دیارمیرزا گزارش می دهد؛

توسعه امکانات بیمارستان‌های دولتی در گیلان؛ از MRI تا پت اسکن

بیمارستان‌های دولتی به عنوان مؤسسات عمومی در بخش درمان اهمیت فراوانی دارند و تأمین خدمات بهداشتی و درمانی در سطح کلیه افراد جامعه را به عهده دارند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، بیمارستان‌های دولتی نقش بسیار مهمی در بخش درمان ایفا می‌کنند و یکی از اصلی‌ترین ستون‌های سیستم بهداشت و درمان هر کشور هستند و برای ارائه خدمات پزشکی به تمام افراد جامعه مسئولیت دارند.

اهمیت بیمارستان دولتی به چندین جهت قابل توجه است، چراکه برای تمام افراد جامعه قابل دسترسی هستند. آن‌ها خدمات پزشکی را به همه‌ی افراد، بدون توجه به میزان درآمد، نژاد، جنسیت و سایر عوامل اجتماعی و اقتصادی فراهم می‌کنند. این امر باعث تضمین حقوق و عدالت در بخش بهداشت و درمان می‌شود.

از سوی دیگر، بیمارستان‌های دولتی به عنوان مؤسسات دولتی تلاش می‌کنند تا خدمات درمانی را به صورت بالقوه رایگان ارائه دهند یا حداقل هزینه‌های درمانی را به حداقل برسانند. این موضوع برای افرادی که قادر به پرداخت هزینه‌های خدمات خصوصی نیستند، بسیار حائز اهمیت است.

همچنین بیمارستان‌های دولتی اغلب دارای تخصص‌های متنوع و نیروی انسانی مجرب در زمینه‌های مختلف درمانی هستند. این به معنی ارائه خدمات درمانی با کیفیت و استفاده از روش‌های پزشکی روز دنیا است.

از یاد نبریم که بسیاری از بیمارستان‌های دولتی به‌عنوان مراکز آموزشی برای دستیابی به فراگیری علم پزشکی و آموزش پزشکان و دانشجویان پزشکی نیز فعالیت می‌کنند. این بیمارستان‌ها علاوه بر ارائه خدمات به بیماران در حالت عادی، در موارد خاص همچون بهبود روش‌ها و فنون پزشکی نیز نقش مؤثری دارند.

 بیمارستان‌های دولتی معمولاً به صورت تأمینی درآمد کسب می‌کنند و در این زمینه بروز نیاز به سرمایه‌گذاری عمومی برای بهبود و افزایش کیفیت خدمات و تجهیزات و تکنولوژی استفاده شده در بیمارستان‌ها وجود دارد.

تجهیزاتی که امسال به بخش دولتی اضافه شد

در همین راستا براساس گزارشهای دریافتی از اهم اقدامات دانشگاه علوم پزشکی گیلان در سال جاری میتوان به توزیع ۸۷۰ قلم تجهیزات پزشکی سرمایه ای به ارزش ۲۰۰۰ میلیارد ریال، تخصیص یک دستگاه سی تی اسکن به مرکز آموزشی و درمانی ۱۷ شهریور رشت، تخصیص یک دستگاه MRI به بیمارستان شهید حسین پور لنگرود، توزیع ۳۱ دستگاه ماشین دیالیز در بین بیمارستان‌ها و مراکز آموزشی و درمانی تابعه دانشگاه علوم پزشکی گیلان، تخصیص ۶ دستگاه رادیولوژی دیجیتال ثابت و پرتابل و یک دستگاه سی آرم دیجیتال به مراکز آموزشی و درمانی و بیمارستان‌های تابعه دانشگاه علوم‌‌ پزشکی گیلان، تخصیص یک دستگاه لیزر عمق سوختگی به ارزش ریالی ۱۰۰ میلیارد ریال به مرکز آموزشی و درمانی ولایت رشت، احداث مرکز جامع سلامت عباس‌آباد آستارا ۴۸۰ متر زیربنا به ارزش ریالی ۴۲ میلیارد ریال، تخصیص یک دستگاه شتاب‌دهنده خطی انرژی بالا Elekta به ارزش ریالی ۵۰۰ میلیارد ریال به بخش رادیوتراپی و آنکولوژی مرکز آموزشی و درمانی رازی رشت، تخصیص یک دستگاه شتاب‌دهنده خطی انرژی بالا Elekta به ارزش ریالی ۵۰۰ میلیارد ریال به بخش رادیوتراپی و آنکولوژی مرکز آموزشی و درمانی رازی رشت و ساخت هفت خانه بهداشت در شهرستان‌های شفت، فومن و لنگرود با زیربنای ۴۳۲ متر مربع به ارزش ریالی ۸۳ میلیارد ریال اشاره کرد که همه آنها در راستای افزایش خدمات دولتی به مردم است.

ذکر این نکته ضروری است که هم اکنون ۲ دستگاه ام آر آی فعال در بیمارستان پورسینا قرار گرفته و با اضافه شدن دستگاه های جدید ام آر آی وضعیت نظام سلامت گیلان در این زمینه بهبود می یابد.

همچنین دستگاه شتاب‌دهنده خطی با انرژی بالا که به مرکز آموزش درمانی رازی رشت اضافه شده می‌تواند در درمان بیماران سرطانی و سایر بیماران مؤثر باشد.

این سومین دستگاه شتاب‌دهنده خطی دولتی در استان گیلان بوده و پیش‌ازاین، ۲ شتاب‌دهنده Low Energy و High Energy در مرکز آموزشی و درمانی رازی رشت نصب و راه‌اندازی شده بود.

با راه‌اندازی این دستگاه مجهز و پیشرفته، صف انتظار بیماران مراجعه‌کننده در مرکز آموزشی و درمانی رازی رشت کاهش خواهد یافت و سرعت درمان را بسیار بالا خواهد برد.

این دستگاه با برخورداری از انواع باریکه‌های فوتون و الکترون در انرژی‌های مختلف و قابلیت شکل‌دهی دینامیک به میدان (Multi Leaf Collimator)، تابش باریکه با شدت مدوله‌شده و اجرای تکنیک‌های جدیدتر درمانی نظیر IMRT را میسر می‌سازد.

Share