مدیرکل میراث فرهنگی گیلان خبر داد:

ثبت جهانی صنعت پرورش کرم ابریشم ایران در فهرست یونسکو

ولی جهانی، مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان گیلان اظهار داشت: نام ایران در هفدهمین نشست کمیته بین الدولی حفاظت از میراث فرهنگی ناملموس در تولیدات سنتی ابریشم در کنار ۶ کشور دیگر ثبت جهانی شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، نام ایران در هفدهمین نشست کمیته بین الدولی حفاظت از میراث فرهنگی ناملموس در تولیدات سنتی ابریشم در کنار ۶ کشور دیگر ثبت جهانی شد.

ولی جهانی ضمن اعلام این خبر اظهار داشت: در هفدهمین نشست کمیته بین المللی حفاظت از میراث فرهنگی ناملموس که در شهر رباط مراکش برگزار گردید پرونده صنعت نوغان داری یا پرورش کرم ابریشم و تولید سنتی ابریشم برای بافندگی به عنوان بیست و یکمین عنصر میراث فرهنگی ناملموس چند ملیتی با همکاری کشورهای افغانستان، ایران، آذربایجان، ترکیه، تاجیکستان، ترکمنستان و ازبکستان به ثبت جهانی رسید.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان گیلان ضمن تقدیر و تشکر از وزیر محترم، قائم مقام و معاون میراث فرهنگی و مدیرکل ثبت و حریم آثار و حفظ و احیاء میراث معنوی و طبیعی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اظهار داشت: پرونده ثبت جهانی صنعت نوغانداری و پرورش کرم ابریشم از سوی وزارتخانه میراث فرهنگی با همکاری ۶ کشور همسایه تکمیل و به کمیته بین‌المللی حفاظت از میراث فرهنگی ناملموس یوسکو ارسال شد.

وی تصریح کرد: پرورش کرم ابریشم و تولید سنتی ابریشم برای بافندگی شامل مجموعه‌ای از شیوه‌های دانش سنتی، مهارت‌ها و صنایع‌دستی مربوط به کاشت و پرورش درختان توت، پرورش کرم ابریشم، تولید نخ‌های ابریشم برای بافندگی و اهداف دیگر است.

جهانی گیلان را یکی از استان‌های پیشرو کشور در صنعت نوغان و تولید کرم ابریشم دانست و ادامه داد: نقوش دست بافته‌های سنتی گیلان مانند چادر شب بافی ورشتی دوزی برگرفته از نقوش هزاران‌ساله سفالینه‌های تپه‌های مارلیک رودبار است که نشان از توجه مردم این استان به هنر می‌باشد.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گیلان با اشاره به اینکه براساس مستندات تاریخی ریشه نوغانداری و تولید ابریشم دست مربوط به دوران‌های گذشته بر می‌گردد و جاده ابریشم نقش بسزایی در انتقال دانش و مهارت داشته، افزود: ایران از جمله کشورهایی است که در زمینه تولید پیله و ابریشم شهرت جهانی دارد و نوغانداری، ابریشم بافی بعنوان صنایع دستی پایه ایی در گیلان نیز از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

جهانی افزود: ۴۲ پرونده به یونسکو ارسال شده است که برخی از سوی ایران پیشنهاد شده و به صورت چند ملیتی ثبت جهانی می‌شوند.

Share