دبیر علمی کنگره میان دوره ای انجمن جراحان عروق ایران مطرح کرد؛

کمبود جراح عروق در کل کشور؛ لزوم اصلاح سبک زندگی و تغذیه مناسب

همتی با اشاره با اینکه با کمبود جراح عروق در کل کشور مواجه هستیم، بیان کرد: دانشگاه علوم پزشکی گیلان با داشتن ۴ جراح عروق جزء استان های برخوردار در کشور در رشته جراح عروق است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، دبیر علمی کنگره میان دوره ای انجمن جراحان عروق ایران صبح روز یکشنبه ۱۶ مهرماه در جمع اصحاب رسانه اظهار کرد: بعد از پاندومی کرونا نخستین و بزرگترین کنگره میان دوره ای انجمن جراحان عروق ایران در گیلان برگزار خواهد شد.

دکتر حسین همتی با اشاره به این مطلب که این کنگره در روزهای ۲۶ و ۲۷ مهرماه در تالار مرکزی شهر رشت برگزار خواهد شد، بیان کرد: برگزاری نشست های علمی بر کسی پوشیده نیست زیرا در زمان کرونا با برگزاری ویبنار ها تبادل تجربه و دانش به صورت کامل انجام نمی شد و این خلا به شدت احساس میشد و به همین منظور با فروکش کردن کرونا در جهان نشست های علمی در سطح کشوری و جهانی شروع شد.

وی در ادامه با اشاره به اینکه دانشگاه علوم پزشکی گیلان در این کنگره میزبان بیش از ۴۰۰ نفر پزشک، پرستار و سخنران است، افزود: در این کنگره بیش از ۵۰ عنوان سخنرانی ارایه و ۴ کارگاه عملی و آموزشی نیز در کنگره میان دوره ای انجمن جراحان عروق ایران برگزار خواهد شد.

همتی، ارائه و بکارگیری جدیدترین فناوری های پزشکی در رشته جراحی عروق، جمع بندی تحقیقات مختلفی که در سطح کشور و جهان در زمینه جراحی عروق انجام شده، تبادل نظر در خصوص بیمارانی که بیماری پیچیده داشتند را از اهداف برگزاری این کنگره دانست.

دبیر کنگره جراحان عروق با اشاره به اینکه در کل کشور ۱۰۰ تا ۱۰۵ جراح عروق مشغول فعالیت هستند، گفت: همه این جراحان در کنگره دعوت هستند که از این تعداد ۹۴ نفر از کشور و ۴ نفر از جراحان عروق گیلان در این کنگره حضور دارند.

همتی با اشاره با اینکه با کمبود جراح عروق در کل کشور مواجه هستیم، بیان کرد: دانشگاه علوم پزشکی گیلان با داشتن ۴ جراح عروق جزء استان های برخوردار در کشور در رشته جراح عروق است و علت این امر هم چون دانشگاه علوم پزشکی بخش آموزشی نیز دارد و امسال یک جراح دیگر فارق التحصیل خواهد شد و سه پزشک دیگر نیز تحت آموزشهای نهایی هستند.

همتی با اشاره به ارزیابی مثبت انجام جراحی عروق در بیمارستان رازی رشت عنوان کرد: در بخش جراحی عروق بیمارستان رازی رشت طی سال گذشته ۳۶۰۰ جراحی عروق انجام شده است که با افزایش تخت های بیمارستانی، اتاق های عمل و تجهیزات می توان خدمات بیشتری در این بخش ارایه داد.

این فوق‌تخصص جراحی عروق در گیلان علت افزایش جراحی ها را در استان عادات نادرست تغذیه ای عنوان کرد و گفت: استفاده از فست فودها و انواع غذاها با چربی و کالری بالا فاصله گرفتن از رژیم غذاهای اصیل گیلانی که پایه اولیه آن گیاهی است، استعمال دخانیات را از عوامل مهم بیماری های عروقی دانست.

دکتر همتی با بیان این که افزایش طول عمر و سالمندی نیز زمینه ساز بیماری های عروقی خواهد شد، بیان کرد: مهمترین عوامل در پیشگیری از بیماری های عروقی  رعایت بهداشت فردی، تغذیه مناسب، کنترل وزن، ورزش سبک و اصلاح سبک زندگی است.

Share