با حضور معاون توسعه کاربردهای پرتوهای سازمان انرژی اتمی؛

سامانه پرتودهی مایکروویو برای مبارزه با آفات برنج، فندق و بادام زمینی در گیلان رونمایی شد

سید پژمان شیرمردی گفت: نمونه این دستگاه عملیات خشک کردن محصولات کشاورزی را انجام می‌دهد و حشرات را بدون بالا بردن دما و آسیب زدن به گیاه و ماده غذایی از بین می‌برد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از ایرنا، سامانه پرتودهی مایکروویو برای ازبین بردن آفات برنج، فندق و بادام زمینی در گیلان با حضور معاون توسعه کاربردهای پرتوهای سازمان انرژی اتمی و مسئولان استانی در یکی از شالیکوبی‌های روستای «حشکواء» بخش «کوچصفهان» گیلان رونمایی شد.

معاون توسعه کاربردهای پرتوهای سازمان انرژی اتمی در آئین رونمایی از این سامانه اظهار داشت: این سامانه که برای اولین بار نمونه آن در کشور ساخته شده ۶۰ کیلووات قدرت دارد و چون مبتنی بر امواج مایکروویو است به صورت اختصاصی بر روی آفات اثر گذاشته بدون آنکه آسیبی به ماده غذایی وارد کند.

سید پژمان شیرمردی گفت: نمونه این دستگاه عملیات خشک کردن محصولات کشاورزی را انجام می‌دهد و حشرات را بدون بالا بردن دما و آسیب زدن به گیاه و ماده غذایی از بین می‌برد.

شیر مردی با بیان اینکه هزینه ساخت این سامانه ۵۰ درصد از نمونه خارجی آن ارزان‌تر است، افزود: نمونه صنعتی این دستگاه قادر خواهد بود تا یک تن محصول را در ساعت پرتودهی کند. سامانه پرتودهی گاما یکی از ظرفیت‌های مهم در بخش کشاورزی است که علاوه بر پرتودهی محصولات پزشکی و پلیمری در حوزه کشاورزی نیز می‌توان از آن بهره گرفت.

معاون توسعه کاربردهای پرتوهای سازمان انرژی اتمی یادآور شد: گیلان به دلیل ظرفیت خوبی که در تولید برخی از محصولات کشاورزی مانند برنج، بادام زمینی، فندق و محصولات جالیزی دارد نیازمند استفاده از این سامانه برای افزایش انبارمانی آن است.

وی تاکید کرد: در استان‌هایی که ظرفیت مطلوب کشاورزی دارند و قطب کشاورزی کشور محسوب می‌شوند در بازه زمانی کوتاهی در دولت سیزدهم اقدام به ایجاد سامانه پرتودهی می‌کنیم که ۱۲ استان از جمله استان گیلان برای این منظور در نظر گرفته شد و تا پایان دولت این نقاط به سامانه‌های پرتودهی مجهز خواهند شد.

شیرمردی اضافه کرد: سامانه مایکروویو می‌تواند در اختیار کارخانه‌داران، کشاورزان و صنایع بسته‌بندی قرار گیرد به کشاورزان کمک می‌کند تا آسیب اقتصادی کمتری ببینند. این دستگاه همچنان قادر است علاوه بر سه محصول برنج، فندق و بادام زمینی در اقصی نقاط کشور آفات محصولاتی مانند خرما، انجیر، حبوبات و کشمش را حذف کند. دستگاه دیگری نیز برای خشک کردن چای در حال ساخت است که در آینده به مردم گیلان تحویل داده خواهد شد.

معاون توسعه کاربردهای پرتوهای سازمان انرژی اتمی هدف سازمان انرژی هسته‌ای را ایجاد توسعه متوازن در این حوزه اعلام کرد و افزود: ایران در بحث چرخه سوخت انرژی هسته‌ای از کشورهای پیشرو دنیا است و در بخش اکتشاف معدن اورانیوم و مجموعه‌های هسته‌ای با تلاش متخصصان امروز به درجه‌ای رسیده که در بعد استفاده از انرژی و تولید برق از کشورهای دارنده نیروگاه هسته‌ای و صاحب قدرت در دنیا محسوب می‌شود.

وی با تاکید بر شفاف‌سازی کاربردهای انرژی هسته‌ای در زندگی مردم به نیروگاه هسته‌ای بوشهر اشاره کرد و گفت: با راه‌اندازی این نیروگاه توانستیم ۹۰ میلیون بشکه نفت را صرفه‌جویی کرده و طی ۱۲ سال ۲ برابر هزینه ساخت این نیروگاه درآمد داشته باشیم.

شیرمردی گفت: معتقدیم با توجه به هدف‌گذاری تولید ۲۰ هزار مگاواتی برق هسته‌ای که از سوی مقام رهبری مورد تاکید است باید طی یک برنامه ۲۰ساله محقق شود. ۲ واحد نیروگاه بوشهر که در قرارداد شرکت روسی بود نیز انجام شده و مابقی این طرح‌ها نیز به زودی انجام می‌شود.

وی تصریح کرد: یکی دیگر از بخش‌های مهم مغفول مانده در رشد متوازن در حوزه کاربرد پرتودهی است که در این حوزه چالش‌هایی وجود دارد که با استفاده از فناوری هسته‌ای و کاربرد پرتوها می‌توان آن‌ها را حل کرد.

