در گفتگو با دیارمیرزا عنوان شد؛

مردم برای قطع گونه‎های جنگلی در باغ‌ها باید مجوز بگیرند|فرآیند صدور مجوز کوتاه‎تر می شود

اشخاص نمی توانند گونه های جنگلی را که در باغها و زمین های خود کاشته اند، بدون مجوز منابع طبیعی استانها قطع کنند.

اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، معاون امور جنگل اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان گیلان در گفتگو با دیارمیرزا درباره علت جلوگیری از قطع درختان باغی گفت: بخشنامه سراسری به کل کشور ارسال شده است که اشخاص نمی توانند گونه های جنگلی را که در باغها و زمین های خود کاشته اند، بدون مجوز منابع طبیعی استانها قطع کنند.

محمدرضا عبداللهی با اشاره به اینکه در سال های گذشته سازمان منابع طبیعی کشور توقف قطع درختان جنگلی را صادر کرده است، گفت: با توجه به این دستور قیمت چوب نیز افزایش پیدا کرده است که برای جلوگیری از قاچاق چوب و جلوگیری از سوءاستفاده کنندگان دستورالعمل هایی را به سازمان برای قطع درختان در حواشی مزارع و باغ ها صادر کرد که افراد برای قطع این درختان که در حجم ۵۰ متر و خارج کردن چوب جنگلی از استان مجوز لازم را از اداره کل منابع طبیعی دریافت کنند.

وی با اشاره به اینکه با دستورالعمل صادر شده فرآیند کاری کمی طولانی تر شده است، گفت: قبل از این بخشنامه اداره شهرستان ها مجوز صادر می کردند اما در حال حاضر متقاضی باید به اداره کل مراجعه کند و پس از کارشناسی های انجام شده مجوز قطع بگیرد و همین امر سبب نارضایتی پیمانکارها و باغداران شده است.

عبداللهی اظهار داشت: این مسئله را به سازمان گزارش دادیم تا این روند کوتاه تر شود و برای رفع این مشکل جلسه مشترکی در ساری گذاشته شد که در این جلسه قول دادند، اصلاحیه بخشنامه برای همه ادارات منابع طبیعی ارسال شود تا مردم دچار این فرآیند طولانی نگردند.

وی با اشاره به اینکه مخالفتی با قطع درختان حواشی مزارع و باغ ها نشده است، گفت: گونه های مشترکی از درختان در جنگل و مزارع وجود دارد و برای جلوگیری از قاچاق چوب گونه های جنگلی در باغات و مزارع حتما باید مجوز صادر شود.

این مسئول ادامه داد: برخی از افراد در حیاط خانه خود و حواشی مزارع گونه های جنگلی مانند افرا، توسکا و …دارند که برای قطع آن حتما باید مجوز را از اداره کل منابع طبیعی استان دریافت کنند زیرا پس از قطع درخت برای اینکه بدانیم این گونه درخت برای جنگل است یا خانه و باغی باید فرد مذکور مجوز صادر شده از اداره کل را داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه زراعت چوب از این قاعده مستثنی است به دیارمیرزا گفت: درخت صنوبر در زراعت چوب استفاده می شود که از گونه های جنگلی نیست و شامل این بخشنامه نیز نمی شود.

Share