رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان خبر داد؛

گیلان قطب پیوند کشور است | ثبت بالغ بر ۱۸هزار تولد در سال ۱۴۰۲

رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان با اشاره به نصب و راه‌اندازی میکروسکوپ چشمی در بیمارستان دکتر پیروز لاهیجان بیان کرد: افتتاح مرکز شیمی درمانی سرپایی و تشخیص زودرس سرطان بندرانزلی و همچنین راه‌اندازی مرکز غربالگری سرطان در تالش بخشی از اقدامات علوم پزشکی گیلان بوده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، دکتر محمدتقی آشوبی رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان امروز سه شنبه ۲۸ آذر در رویداد «جام رسانه امید» در رشت با بیان اینکه دانشگاه برای رشد و توسعه نظام سلامت مبتنی بر عدالت، تمام تلاش خود را به کار گرفته، اظهار کرد: دانشگاه علوم پزشکی گیلان با عزم راسخ و جدی، ارتقای نظام سلامت را مبتنی بر توسعه مشارکت و عادلانه پیش می‌برد.

وی با اشاره به بخشی از اقدامات صورت گرفته در دانشگاه علوم پزشکی گیلان طی کمتر از یک سال اخیر، بیان کرد: بیمارستان پورسینا بیش از۱۰۰ سال قدمت دارد و گاهی با کمبود تخت برای بستری بیماران مواجه هستیم، گیلان تنها استان فاقد مگاهاسپیتال است که خوشبختانه با پیگیری‌های صورت گرفته با احداث این بیمارستان در رشت موافقت شده است.

دکتر آشوبی، چاله جمعیتی و سالمندی را یکی از چالش‌های نظام سلامت برشمرد و گفت: جوانی جمعیت و حمایت از خانواده یکی از مهم‌ترین اقدامات دانشگاه علوم پزشکی گیلان بوده است.

وی با بیان اینکه پیری جمعیت سبب شده که بار روی دوش بهداشت و درمان نیز افزایش یابد، افزود: متاسفانه در گیلان رشد جمعیت کم است و با همه تلاشی که انجام دادیم اما در سال ۱۴۰۲ بالغ بر ۱۸هزار تولد ثبت شد که البته هنوز این رقم پایینی است.

آشوبی با اشاره به اینکه مهمترین برنامه علوم پزشکی استان در حوزه بهداشت نیز توجه به پیشگیری و غربالگری است، تصریح کرد: سالمندی یعنی دیابت، فشارخون و…بنابراین پیشگیری هزینه کمتری دارد و نتایج مطلوب‌تری بدست خواهد آمد.

وی افزود: در چند شهر استان مرکز غربالگری داریم که بیماری های نهفته و مزمن را می توانند تشخیص دهند.

آشوبی در مورد اجرای طرح نفس در گیلان نیز اظهار کرد: “نفس” طرح جلوگیری از سقط جنین است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان با بیان اینکه یکی دیگر از چالش‌های دانشگاه، فقدان یک سایت جامع دانشگاهی مشتمل از معاونت‌های دانشگاه است، گفت: این درخواست نیز پس از مطالعه و پیگیری‌های صورت گرفته، مورد توافق هیئت امنای دانشگاه قرارگرفته و در دست اقدام است.

دکتر آشوبی با اعلام اینکه در کمتر از یک سال اخیر، ۲۱ طرح عام المنفعه سلامت‌محور افتتاح و به بهره‌برداری رسیده، گفت: ۴۶ طرح عمرانی در حوزه بهداشت، درمان و آموزش در دست اقدام است.

وی از ورود نخستین دستگاه سی تی آنژیوگرافی به مرکز آموزشی درمانی قلب دکتر حشمت رشت خبر داد و گفت: در تلاشیم تا با توسعه تجهیزاتی و امکانات درمانی در بخش دولتی، نظام سلامت گیلان به عدالت نزدیک‌تر شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان همچنین به نصب و راه‌اندازی میکروسکوپ چشمی در بیمارستان دکتر پیروز لاهیجان، افتتاح مرکز شیمی‌درمانی سرپایی و تشخیص زودرس سرطان بندرانزلی و همچنین راه‌اندازی مرکز غربالگری سرطان در تالش خبر داد.

آشوبی با تاکید بر توزیع متوازن تجهیزات، پزشکان متخصص و کادر درمان از تامین بیش از ۹۰۰ قلم تجهیزات پزشکی درمانی در سطح استان خبر داد و گفت: این اقلام با هزینه بالغ‌بر ۲۱۰ میلیارد تومان تهیه و تأمین شده است.

وی با اشاره به برگزاری آزمون جذب نیرو عنوان کرد: در حال حاضر افرادی که در آزمون قبول شدند در مرحله مصاحبه هستند و امیدواریم نیروهای کارآمد و متخصص جدید جذب دانشگاه شوند.

آشوبی به حادثه آتش سوزی کمپ ترک اعتیاد لنگرود نیز اشاره کرد و گفت: یکی از اتفاقات بسیار تلخ بود و علوم پزشکی به خوبی وظیفه خود را در این حادثه انجام داد.

وی افزود: گیلان قطب پیوند کشور است و با راه اندازی دو مرکز دیگر در استان پیوند قلب و ریه را نیز به زودی راه اندازی خواهیم کرد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی با اشاره به اینکه ۶ هزار دانشجو در گیلان داریم، گفت: در حال حاضر ۱۰ واحد خوابگاه متاهلی داریم تلاش می کنیم که این واحد ها را افزایش دهیم.

دکتر آشوبی یکی از برگ‌های برنده دانشگاه در دوره کنونی را بهره‌مند شدن از ظرفیت خیران در نظام سلامت دانست و گفت: چند صد میلیارد تومان سرمایه از خیران و نیکوکاران به دانشگاه علوم پزشکی گیلان افزوده شده و همچنان نیز این اقدامات خیرخواهانه ادامه دارد.

Share