انتخابات 1402 همراه با دیارمیرزا؛

نگاهی متفاوت به مدعیان اصلی انتخابات در حوزه انتخابیه رودسر و املش

برای سال جاری پیش‌بینی می‌شود، شاهد یک انتخابات جذاب دیگر در حوزه انتخابیه رودسر و املش باشیم، هرچند دیگر خبری از نامزدی حاج مهدی رهبری املشی نیست و برخلاف پیش‌بینی‌ها اسدالله عباسی نیز در انتخابات مجلس دوازدهم ثبت نام نکرد.

نگاهی به مدعیان انتخابات در حوزه انتخابیه رودسر و املش

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، حوزه انتخابیه رودسر و املش طی چند دوره اخیر انتخابات مجلس همواره یکی از رقابتی‌ترین و پرشورترین فضاهای سیاسی در استان گیلان را از آن خود کرده است.
جو سیاسی در این دو شهرستان به حدی بالاست که برای برخی انتخابات به معنای مرگ و زندگی است. شاید برای همین هم باشد که نامزدها از هیچ تلاشی برای پیروزی در انتخابات دریغ نکرده‌اند و البته برای برخی نیز ترکش‌های انتخابات گذشته تا به امروز نیز ادامه دارد، کار به محکمه و دستگاه قضا کشیده شده است.
هرچند دیگر خبری از نامزدی حاج مهدی رهبری املشی نیست و برخلاف پیش‌بینی‌ها اسدالله عباسی نیز در انتخابات مجلس دوازدهم ثبت نام نکرد و ترجیح داد همچنان به عنوان استاندار گیلان در دولت سیزدهم باقی بماند اما این سوال در بین افکار عمومی وجود دارد که آیا تیم انتخاباتی وابسته اسدالله عباسی از گزینه‌ای حمایت میکند یا خیر؟! همچنین گزینه مورد حمایت مهدی رهبری املشی در ایندوره چه کسی خواهد بود؟!
به هر حال برای سال جاری نیز پیش‌بینی می‌شود، شاهد یک انتخابات جذاب دیگر در حوزه انتخابیه رودسر و املش باشیم.
بنابر اعلام فرماندار رودسر، همه ۷۰ نفر ثبت نامی این حوزه انتخابیه در هیات اجرایی تائید شدند تا رودسر و املش برخلاف سایر حوزه‌های انتخابیه اولین شگفتانه را برای خود ثبت کند.
در انتخابات مجلس یازدهم اختلاف رای محمد صفری، اسدالله عباسی و نظرعلی علیزاده به حدی با سایر رقبا زیاد بود که شاهد یک مثلث انتخاباتی بودیم.
در سال جاری نیز اگرچه هنوز نتیجه بررسی صلاحیت‌ها توسط شورای نگهبان اعلام نشده اما از میان ۷۰ نفری که حداقل توسط هیات اجرایی تائید صلاحیت شده‌اند، نام برخی افراد بیشتر از بقیه شنیده می‌شود.

راه سخت صفری در مقام پاسخگویی نسبت به عملکرد ۴ ساله


حجت‌الاسلام محمد صفری ملک میان نماینده کنونی مجلس و امام جمعه سابق املش که با کسب بیش از ۲۵ هزار رای و غلبه بر اسدالله عباسی توانست راهی مجلس یازدهم شود، بدون شک بیش از هر کس دیگری دوست ندارد که به عنوان نماینده یک دوره‌ای معرفی شود.
صفری درحالی دوره گذشته راهی مجلس شد که نطق‌های جنجالی او علیه عملکرد عباسی بیش از هرچیز دیگری برای او رای آوری داشت، البته تبعات برخی از همان نطق‌ها نیز امروز گریبان‌گیر او شده است.
در هر حال نماینده کنونی رودسر و املش اینبار مسیر راحتی پیش رو ندارد، چراکه از یک سو دیگر اسدالله عباسی وجود ندارد که او با نقد عملکردش رای جذب کند و دیگر اینکه امروز او به خاطر ۴ سال فعالیت در مقام نمایندگی، باید پاسخگوی عملکرد چهار ساله‌اش در بهارستان به مردم منطقه باشد.

نظرعلی علیزاده؛ سومین شکست یا اولین پیروزی؟!


