مدیرکل میراث‌فرهنگی گیلان خبر داد:

کاروانسرای تی تی سیاهکل در قالب کاروانسراهای ایرانی ثبت جهانی شد

ولی جهانی، مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گیلان گفت: کاروانسرای تی تی همزمان با ۵۳ کاروانسرای ایرانی دیگر یکشنبه ۱۷ سپتامبر ۲۰۲۳ میلادی در ریاض عربستان ثبت جهانی شد.

تی تی کاروانسرا

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گیلان گفت: کاروانسرای تی تی همزمان با ۵۳ کاروانسرای ایرانی دیگر یکشنبه ۱۷ سپتامبر ۲۰۲۳ میلادی در ریاض عربستان ثبت جهانی شد.

ولی جهانی با تبریک ثبت جهانی کاروانسرای تی تی در قالب ۵۴ کاروانسرای پیشنهادی در کمیته ثبت جهانی به مردم گیلان و همه‌ی مسئولین و دست اندرکاران گفت: این کاروانسرا دو ایوانی و از کاروانسراهای برون شهری است که در دوره‌ صفویه با قلوه سنگ و آجر و ملاط ساروج، اقامتگاه مسافران مسیر سیاهکل به دیلمان و طالقان بوده و با شماره ۱۷۸۴ در فهرست آثار ملی کشور نیز به ثبت رسیده است.

جهانی با یادآوری ضرورت صیانت و مراقبت از اثر تاریخی مذکور افزود: تعیین حریم اثر و جلوگیری از ساخت و سازهای غیرمجاز و نامتعارف بسیار ضروری بوده و لذا یکی از برنامه‌ها و اولویت‌های اداره کل مرمت و بازسازی و ساماندهی سازه مذکور بوده، در راستای چگونگی اجرای این مهم با وزارتخانه متبوع مکاتبات لازم در حال انجام است.

جهانی با اشاره به اینکه ساماندهی کاروانسرا می‌تواند در رونق گردشگری منطقه بسیار تاثیرگذار باشد ابراز امیدواری نمود با همکاری مردم و دستگاه‌های ذیربط بتوان در بازه‌ی زمانی مناسب نسبت به بهره برداری بهینه از بنا اقدامات لازم را بعمل آورد.

Share