما شروع می شود. همه آنچه گفتیم مراحل پیش تولیدِ پاسخِ ما به سوال مقاله مروری چیست بودند. اینک به بخش های مختلف مقاله می پردازیم. اول از همه شما باید موضوعی داشته باشید. این موضوع باید چند ویژگی مهم داشته باشد: با میدان مطالعاتی-تحقیقاتی شما مرتبط باشد، جدید باشد و روش شناسی آن با قواعد معیار همخوانی داشته باشد.

جغرافیای پژوهش و سوال مقاله مروری چیست!

فایده گزینش موضوع و میدان پژوهش یک سود مسلم برای شما به همراه دارد. به شما می گوید که در کجاها باید به جستجوی منابع خود باشید. یک مقاله بدون منابع اعتباری ندارد. در ضمن یک مقاله حتی اگر خوب نوشته شده باشد ولی منابع آن به روز نباشد توجهی را جلب نمی کند. بنابراین منابع خود را از میان منابع به روز و معتبر انتخاب کنید. از درون این منابع داده های خود را بیرون بکشید.

چگونه از مقاله مروری کسب درآمد کنیم

پرسش های تحقیق

پاسخ بعدی ما به سوال مقاله مروری چیست، گام بعدی شما را در نوشتن مقاله نشان می دهد. یک مقاله مروری در حقیقت یک مقاله تحلیلی است. شما باید با کمک روش شناسی پذیرفته شده علمی به تحلیل داده های گردآوری شده بپردازید. تحلیل شما باید به سوالهای تحقیق و هدف اعلام شده مقاله پاسخ هایی قانع کننده بدهد.

نوشتن مقاله مروری

پس از اینکه به این بخش از تکمیل مصالح مقاله رسیدید نوبت به ساختن آن می رسد. ساختن مقاله همان نوشتن آن است. در نوشتن باید داده ها و مطالعات خود را دسته بندی کنید و با یک روال منطقی خواننده را گام به گام به هدف خود که آسیب شناسی یا حفره های موجود در ابژه مطالعه شده است، بکشانید. آسیب شناسی در واقع، یک پیشنهاد سربسته است. اما مقاله خوب باید در همه چیز خود روشن و واضح باشد، بنابراین بهتر است که پیشنهادهای خود را به روشنی بگویید.

مقاله مروری منبع درآمدی پایدار!

مقاله مروری مانند نوعی پیشگیری است! منظور چیست؟ وقتی یک انسان خود را چکاپ نکند از بیماری ها و نارسایی های خود هم ناآگاه می ماند. مقاله مروری با آسیب شناسی حوزه های مطالعاتی در واقع آن حوزه دانش را چکاپ می کند و با برجسته کردن نارسایی ها، آن را سالم و پویا نگه می دارد. بنابراین همه حوزه ها به این نوع از مقاله نویسی نیاز دارند و در واقع یک منبع درآمد مهم برای مقاله نویسان مستعد به شمار می رود.

Share