رئیس قرارگاه گشت ارشاد مدیران:

برای فساد اخلاقی مدیران در دستگاه قضا پرونده تشکیل دادیم | فساد در قراردادها، انتصابات و موارد اخلاقی

خان محمدی، رئیس قرارگاه گشت ارشاد مدیران خاطرنشان کرد: متاسفانه ما در بحث کشف و برخورد با فساد مدیران با ضعف های قانونی روبرو هستیم.دولت نسبت به بحث مدیران و ارزیابی عملکرد مدیران پاسخگو کردن و جابجایی مدیران با خلاء قانونی روبه روست.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از دیده بان ایران، خان محمدی، رئیس قرارگاه گشت ارشاد مدیران گفت: گزارش‌های متعددی درباره فساد اخلاقی مدیران در دستگاه‌های مختلف دریافت کردیم که اعلام عمومی نشده است. به طور مثال در میان مدیران شهرداری فساد اخلاقی تشکیل شده است. متاسفانه از قراردادها تا انتصابات و موارد اخلاقی با فساد روبرو هستیم. بیشترین پرونده فساد مدیران مربوط به مسائل اقتصادی و مالی است.

در روزهای گذشته سازمان بازرسی کل کشور از بزرگترین فساد تاریخ اقتصاد ایران در واردات چای پرده برداشته موضوعی که در گفت‌وگوهای روزمره دهان به دهان می‌چرخد. فساد در دستگاه اداری به دلایل متعددی رخ می‌دهد، از کاستی قوانین تا زمینه‌های فرهنگی، سیاسی و معیشتی بروز فساد. خبر تخلف سه میلیارد دلاری، همچون زلزله‌ای پیکره جامعه ایران را متاثر ساخته است. اینکه چطور برخی دستگاه‌ها در کشور که وظیفه نظارتی دارند چطور در این سال‌ها به این موضوع نپرداخته‌اند سوال بخش اعظمی از جامعه است. برای بررسی این مطلب با مسئول نهادی تازه تاسیس گفت و گو کردیم که مسئول بررسی و نظارت بر «مدیران» است.

با سیدعلی خان‌محمدی، رئیس قرارگاه گشت ارشاد مدیران ستاد امر به معروف‌و نهی از منکر گفت و گو کردیم و به بررسی وظایف و عملکرد این دستگاه پرداخته ایم.

 سیدعلی خان‌محمدی، رئیس قرارگاه گشت ارشاد مدیران درباره دلایل تشکیل «گشت ارشاد مدیران» گفت: نهاد ریاست جمهوری در حوزه مبارزه با فساد به صورت تخصصی از دوره‌های قبل و امروز ورود پیدا کرده بود و موضوعاتی که مرتبط با فساد باشد را گزارش کرده و هم گزارشات مردمی در این زمینه را دریافت می‌کند.

یکی از موضوعات دیگر بحث پاسخگویی مدیران در حوزه‌های مختلف است که توسط نهادهای نظارتی هر دستگاه پیگیری شده و می‌شود. اما کار «گشت ارشاد مدیران» در زمینه نظارت بر حوزه مدیران است که با تشکیل این قرارگاه تقویت شده است. هدف ما از «قرارگاه گشت ارشاد مدیران» این است مدیر موظف پاسخگویی باش. از سوی دیگر این قرارگاه قادر به ارائه راهکارهای است که مدیران درگیر فساد نشوند.

 خانمحمدی در ادامه افزود: تشکیل کارگروه‌ها و کمیته‌های مشاوره از موضوعاتی است که ما در کمیته‌های تخصصی به آن می‌پردازیم. در کمیته‌های تخصصی گلوگاه‌های فساد به کشف گلوگاه‌های فساد می‌پردازد.

رئیس قرارگاه گشت ارشاد مدیران گفت: ما در قرارگاه مشغول بررسی و شناسایی گلوگاه‌های فساد با همکاری سه قوه هستیم. این موضوع می‌تواند یک تحول جدی را در بحث نظارت عمومی ایجاد کرده و خود مردم پایه بحث حوزه نظارت عمومی باشند. بر این اساس قرار است مردم گزارشات فساد را به ما بدهند و ما هم گلوگاه‌های فساد را به صورت تخصصی بررسی کنیم.