وی اولین چالش این حوزه را در بخش امنیت غذایی دانست و گفت: ۲/۵ میلیارد نفر در دنیا با چالش ناامنی غذایی روبرو هستند و ۸۵۰ میلیون نفر به نیز به سوء تغذیه دچاراند. در تولید ضایعات کشاورزی نیز ما طبق آمار فائو به مدت سه سال در رتبه‌های برتر قرار داشتیم بطوریکه میزان تولید ضایعات کشاورزی ما معادل تامین غذای ۱۰ میلیون نفر و معادل ۹ میلیارد متر مکعب مصرف آب است.

وی تاکید کرد: نگاه ما در کشور ایجاد برنامه‌ای مدون تا پایان دولت سیزدهم است که ۱۲ نقطه را برای ایجاد سامانه پرتودهی آماده کنیم. یکی از این مناطق استان گیلان است که در لاکان رشت زمینی برای ایجاد سامانه پرتودهی تعیین شده و تا پایان امسال این سامانه نصب خواهد شد.

شیرمردی با بیان اینکه سازمان انرژی اتمی می‌تواند بخشی از مجموعه‌ای باشد که در راستای ارتقای امنیت غذایی نقش آفرینی می‌کند افزود: این سامانه به افزایش انبارمانی محصولات کشاورزی و کاهش ضایعات در بحث امنیت غذایی صنعت هسته‌ای کمک می‌کند.

وی با بیان اینکه سازمان انرژی اتمی می‌تواند معضلاتی مانند ریزگردها، و آلودگی‌ها و پساب‌ها را حل کند، افزود: در این حوزه‌ها در بخش آزمایشگاهی به نتایج خوبی دست یافتیم، یکی دیگر از کادبردهای این صنعت تولید سوپر جاذب‌ها در حوزه کشاورزی است که نمونه آن در سازمان تولید شده و قابلیت جذب آب و کنترل حرکت ریزگردها را دارد. یکی دیگر از کاربردهای آن استفاده در گازهای خروجی از نیروگاه‌ها است که شتاب دهنده‌های پرتودهی، گازهای خروجی را به کود شیمیایی تبدیل می‌کنند.

وی تصریح کرد: در بخش تولید رادیو داروها نیز اقدامات خوبی انجام شده و با تاکید بر نیروهای بومی و تجهیزات داخلی امروز به عنوان کشور صادر کننده در داروهای هسته‌ای توانسته‌ایم در بخش تشخیص و درمان بیماری‌ها از جمله سرطان دارو تولید کرده و صادرات داشته باشیم.

یکی دیگر از مزایای استفاده از پرتودهی دهی استفاده از آن در استریل تجهیزات پزشکی است که ما در ابتدای دولت سیزدهم در این بخش زیر یک دهم درصد قرار داشتیم اما اکنون در این بخش به توفیقات بزرگی دست یافته‌ایم.

شیرمردی یکی از کاربرد صنعت هسته‌ای و استفاده از پرتو دهی را بهره گیری از آن در صنعت نفت اعلام‌کرد و افزود: ما در تولید فرآورده‌های نفتی مانند لاستیک بزودی به سمت تجاری‌سازی پیش خواهیم رفت. بزودی در ایران در حوزه هسته‌ای و فناوری هسته‌ای با وجود همه هجمه‌های کشورهای غربی‌ها به سمتی حرکت خواهد کرد که بیش از ۹۹ درصد فواید آن در زندگی مردم ملموس خواهد شد.

مدیر کل جهاد کشاورزی استان گیلان نیز در این آئین یکی از مولفه‌هایی که به کشورها شخصیت بین المللی می‌بخشد استفاده از دانش روز اعلام کرد و گفت: ما با تکیه بر دانشمندان خود در حوزه بهره گیری از علم و دانش‌های مختلف فناوری و انرژی هسته‌ای توانستیم در زمره کشورهای تاثیرگذار قرار گیریم.

صالح محمدی اظهار کرد: یکی از حوزه‌های حائز اهمیت در جهان امروز تامین امنیت غذایی است که زیست همه ما به آن وابسته است. سالانه در جهان چهار میلیارد تن محصولات کشاورزی تولید می‌شود که یک و نیم میلیون تن آن ضایعات است و یک سوم نیز قبل و بعد از برداشت بر اثر حملات آفات از بین می‌رود. ما برای رفع این مشکلات از روش‌های شیمیایی استفاده می‌کردیم که آسیب‌زا بود اما امروزه با استفاده از تکنولوژی هسته‌ای و سامانه پرتودهی این مخاطرات را کاهش داده ایم.

وی گفت: در استان گیلان محصولاتی مانند برنج، چای، بادام زمینی، فندق به روش‌های سنتی تولید می‌شد که اکنون با استفاده از روش‌های متفاوت علمی از جمله انرژی اتمی راه‌های جدیدی در کنترل آفات بدست آمده است.

وی تاکید کرد: با توجه به تغییرات اقلیمی در حوزه آفات ناشناخته باید بتوانیم سلامت محصول را تامین کنیم، بی‌توجهی به این موضوعات موجب وارد آمدن آسیب جدی به بخش کشاورزی خواهد بود. سامانه پرتودهی می‌تواند با شناسایی آفات غذای سالم‌تری در اختیار مردم قرار دهد و تولید کنندگان را ملزم به رعایت استانداردها کند.

محمدی اظهار داشت: ما در بخش کشاورزی آماده استفاده از هرگونه دانش و تکنولوژی روز در مباحث علمی هستیم.

Share