راهنمای راه‌اندازی عطاری و تامین ادویه و سبزی خشک عمده برای آن

در این مطلب، راه‌اندازی عطاری از صفر تا صد و تامین ادویه و سبزی خشک عمده برای آن را مورد بررسی قرار دادیم.

راهنمای راه‌اندازی عطاری و تامین ادویه و سبزی خشک عمده برای آن

عطاری، یکی از شغل‌های محبوب مرتبط با طب سنتی در ایران است که افزایش تقاضای گیاهان دارویی و ادویه‌جات منجر شده است تا افراد زیادی به سمت راه‌اندازی این کسب و کار بروند. افرادی که قصد فعالیت در این حوزه را دارند، باید با انواع گیاهان و ادویه‌جات آشنایی کامل داشته باشند. ما در این مقاله نکاتی را در اختیار شما قرار می‌دهیم که به موفقیت شما در راه‌اندازی عطاری کمک می‌کند. تامین ادویه و سبزی خشک عمده، موضوع مهم دیگری است که در این مطلب به آن می‌پردازیم. پس اگر می‌خواهید با صفر تا صد راه‌اندازی عطاری آشنا شوید با ما تا انتهای این مقاله همراه باشید.

عطاری چیست؟

آشنایی با فعالیت عطاری، اولین چیزی است که برای راه‌اندازی عطاری باید اطلاع دقیقی از آن داشته باشید. مغازه‌ یا فروشگاهی که در آن انواع ادویه‌، سبزی خشک، گیاهان دارویی، میوه‌‌های خشک و فرآورده‌های طب سنتی در آن عرضه می‌شود، عطاری نام دارد. می‌توان گفت اقلام عطاری از مهم‌ترین نیازهای مردم هستند و نسبتاً این محصولات از نرخ فروش بالاتری دارند.

درآمد عطاری چقدر است؟

درآمد عطاری را نمی‌توان به صورت دقیق بیان کرد، اما راهکارهایی وجود دارد که می‌توانید از طریق آن‌ها فروش بیشتری داشته باشید. کیفیت و قیمت محصولات برای مشتریان از اهمیت بالایی برخوردار است و اکثر افراد به دنبال خرید محصول با ‌کیفیت و قیمت مناسب هستند. اگر بتوانید هر دو را به گونه‌ای ارائه دهید که رضایت مشتریان را جذب کنید، قطعاً فروش و سود بیشتری خواهید داشت.

راه‌اندازی عطاری می‌تواند بسیار سودآور باشد. با برنامه‌ریزی، بهره‌گیری از تجهیزات مناسب و خرید اقلام باکیفیت، می‌توانید کسب و کار موفقی در این زمینه داشته باشید.

حاشیه سود عطاری چقدر است؟

سود عطاری و خرده‌فروشی ادویه‌جات، همانطور که در قسمت‌های قبلی اشاره کردیم، مناسب است. به طور کلی، صنعت ادویه به سه نوع تقسیم می‌شود که حاشیه سود متفاوتی دارند: تولید ادویه‌جات ۶۰٪ تا ۷۰٪ حاشیه سود ایجاد می‌کند که ممکن است در برخی از کشورها کمتر با بیشتر باشد. این موضوع در عمده فروشی حدود ۴۰ درصد خواهد بود و در خرده فروشی‌ها شاهد حاشیه سود تا حدود ۳۰ درصد هستیم. حاشیه سود ادویه‌جات بر اساس موارد ذکر شده می‌تواند بسیار متفاوت باشد. به طور متوسط، حاشیه سود در این صنعت معمولاً بین ۲۰٪ تا ۶۰٪ است. با این حال، برای برخی ادویه‌های باکیفیت، کمیاب یا خاص، حاشیه سود می‌تواند از ۱۰۰% نیز بیشتر شود.

ادویه‌‌های خاصی که می‌توانند حاشیه سود بسیار بالایی برای خرده‌فروشی‌ها ایجاد کنند، هل و زعفران هستند. زعفران فواید بسیاری برای سلامتی دارد و منبع طبیعی آنتی‌اکسیدان‌ها است. هل پس از فلفل در تهیه غذا، دومین ادویه پرمصرف است و تجارت هل از نظر سودآوری با تجارت زعفران قابل مقایسه است. زعفران گران‌ترین ادویه در جهان است و می‌تواند حاشیه سود بالایی ایجاد کند.

هزینه راه‌اندازی عطاری

هزینه راه‌اندازی عطاری نسبت به سودی که قرار است کسب کنید، نسبتاً مناسب است. برای راه‌اندازی هر کسب و کاری نیاز به سرمایه اولیه دارید و عطاری نیز از این امر مستثنی نیست. شما نیاز دارید تا در چند حوزه هزینه‌هایی را صرف کنید. در ادامه، مواردی که باید بودجه‌ای برای آن‌ها در نظر بگیرید را بررسی می‌کنیم.