خانمحمدی، در خصوص بحث نظارت عمومی و ارسال گزارش‌های مردمی گفت: هم حوزه نظارت عمومی و تقویت حوزه نظارت مردمی، شهروندان با گزارش‌های ارسالی خود پایه اصلی کار و فعالیت‌ها خواهند بود و رسیدگی بر عهده قرارگاه و دیگر نهادهای نظارتی مرتبط است.

تا الان همکاری خیلی خوبی با ریاست جمهوری شکل گرفته است و آن‌ها این زمینه به صورت جدی همکاری می‌کنند. همان طور که مستحضر هستید رسیدگی به گزارش‌ها خیلی اهمیت دارد و موضوعات مختلفی را شامل می‌شود.

این مقام ستاد امربه معروف و نهی از منکر گفت: هدف از گشت ارشاد مدیران این است خود مدیر به صورت جدی‌تر به معنای واقعی کلمه خودش باید پاسخگو بداند و باید بداند در جایگاهی که نشسته اگر بخواهد کوچکترین تخلفی انجام بدهد باید در اذهان عموم مردم باید پاسخگو باشد. این موضوع به صورت جدی در قرارگاه ما دنبال می‌شود.

فساد در دستگاه‌های اداری ریشه دوانده و مدیران کشور را درگیر کرده

خانمحمدی در پاسخ به این سوال که با وجود ادعای مبارزه با فساد در سال‌های اخیر چطور فسادی به بزرگی فساد اخیر (فسادچای) رخ داده، گفت: نمی‌توانیم ادعا کنیم که با فساد مبارزه شده و مدیر فاسدی دیگر وجود دارد. متاسفانه فساد در دستگاه‌های اداری ریشه دوانده و برخی مدیران کشور را درگیر کرده و این موضوع قابل کتمان نیست. بنابراین باید یک ساختار معیوب که عامل فساد است شناسایی و آن ساختار اصلاح شود. همونطور که فرمایش رهبر انقلاب بود که فساد اژدهای هفت سر هست بالاخره به هر شکلی این بحث مبارزه بایدجدی گرفته شود و با یک برنامه ریزی درست و همکاری که باید سه قوه، سازمان بازرسی کل کشور و کمیسیون اصل ۹۰ مجلس مجلس شورای اسلامی ضمن حل ضعف‌های قانونی به نتیجه مطلوب برسد.

در بحث کشف و برخورد با فساد مدیران با ضعف‌های قانونی روبرو هستیم

وی خاطرنشان کرد: متاسفانه ما در بحث کشف و برخورد با فساد مدیران با ضعف‌های قانونی روبرو هستیم. دولت نسبت به بحث مدیران و ارزیابی عملکرد مدیران پاسخگو کردن و جابجایی مدیران با خلاء قانونی روبروست.

رئیس «قرارگاه گشت ارشاد مدیران» در پاسخ به این سوال که براساس آمار فسادها بیشتر در چه مواردی بوده بوده گفت:

ما اگر زمینه‌های فضای خیانت را در حوزه اقتصادی برای مدیر ایجاد نکنیم، مدیران درگیر فساد اقتصادی نخواهند شد. گاهی اوقات مدیران خودشان نمی‌دانند درگیر فساد شده‌اند حراست‌ها وظیفه دارند گوشزد کنند. یعنی ما الان بحث پیشگیری از فساد موضوع جدی داریم. فساد در حوزه مسائل اقتصادی در کشور پر رنگ‌تر است. متاسفانه فرآیند‌ها و قوانین در کشور ایراد دارد و عامل بروز فساد اقتصادی همین فرآیندها و قوانین است.

در حوزه‌های مختلفی ازقراردادها تا انتصابات و موارد اخلاقی با فساد مدیران روبرو هستیم

خانمحمدی خاطرنشان کرد: از سوی دیگر باید یک فضای ایجاد شود که اگر مدیری دچار فساد در کشور شد دیگر احساس نکند که حاشیه امن وجود دارد و با زد وبندی با گروهی بخواهد در جایگاه خودش بماند این الان مهمترین مسئله است. فساد مدیران در حوزه‌های مختلفی ازقراردادها تا انتصابات و موارد اخلاقی وجود دارد. بحث‌های مختلف در حوزه فساد وجود دارد که آمار دقیقی در آن نیست اما اگر کلی بخواهیم نگاه کنیم در حوزه اقتصادی مسئله فساد مدیران پر رنگ‌تر است.

