معاون میراث‌ فرهنگی گیلان خبر داد:

نظارت فراگیر بر بافت تاریخی شهری گیلان به منظور حمایت از صنعت گردشگری شهری

ولی جهانی، معاون میراث‌فرهنگی گیلان از تشدید نظارت‌ها بر بافت‌های تاریخی شهرهای گیلان به منظور حمایت از صنعت گردشگری شهری خبر داد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، معاون میراث‌فرهنگی گیلان از تشدید نظارت‌ها بر بافت‌های تاریخی شهرهای گیلان به منظور حمایت از صنعت گردشگری شهری خبر داد.

ولی جهانی با اعلام این خبر گفت: مالکین بناهای واقع در بافت قدیمی شهرهای استان گیلان برای ایجاد تغییر و یا اقدام به تعمیر بنای تحت مالکیت خود ابتدا باید استعلام و مجوزهای لازم را از اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی دریافت نمایند.

جهانی با تاکید بر اهمیت تحقق صنعت گردشگری شهری و لزوح حفظ و احیای بافت قدیم شهرها گفت: تشدید نظارت بر روند ساخت و ساز در محدوده بافت تاریخی در کنار ایجاد فضای مناسب برای جذب گردشگر داخلی و خارجی، می‌تواند عامل بازتعریف هویت شهری در استان گیلان باشد.

معاون میراث‌فرهنگی گیلان افزود: امروزه چندین عامل در انتخاب سکونت‌گاه توسط گردشگران تأثیرگذارند و یکی از مهمترین عوامل وجود زمینه‌های سنتی و هنری منطبق با مقاصد گردشگری است. در بسیاری از موارد شکل مرسوم گردشگری در جهان مطابق با سلیقه ایرانی اسلامی جامعه ایرانی نیست و باید با ایجاد فضا و جاذبه‌های هنری منطبق با فرهنگ خود زمینه‌ی توسعه گردشگری و فرهنگی در شهرها را فراهم کنیم.

جهانی اضافه کرد: حفظ بافت قدیم شهرها خصوصا در شهرهای استان گیلان که اغلب دارای بافت‌های تاریخی با معماری منحصربه‌فرد هستند به عنوان سرمایه اصلی جذب گردشگران شهری محسوب شده و در این راستا اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گیلان آمادگی دارد تا علاوه بر حفظ پتانسیل‌های موجود در محلات و تک‌بناها زمینه جذب گردشگران را ایجاد کند.

او با اشاره به نقش مهم رسانه‌ها در انعکاس نظرات کارشناسی در مورد بافت‌های تاریخی گفت: علاوه بر رسالت اصلی رسانه‌ها در پوشش خبری اخبار و نظارت مرتبط با بناهای تاریخی، باید از پتانسیل این رسانه‌ها در جلب توجهات و سرمایه‌های خصوصی برای حفظ، مرمت و احیای بافت‌های تاریخی گیلان به شکل مؤثری استفاده کرد.

Share