نظرعلی علیزاده، نظامی بازنشسته و چهره شاخص اصولگرایان هم برای سومین بار بخت خود را برای شرکت در انتخابات آزموده است. علیزاده در انتخابات مجلس نهم درحالیکه شاهد ترافیک نامزدهای اصولگرا بودیم از حوزه انتخابیه شهرستان رشت کاندیدا شده بود اما شکست خورد. در انتخابات مجلس یازدهم نیز نتیجه انتخابات مورد علاقه او نبود و با کسب کمتر از ۲۰ هزار رای در جایگاه سوم ایستاد و باز هم شکست خورد، آنهم در شرایطی که او به عنوان گزینه شورای ائتلاف معرفی شده بود و طبیعتا سبد آرای زیادی به سمت او سرازیر شد.
رئیس شورای ائتلاف نیروهای انقلاب استان گیلان اگرچه تاکنون سابقه مسئولیت اجرایی نداشته اما به دلیل معرفی نامزدها برای سایر حوزه‌های انتخاباتی حداقل باید پاسخگوی عملکرد خود و این شورا به مردم بابت گزینه‌هایی که تعرفه کرده باشد.
موضوعی که همین چندی پیش مورد تاکید مجید دل‌آور، دبیر انجمن اسلامی پزشکان گیلان قرار گرفته و او خطاب به اعضای فعلی شورای ائتلاف در خصوص انتخابات آینده اعلام کرده بود «جریانات مومن انقلابی باید شفاف و صریح اعلام نمایند که آیا شورای ائتلاف مجاز است به نام وحدت و تبعیت از توصیه‌های رهبر معظم انقلاب در خصوص وحدت نیروهای ارزشی، از نامزدهایی که اشتهار به کج روی و تخلفات گسترده انتخاباتی همچون خرید رای هستند حمایت کند؟»

محمد علیجانی؛ پای ثابت انتخابات


یک پای ثابت و همیشگی شرکت در انتخابات مجلس از حوزه انتخابیه رودسر و املش کسی نیست جز محمد علیجانی شوکی؛ هرچند در دوره گذشته به یکباره قبل از اعلام نتایج صلاحیت‌ها توسط شورای نگهبان کنار کشید اما حداقل در ۵ دوره خودش را نامزد کرده است.
وی از آب منطقه‌ای تا دانشگاه آزاد سابقه فعالیت داشته اما بیش از هر چیزی نام او با حضور در حراست شرکت پارس خودرو در سالهای میانی دهه هشتاد گره خورده است و این روزها در بخش خصوصی فعالیت دارد.
محمد علیجانی شوکی شخصی است که همواره پتانسیل رای آوری را داشته است و باید دید در این دوره چه سرنوشتی در انتظار اوست. تحلیل گران سیاسی معتقدند وی رقیب جدی برای نظرعلی علیزاده است که در دوره قبل انتخابات رودسر و املش بالاترین رای را در بخش رحیم آباد کسب کرد.

دلارام؛ یی حاشیه و جوان


مهندس فرزاد دلارام که در هر دو شهرستان رودسر و املش رئیس اداره راه و شهرسازی بوده است دیگر گزینه محتمل راهیابی به مجلس از حوزه انتخابیه رودسر و املش است که صدای پای او کم کم به گوش می رسد.
درحالی که شهرداری کلاچای طی سال‌های اخیر حواشی بسیار زیادی را تجربه کرده است اما دلارام در شهرداری شهر زادگاه خود دوران بی‌حاشیه‌ای را پشت سر گذاشت و توانست رضایت نسبی همشهریان خود را جلب نماید.
تاکید بر حضور جوانان در عرصه‌های سیاسی و همچنین تجربه مدیریتی او در هر دو شهرستان رودسر و املش شاید برگ برنده‌ای برای دلارام باشد تا مردم کلاچای و حامیان او در این دوره این مهندس جوان و اجرایی را در قامت نماینده رودسر و املش در مجلس ببینند، هرچند حمایت بزرگان سیاسی منطقه نیز اثرگذار است و او باید راه سخت و پر فراز و نشیبی را طی کند.

باقرزاده به دنبال مسیر جدید


گفتنی است چهره های دیگری همچون محمدباقر باقرزاده مدیرکل سابق صدا و سیمای گیلان هم در این دوره انتخابات حوزه رودسر و املش حضور دارند که بررسی ها نشان می دهد که تا اکنون نتوانستند آنطور که انتظار می رفت افکار عمومی را تحت تاثیر فعالیت های خود قرار دهند.

یازدهم اسفندماه پیش روی ما قرار دارد و باید ببینیم که اینبار رودسری‌ها و املشی‎ها چه کسی را بعد از اعلام رسمی نتایج بررسی صلاحیت ها توسط شورای نگهبان به عنوان نماینده خود راهی بهارستان خواهند کرد.

Share