معاون وزیر راه و شهرسازی اعلام کرد؛

فرصت ۶ ماهه به روس‌ها برای ارائه نقشه راه‌آهن رشت – آستارا

معاون وزیر راه و شهرسازی اظهار داشت: به طرف روس‌ها فشار آورده‌ایم که نهایتا در ۶ ماه اقدامات فنی برای پروژه راه‌آهن رشت- آستارا را انجام و پیشنهادات طراحی خود را ارائه دهند، در ایران هم این پیشنهادات به تصویب برسد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، خیرالله خادمی، مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل درباره آخرین اقدامات روس‌ها برای علمیاتی سازی پروژه راه‌آهن رشت- آستارا اظهار داشت: قرارداد اولیه راه‌آهن رشت- آستارا با روس‌ها منعقد شده و پس از آن روسیه درخواست فرصت مطالعاتی داشته تا برآورد ریالی برای اجرای پروژه‌ها را به ایران ارائه دهد.

وی ادامه داد: مجری طرف روس برای این پروژه از مسیر بازدید داشته و اجرای پروژه در جریان است و مهلت زمانی برای تهیه نقشه به مجری طرف روس داده شده‌است.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به مدت زمان این مهلت داده شده، گفت: به طرف روس‌های فشار آورده‌ایم که نهایتا در ۶ ماه اقدامات فنی خود را انجام و پیشنهادات طراحی خود را ارائه دهند در ایران هم این پیشنهادات به تصویب برسد. بنابراین روس‌ها در بازه زمانی ۶ ماهه باید هم براورد قیمتی و هم طراحی را ارائه دهند.

خادمی با بیان اینکه بر اینکه در مذاکرات با روسیه با مشکلی مواجه نشده‌ایم، تاکید کرد: ساخت پروژه بر عهده روس‌ها است و آذری‌ها در هیچ بخشی دخالت ندارند اما از آنجایی که بخشی از مسیر از آذربایجان می‌گذرد برای تردد نیاز است که آذری‌ها هم خط آهن خود را ارتقا دهند که این مذاکرات با آذربایجان در حال انجام است البته تا کنون اذربایجان تا حدی خطوط را ارتقا داده است و کشور آذربایجان با ایران همکاری دارد.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل خط افزود: خط آهن کشور آذربایجان تا نقطه صفر مرزی احداث شده و طبق توافقات تردد در داخل بار انداز در حال انجام است و خط ریلی آذربایجان ساخته شده و ایران باید خط رشت – آستارا تکمیل کند.

وی درباره تفاوت خط ریلی ایران و آذربایجان اظهار داشت:  خط راه آهن ایران طبق استانداردهای جهانی است و خط راه آهن رشت- آستارا هم با همین استانداردها ساخته می‌شود اما خط آذری‌ها عریض‌تر است بنابراین برای تردد لازم است که در نقطه مرزی بوژی عوض شود و اکثر کشورها هم همین شرایط را دارند و تردد آنها با تغییر بوژی قابل انجام است و در این باره مشکلی وجود ندارد و در مسیر ریلی  سرخس و اینجه‌برون با تغییر بوژی به شبکه ریلی  کشور همسایه متصل می‌شویم.

Share