  • اجاره یا خرید مغازه: در ابتدا نیاز دارید فضایی را اجاره یا خریداری کنید. حجم زیادی از بودجه شما مربوط به این مورد خواهد بود. هزینه اجاره یا خرید مغازه، بسته به موقعیت و متراژ متفاوت خواهد بود. اگر بتوانید محلی در موقعیت مکانی مناسب خریداری یا اجاره کنید، مشتریان بیشتری را جذب خواهید کرد.
  • خرید اقلام عطاری: شما باید بودجه‌ای را برای خرید ادویه، سبزی خشک و سایر فرآورده‌های گیاهی و سنتی در نظر بگیرید. سعی کنید اجناس با کیفیت از عمده‌فروشی‌های معتبری که قیمت مناسبی را ارائه می‌دهند، تهیه کنید. برخی از فروشنده‌های عمده به صورت آنلاین نیز فعالیت می‌کنند که خرید از آن‌ها مزایای بیشتری برای شما خواهد داشت. در صورت خرید آنلاین، شما نیاز به مراجعات مکرر به بازار نخواهید داشت.
  • مجوز: برای شروع کسب و کار خود باید مجوزهای لازم را از مراجع مربوطه کسب کنید که این موضوع نیازمند صرف هزینه‌ است.
  • نیروی انسانی: ممکن است نتوانید به تنهایی عطاری خود را اداره کنید، به همین دلیل باید افرادی را برای فروش یا سایر کارها استخدام کنید که این موضوع نیز مستلزم پرداخت دستمزد به آن‌ها است.

مراحل راه‌اندازی عطاری

مرحله ۱: تحقیق و درک بازار ادویه‌جات

راه اندازی عطاری می‌تواند راهی عالی برای کسب درآمد باشد، اما مهم است که قبل از شروع کار، بازار ادویه‌جات را درک کنید. عوامل متعددی وجود دارد که باید هنگام تحقیق در مورد بازار ادویه‌جات مورد توجه قرار گیرد، مانند تقاضا، عرضه، قیمت، رقابت و روند بازار.

مرحله ۲: برنامه استراتژیک خود را تهیه کنید

راه اندازی عطاری، سرمایه‌گذاری هیجان‌انگیزی است که نیاز به یک برنامه استراتژیک سنجیده دارد. طرح استراتژیک شما باید موارد زیر را در نظر بگیرد:

  • بازار هدف و رقابت
  • نیازهای مالی و منابع
  • مقررات قانونی
  • لجستیک
  • استراتژی‌های بازاریابی و فروش

این موارد به شما کمک می‌کند تا انواع ادویه‌ها و نحوه قیمت‌گذاری رقابتی آن‌ها را تعیین کنید. در یک برنامه استراتژیک که اهداف و مقاصد کسب و کار را مشخص می‌کند، باید سوالاتی را مورد بررسی قرار دهید، مانند:

  • چه نوع ادویه‌هایی را معامله خواهید کرد؟
  • مشتریان هدف شما چه کسانی هستند؟
  • چگونه محصولات خود را بازاریابی خواهید کرد؟

علاوه بر این، جنبه‌های مالی راه‌اندازی عطاری را در نظر بگیرید، از جمله بودجه‌بندی برای هزینه‌های راه‌اندازی این کسب و کار.

مرحله ۳ – محل کسب و کار خود را پیدا کنید

انتخاب مکان مناسب می‌تواند کسب و کار شما را با پیروزی یا شکست رو به رو کند.

هنگام انتخاب مکان، مهم است که عواملی مانند دسترسی به بازارها، در دسترس بودن منابع، رقابت در منطقه و مشتریان بالقوه را در نظر بگیرید. دسترسی آسان، مطمئناً عامل مهمی است که باید هنگام تصمیم‌گیری در مورد اجاره یا خرید مغازه در نظر بگیرید. اگر نمی‌توانید یک مکان مناسب در شهر پیدا کنید، ممکن است ارزش آن را داشته باشد که مغازه‌ای در حاشیه شهر اجاره یا خریداری کنید و از استراتژی‌های بازاریابی برای جذب مشتریان استفاده کنید.

مرحله ۴: برای مجوز و ثبت قانونی عطاری درخواست دهید

برای راه‌اندازی هر کسب و کاری نیاز دارید تا مجوزهای قانونی لازم را اخذ کنید. برای راه‌اندازی عطاری نیز باید درخواست خود را به مراجع مربوطه ارائه دهید تا بتوانید پس از کسب مجوز، فعالیت قانونی خود را شروع کنید.

مرحله ۵: تامین‌کننده مناسب خود را شناسایی کنید

برای موفقیت در این کسب و کار، باید با تامین‌کننده قابل اعتماد برای تامین ادویه و اقلام و عطاری همکاری کنید. همچنین باید درک روشنی از تقاضای بازار برای ادویه‌جات مختلف داشته باشید تا بتوانید برنامه‌ریزی مناسبی داشته باشید.

