نماینده رودسر و املش؛

معاونت بازرگانی جهاد کشاورزی تصمیمات غلط می‌گیرد | واردات ۱۱۰ هزار تن چای توسط یک نفر

نماینده مردم رودسر و املش مقاومت نمایندگان مجلس، سازمان چای کشور و وزارت جهاد کشاورزی را مانع از اجرای طرح آزادسازی چای خواند و گفت: عمده مشکل ما حوزه معاونت بازرگانی جهاد کشاورزی است که تصمیات غلط گرفته می‌شود بدون اینکه مجلس اطلاع داشته باشد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از فارس، نشست کارخانه‌داران چای شهرستان با نماینده مردم املش و رودسر در مجلس، رئیس سازمان چای کشور و فرماندار شهرستان در کارخانه چای عدالت رحیم آباد برگزار شد.

حجت الاسلام محمد صفری، نماینده مردم املش و رودسر در مجلس در این نشست با اشاره به موضوع چای کشور اظهار کرد: آزادسازی چای که در سال‌های ۸۰-۷۹ اتفاق افتاد تجربه تلخی بود که موفق عمل نشد و به نظر می‌رسد نگاه دولت نسبت به موضوع چای، آزادسازی مجدد این محصول باشد.

وی مقاومت نمایندگان مجلس، سازمان چای کشور و وزارت جهاد کشاورزی را مانع از اجرای طرح آزادسازی چای خواند و افزود: عمده مشکل ما حوزه معاونت بازرگانی جهاد کشاورزی است که تصمیمات غلط گرفته می‌شود بدون اینکه مجلس اطلاع داشته باشد.

عضو مجمع نمایندگان گیلان با اشاره به اینکه تامین منافع کشاورزان ما امروز زیر سوال است، تصریح کرد: در سالی که مزین به شعار افزایش تولید داخلی و مهار تورم است انتظار می‌رفت که حمایت‌ها برای چای داخلی و کشاورزان مضاعف صورت گیرد اما با پرداخت نشدن به موقع مطالبات چایکاران، تخصیص ارز ۱.۵ میلیارد دلاری به یک وارد کننده که منجر به واردات ۱۱۰ هزار تنی چای شد و حدود ۶۰ هزار تن این واردات مازاد نیاز داخلی است، باز کردن پلمب انبارهای چای سنواتی و اینکه در لایحه بودجه اعتباری برای خدمات کشاورزی دیده نشده، موجب می‌شود که تصور کنیم بجای حمایت همه چیز وارونه اتفاق افتاده است.

خرید ۱۲۶ هزار تن برگ سبز چای از چایکاران

رئیس سازمان چای کشور نیز در این نشست با اشاره به اینکه قدمت کشت چای در کشور ۱۲۱ سال است، اظهار کرد: در دنیا ۲ گونه چای وجود دارد که به صورت کلون بوده که کلون چای چینی و ژاپنی با رنگ و فنجان دهی بیشتر و کلون آمریکایی با عطر و طعم بیشتر و فنجان دهی کمتر است.

حبیب جهانساز با اشاره به اینکه کلون چینی و ژاپنی در اقلیم‌هایی مانند ایران، ترکیه و آذربایجان کشت می‌شود، افزود: کلون آمریکایی اگر در کشور کشت شود چون با شرایط اقلیمی کشور سازگار نیست به محصول نمی‌رسد.

وی با اشاره به خرید تضمینی برگ سبز چای که ۷۵ درصد سهم کارخانه دار و ۲۵ درصد سهم دولت است، بیان کرد: در خرید تضمینی هیچ سودی برای کشاورز نیست در حالیکه کشاورز باید در سود چای خشک شریک باشد.

رئیس سازمان چای کشور با اشاره به تصمیم شورای قیمت‌گذاری محصولات کشاورزی افزود: قیمت خرید تضمینی برگ سبز چای درجه یک برای سال زراعی ۱۴۰۲ با ۵۲ درصد افزایش نسبت به سال گذشته، ۱۳ هزارو ۹۹۰ تومان و نرخ برگ سبز چای درجه ۲ هم با ۶۲ درصد افزایش ۱۱ هزارو ۵۰۰ تومان است.

به گفته جهانساز، تاکنون ۱۲۶ هزار تن برگ سبز توسط ۱۶۸ کارخانه دار از چایکاران خریداری شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۴۹ درصد افزایش تولید داشته است.

وی با اشاره به اینکه تاکنون ۲۸ هزار تن چای خشک تولید شده است، گفت: دولت هم تاکنون ۴۰ درصد از مطالبات چایکاران یعنی حدود ۵۰۰ میلیارد تومان پرداخت کرده است.

استفاده از ظرفیت‌های رودسر برای رفع نگرانی و دغدغه‌های چایکاران

سرپرست فرمانداری رودسر نیز در این نشست با تاکید به اهتمام جدی برای رفع مشکلات چایکاران اظهار کرد: امیدواریم بتوانیم باهمدلی، هم یاری و هم افزایی که در شهرستان ایجاد خواهیم کرد به حوزه تولید به ویژه بخش کشاورزی شهرستان توجه ویژه‌ای شود.

محمد حیدری با اشاره به استفاده از ظرفیت‌های شهرستان رودسر برای رفع نگرانی‌ها و دغدغه‌های چایکاران افزود: آنچه در توان شهرستان باشد مانند پیگیری پرداخت تسهیلات برای تولیدکنندگان از تبصره ۱۸ حداکثر مساعدت‌ها را انجام خواهیم داد.

Share