کمیسیون شهرسازی و معماری شورا قانون وضع کرد

نماهای ساختمانی غیر ایمن و دارای اغتشاش بصری پایان کار نمی‌گیرند

عباس نژاد در جلسه کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر رشت عنوان کرد که نماهای ساختمانی غیر ایمن و دارای اغتشاش بصری پایان کار نمی‌گیرند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، در نهمین جلسه کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر رشت، بر ایجاد ضوابط مربوط به ایمنی ساختمان و لزوم قرارگیری تخلفات نمای ساختمان ذیل مفاد ماده ۱۰۰ شهرداری‌های کشور تاکید شد.

مسعود عباس نژاد، در این جلسه که با حضور اعضای کمیسیون، رییس سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری رشت و نماینده معاونت شهرسازی و معماری شهرداری رشت تشکیل شد، اظهار کرد:  ضروری است با هماهنگی نهادهای نظارتی، ایجاد یک اطلس و نقشه جامع برای نمای ساختمانهای شهر رشت در دستور کار قرار گیرد.

وی گفت: این نقشه جامع باید هم شامل خصوصیات بصری مطابق با اصول شهرسازی بوده و هم رعایت اصول ایمنی در آن رعایت شود.

عباس نژاد ضمن تسلیت ایام فاطمیه به حاضران و شهروندان در رابطه با موضوع جلسه عنوان کرد: طبق اذعان معاونت شهرسازی و معماری، در سال ۸۷ کمیته‌ای برای کنترل فنی و اجرایی ساختمانهای در حال ساخت رشت تعیین شده بود، که متاسفانه پیگیریهای قانونمند در اجرای این ضوابط تاکنون انجام نشده است.

وی افزود: روند کار در یک دستگاه اجرایی نباید شبیه یک ربات عمل کند و صرفا با دریافت مستندات مجوز صادر کند.

عباس نژاد با ذکر اینکه پس از سه سال حضور در کمیسیون ماده ۱۰۰، حتی با یک مورد پرونده غیر ایمن بودن نمای ساختمان یا اغتشاش بصری نمای ساختمان مواجه نشده‌ام گفت: باید با بهره گیری از ایده‌های نو مبتنی بر اصول زیباسازی شهری و بهره‌مند از ایمنی کافی در آتش سوزی‌ها و خطرات احتمالی، ایجاد یک سامانه جامع برای ساخت و ساز نمای ساختمانهای شهر رشت را در دستور کار قرار داد.

رییس کمیسیون شهرسازی و معماری تصریح کرد: حوزه معاونت شهرسازی باید سرشار از ایده و خلاقیت باشد تا ضمن ایجاد فرصت برای شکوفایی خلاقیت‌ها در نمای ساختمان، فرآیند ایجاد یک شهر مدرن و مبتنی بر اصول ایمنی، نیز در این میان حاصل شود.

وی با اشاره به اینکه در بلوار معلم رشت قرارگیری رواق در نمای ساختمانها، منظره‌ای هماهنگ به سبک معماری این بلوار اصلی شهر رشت داده گفت: به همین منوال معتقدیم هر معبر اصلی در این شهر باید ضمن برخورداری از تنوع، رعایت یک المان مشخص در بناها را الگوی کار قرار دهد.

عباس نژاد با اشاره به اینکه یک نمای ناهنجار دیداری یا یک نمای نا ایمن بر شکل ظاهری و امنیت ساختمانهای مجاور نیز تاثیر میگذارد گفت: میخواهیم در معبر سرگل به سعدی و بلوار امام علی (ع) ضوابط نما و ایمنی و هم چنین نورپردازی‌های ساختمانی در ساخت و سازها رعایت شود.

وی اضافه کرد: مقرر شود که یکی از خیابانهای اصلی رشت، بعنوان پایلوت نورپردازی خارجی ساختمان تعیین شده و از این پس تمامی ساختمانهای آن معبر، پیش از اخذ پایان کار دارای نورپردازی‌های مناسب شوند.

عباس نژاد همچنین خطاب به سید علی میرشهیدی دبیر کمیسیون اظهار داشت: در مصوبات جلسه قید شود که از این پس در ساخت به ساختمانهایی که نمای معماری و نمای مشخص و تایید شده ندارند، پایان کار تعلق نمیگیرد.

 تعیین چشم‌انداز روشن ۲۰ساله در حوزه شهرسازی رشت

محسن سماکچی، نایب رئیس کمیسیون شهرسازی نیز در این جلسه با ذکر اینکه شهر رشت باید چشم اندازهای ده سال و ۲۰ ساله آینده خود را در حوزه شهرسازی از هم اکنون مشخص نماید گفت: هم نیروهای انسانی متخصص و هم فعل خواستن در این عرصه موجود است و باید به دنبال یک عزم جدی و یک راهبری مدون با مشارکت اداره کل راه و شهرسازی و شهرداری رشت باشیم.

وی هشدار داد: باید از رشد و توسعه قارچی شکل شهر به شدت پرهیز شود و نوسازی بناهای فرسوده بافت مرکزی شهر و ایجاد ساخت و ساز با نماهای مناسب و ایمن در معابر تازه تاسیس در دستور کار مدیریت شهری رشت قرار گیرد.

سماکچی گفت: شهروندان مبالغ کلان برای ساخت و ساز پرداخت میکنند و میخواهیم متولیان امر نیز با بهره گیری از ضوابط و ساماندهی جامع در ساخت و سازها، چهره شهر را مطابق با خواسته شهروندان و برخوردار از اصول شهرسازی بنا کنند.

نادر حسینی عضو کمیسیون شهرسازی نیز در این جلسه با ذکر اینکه حسن انجام کار در ساخت و سازهای شهری بر عهده معاونت شهرسازی است گفت: پروانه‌های صادر شده همگی به امضای کارشناسان معاونت شهرسازی و معماری میرسند و اگر تاکنون بررسی ایرادات نمای ساختمان مغفول مانده، لازم است از این پس با تعیین نقشه جامع برای معابر تازه تاسیس، لزوم کارشناسی دقیق و رعایت اصول مهندسی مربوط به نما را به بازرسان مجددأ ابلاغ کرد.

مسعود عباس نژاد در پایان این جلسه گفت: ایمنی ساختمان به لحاظ استحکام و ایمنی در برابر آتش موارد مهمی است که هر ساختمان در شهر رشت هنگام صدور پایان کار باید از ان برخوردار باشد و این مهم متاسفانه در ساختمان‌های البرز و آدینه که از بناهای جدیدالتاسیس شهر رشت هستند، مغفول مانده است.

Share