علاوه بر این، ایجاد روابط قوی با تامین‌کننده مورد نظر خود برای اطمینان از تأمین به موقع و موفقیت طولانی مدت ضروری است. خرید ادویه‌جات از تامین‌کنندگان و عمده‌فروش‌های معتبر می‌تواند هم از نظر کیفیت و هم از نظر هزینه برای شما مفید باشد.

مرحله ۶: لیست قیمت محصولات تعیین کنید

تهیه لیست قیمت مناسب برای ادویه‌جات برای به حداکثر رساندن سود و در عین حال ارائه محصولات با کیفیت به مشتریان ضروری است. برای تصمیم‌گیری در مورد لیست قیمت ادویه‌جات باید هزینه خرید از عمده‌فروشی، حمل و نقل، ذخیره‌سازی، بسته‌بندی، تقاضای بازار، رقابت و سایر متغیرها را در نظر بگیرید.

مرحله ۷: اولین سفارش خرید عمده خود را ثبت کنید

پس از این که همه مراحل بالا را انجام دادید، وقت این می‌رسد که اولین اقلام را برای عطاری خود خریداری کنید. اولین سفارش خود را برای تامین‌کننده معتبری که پیدا کردید، ثبت کنید. پس از تامین ادویه و سبزی خشک برای مغازه، می‌توانید کسب و کار خود را آغاز کنید.

تامین ادویه و سبزی خشک عمده برای عطاری

تامین ادویه و سبزی خشک عمده برای عطاری، مهم‌ترین موضوعی است که پس از راه‌اندازی فروشگاه خود باید به سراغ آن بروید. ادویه عمده از کجا بخریم ، یکی از سوال‌هایی است که هنگام رسیدن به این مرحله به ذهنتان خطور می‌کند. ادویه عمده را باید از عمده‌فروشی‌های معتبر تهیه کنید. شما می‌توانید ادویه و سبزی خشک عمده را به صورت آنلاین از فروشگاه عمده سفارش دهید. برخی از فروشندگان قبل از ارسال بار، عکس و فیلم از محصول تهیه می‌کنند و برای شما ارسال می‌کنند. این موضوع به شما کمک می‌کند تا از کیفیت بار مطمئن شوید. بهتر است از عمده‌فروشی‌های معتبر، ادویه و سبزی خشک عمده را تهیه کنید تا بتوانید فروش بیشتری داشته باشید. همانطور که قبلاً به آن اشاره کردیم، کیفیت و قیمت مهم‌ترین عوامل تاثیرگذار بر فروش هستند. اگر شما اقلام عطاری با‌کیفیت خریداری کنید، سود بیشتری نیز به دست خواهید آورد. البته می‌توانید محصولاتی با درجه‌های کیفی مختلفی تهیه کنید و قیمت‌های مناسب‌تری برای کیفیت‌های پایین‌تر ارائه دهید.

ادویه عمده

پرفروش‌ترین اقلام عطاری کدام ‌اند؟

سبزی خشک، ادویه، میوه خشک، بذر و دانه از مهم‌ترین دسته‌بندی‌های اقلام عطاری یا عطاریجات هستند. پرفروش‌ترین سبزیجات خشک، محصولاتی مانند شوید خشک، گوجه خشک، نعنا خشک اشاره کرد. در ادویه‌جات نیز زردچوبه، دارچین، فلفل سیاه و فلفل قرمز از پرفروش‌ترین‌ محصولات عطاری هستند. از دیگر محصولاتی که فروش خوبی دارند می‌توان از آویشن، رازیانه، زیره، هل و گل گاوزبان نام برد.

خرید گوجه خشک برای عطاری

خرید گوجه خشک به عطاری‌ها کمک می‌کند تا حاشیه سود بالاتری داشته باشند. این محصول از پرفروش‌ترین اقلام عطاری است و شاهد رشد تقاضا برای خرید این محصول در کشور هستیم. از آن جایی که گوجه خشک کاربرد فراوانی در آشپزخانه دارد، مسلماً خرید عمده این محصول برای عطاری‌ها پرسود خواهد بود.

خرید سبزی خشک صادراتی برای عطاری

خرید سبزی خشک صادراتی ، یکی از راهکارهای افزایش فروش برای عطاری‌ها است. این محصول از بالاترین درجه کیفی برخوردار است و به شما کمک می‌کند تا با کیفیت بهتر، مشتریان بیشتری جذب کنید و افزایش در فروش را تجربه کنید.

جمع‌بندی

در این مطلب، راه‌اندازی عطاری از صفر تا صد و تامین ادویه و سبزی خشک عمده برای آن را مورد بررسی قرار دادیم. امیدواریم با در نظر گرفتن این نکات بتوانید کسب و کار موفق و پرسودی را شروع کنید.

Share