وی در خصوص تشکیل پرونده‌های فساد گفت: بیشترین پرونده فساد مدیران مربوط به مسائل اقتصادی و مالی است.

خانمحمدی، در پاسخ به این پرسش که آیا پرونده قضایی هم درباره فسادهایی که قرارگاه کشف کرده تشکیل شده یا نه، گفت: بله، پرونده بحث‌های مختلفی تشکیل شده است یک گزارش فسادی که اگر از بخشی می‌آید یک مسیر باید طی کرده تا منجر به صدور حکم شود. الان موارد متعددی هست در حال رسیدگی هست گزارشاتی که حالا بخش‌های مختلف هم مردم دادن هم تشکل‌ها دادند. برخی از گزارشات هم کمیته‌های تخصصی ما در حوزه پتروشیمی، فولاد، امور بانک ها، امور بیمه بررسی شده است. همچنین در کمیته‌های تخصصی کار‌هایی شده و این در حوزه‌ها فسادهایی را شناسایی کردند که برخی از آن‌ها به نهادهای مسئول قانونگذار و برخی دیگر به دستگاه قضایی ارجاع شده است.

وی خاطرنشان کرد: از سوی دیگر برخی پرونده‌ها به سازمان بازرسی ارسال شده است در سازمان بازرسی تهران چندین پرونده مختلف درباره تخلف شهرک‌های صنعتی تشکیل دادیم. پرچم مبارزه با فساد امروز توسط رئیس جمهور و دیگر نهادها بلند شده است و با هر مدیری که تخلف کند برخورد خواهد شد.

گزارش‌هایی درباره فساد اخلاقی مدیران در دستگاه‌های مختلف دریافت کردیم

خانمحمدی درباره پاسخ به سوالی درباره ورود «گشت ارشاد مدیران» به پرونده‌های فساد اخلاقی برخی مدیران در دستگاه‌های مختلف گفت: بله، گزارش‌های متعددی در خصوص فساد اخلاقی برخی مدیران در نهادها و دستگاه‌های اجرایی دریافت کردیم. چنین مواردی وجود داشته و بخشی هم در دادستانی و هم بخش‌های مختلف از قضا گزارش‌هایی ارائه دادیم و در حال رسیدگی هست و در برخی موارد پرونده تشکیل شده و به مرحله رسیدگی در مراجع قضایی رسیده است.

وی در پاسخ به این سوال که درباره ماجرای فیلم منتشر شده از فساد اخلاقی یکی از مدیران ارشاد گیلان چه اقداماتی صورت گرفته گفت: موضوعاتی در فضای عمومی و فضای کشور مانند همین مورد از جمله موضوعاتی بود که دوستان ورود پیدا کردند و در دستگاه قضا تشکیل پرونده شد و در این زمینه دارد رسیدگی لازم انجام می‌شود که بالاخره باید دید که بالاخره چه حکمی صادر می‌شود.

خانمحمدی، رئیس قرارگاه گشت ارشاد مدیران درباره رسیدگی به پرونده‌های علنی نشده فساد مدیران گفت: البته ما همه موارد درباره فساد اخلاقی مدیران را علنی نکردیم چرا قاعدتا در سطح کشور مواردی هست که گزارش می‌شود در بخش‌های مختلف گزارش می‌شودو ما پیگیری میکنیم برخی از این موارد به دستگاه قضایی گزارش شده و پرونده‌هایی تشکیل شده ولی هنوز به مرحله صدور رای قطعی دادگاه نرسیده است.

خان محمدی در پاسخ به این سئوال که چه مواردی بوده، گفت: مواردی بوده به طور مثال در شهرداری راجع به مدیری گزارش‌هایی شده و پس از بررسی‌های انجام شده صحت این موضوع تایید و به دستگاه مربوطه ارجاع داده شد. این موضوع‌ها هم در کمیته تخلفات ارائه و رسیدگی لازم صورت گرفته اما رسانه‌ای نشده است.

وی در پایان گفت: ما باید حوزه نظارت عمومی و مردمی را تقویت کنیم تا با فساد در هر بخشی اعم از اقتصادی، مالی، انتصابات و اخلاقی برخورد لازم صورت بگیرد و البته مراقب آبروی افراد هم باشیم.

Share