رییس سازمان مدیریت پسماندهای شهرداری رشت

برای هر کیلوگرم پسماند در شهر رشت حدود ۶۹۵ ریال هزینه می شود

مقصودی گفت: برای هر کیلوگرم پسماند در شهر رشت حدود ۶۹۵ ریال هزینه می شود که بخشی از آن توسط شهروندان تامین شده (هزینه حمل و جمع آوری زباله پس از تعیین توسط فرمول در مبحثی با نام عوارض زباله از مردم گرفته می شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، علی مقصودی شقاقی، رییس سازمان مدیریت پسماندهای شهرداری رشت:

امروز پس از کم‌تر از سه ماه در تلاشیم تا شهر رشت را به نقطه صفر برسانیم تا حداقل استانداردهای مدیریت پسماند شهری را داشته باشد.
بی تردید تولید پسماند گریزناپذیر است و روز به روز بر پیچیدگی روند تولید پسماند شهری افزوده شده و از سوی دیگر ویژگی های پسماند جامد شهری ایران (میزان متوسط تولید زباله و ترکیب اجزای آن، روش¬های گوناگون دفع زباله و …) متفاوت از کشورهای توسعه یافته، صنعتی و بعضی از کشورهای در حال توسعه است.
برای هر کیلوگرم پسماند در شهر رشت حدود ۶۹۵ ریال هزینه می شود) که بخشی از آن توسط شهروندان تامین شده (هزینه حمل و جمع آوری زباله پس از تعیین توسط فرمول در مبحثی با نام عوارض زباله از مردم گرفته می شود) و بخشی دیگر نیز از سایر درآمدهای شهرداری (که می بایست صرف امور بهینه سازی شهر شود) تامین می گردد. اما متاسفانه همچنان مردم و مسولین از نتیجه کار ناراضی به نظر می رسند.
بر اساس سیاست های کلی محیط زیستی نظام – ابلاغیه رهبری بصورت کلی و تمرکز بر بندهای زیر در حوزه محیط‌زیست و پسماند دارای اهمیت است:
۱) مدیریت جامع، هماهنگ و نظام مند منابع حیاتی (از قبیل هوا، آب، خاک و تنوع زیستی) مبتنی بر توان و پایداری زیست بوم ویژه با افزایش ظرفیت ها و توانمندی های حقوقی و ساختاری مناسب همراه با رویکرد مشارکت مردمی
۲) اصلاح شرایط زیستی به منظور برخوردار ساختن جامعه از محیط زیست سالم و رعایت عدالت و حقوق بین نسلی
۳) پیشگیری و ممانعت از انتشار انواع آلودگی های غیرمجاز و جرم انگاری تخریب محیط زیست و مجازات مؤثر و بازدارنده آلوده کنندگان و تخریب کنندگان محیط‌زیست و الزام آنان به جبران خسارت
۴) گسترش سطح آگاهی، دانش و بینش محیط‌زیستی جامعه و تقویت فرهنگ و معارف دینیِ مشارکت و مسئولیت‌پذیری اجتماعی به ویژه امر به معروف و نهی از منکر برای حفظ محیط‌زیست در تمام سطوح و اقشار جامعه
در این راستا برای تنویر افکار عمومی و شفاف سازی سازمان مدیریت پسماند در نظر دارد هر سه ماه یکبار گزارشی را به شهروندان ارایه نماید، تا دغدغه شهروندان مرتفع شود.

در خصوص عملکرد پیمانکاران
ملاک سنجش عملکرد پیمانکار،گزارش عملکردGPS نصب شده روی خودروی مربوط به تفکیک از مبدا هر منطقه است که به صورت روزانه توسط سیستم نظارت سازمان رصد و بر اساس نقشه شهر و پهنه‌بندی انجام شده، مکان‌های تردد آن‌ها مورد ارزیابی قرار گرفته و میانگین سرعت حرکت خودروها و تعداد توقف‌ها نیز کاملاً قابل بررسی می‌باشد.

مبحث زباله‌گردی در شهر
با افزایش فشار معیشتی، زباله‌گردی افزایش پیدایش کرده و مدل آن نیز تغییر نموده است؛ زباله‌گردها بخشی از واقعیت مشاغل کاذب سطح شهر هستند که اتفاقاً درآمد نسبتاً خوبی هم کسب می‌کنند و هر گونه برخورد قهری با این حوزه تبعات اجتماعی در حوزه‌های مرتبط با بیکاری، انواع بزه و خرده جرم‌ها خواهد داشت. البته با اصل موضوع مخالف هستیم اما شهرداری مسئول تولید و اشتغال نیست و امیدواریم دستگاه‌های متولی مسئول در این خصوص ورود جدی¬تری داشته باشند.
لزوم افزایش پاکبانان شهر رشت
تعداد پرسنل پاکبان طی حداقل ۵ سال گذشته هیچگونه افزایش خاصی نداشته است و با توجه به توسعه شهر و افزایش تراکم ساختمان‌ها ضرورت بازنگری جدی در مهندسی و برنامه‌ریزی جمع‌آوری زباله شهر غیر قابل اجتناب است. بنابراین یا باید با مدل شهر تهران و جمع‌آوری مکانیزه اقدام کنیم و یا همانند اصفهان و یزد کلیه مخازن، از سطح شهر جمع‌آوری و بصورت دستی اقدام شود که هر یک مزایا و معایب خاص خود را دارد و مراتب را طی لایحه‌ای تقدیم شورا خواهیم کرد.

حق و حقوق پاکبانان زحمتکش پایمال نمی‌شود
به هیج وجه اجازه نقصان در پرداخت حقوق کارگران را نخواهیم داد و بشدت پرداختی های پاکبان ها بصورت ماهیانه رصد می شود. شهررشت برازنده بهترین ها است لذا باید شرکت های طرف قرار داد در حوزه رفت و روب حسب قرارداد نسبت به استفاده از خودروهای مدل بالا اقدام کنند و در غیر اینصورت همانند جرایم سه ماه نخست سال جاری، جرایم سنگین برآنها مترتب خواهد شد. از عملکرد کلی شرکت های رفت و روب رضایت نسبی داریم و نه کامل و باید نواقص مربوط به موضوعات فنی خودرویی و مدیریتی شرکت ها اصلاح شود وگرنه علی رغم همه فشارهای غیر منصفانه به سازمان به خاطر جریمه شدن شرکت‌ها ، جرایم آنها به نفع منافع شهر ادامه خواهد داشت.

لزوم یکپارچگی در مدیریت بودجه
پراکندگی بودجه مرتبط با مدیریت پسماند در واحدهای مختلف شهرداری موجبات تاخیر جدی در انجام امور مرتبط با مدیریت پسماند در شهرداری رشت شده که از اعضای شورا در خواست می گردد که در بودجه سال آتی این قضیه ساماندهی شود.

تفکیک از مبدا را جدی تر از همیشه دنبال می کنیم
وقفه سه ساله ای در اجرای طرح تفکیک از مبدا وجود داشته و طی فقط سه ماه گذشته در شش قرارداد با شرکت ها و اشخاص مختلف موضوع تفکیک از مبدا اجرایی شد و اکنون به دنبال ارتقا و افزایش کیفیت عملکرد اجرایی شرکت ها هستیم و نهایت ممارست را برای رسیدن به نقطه ایده آل دنبال می کنیم و ضمن تقدیر و تشکر از شهروندان محترم و با فرهنگ شهر رشت به مردم قول می دهیم با برنامه¬ریزی و سازماندهی بیشتر موضوع تفکیک از مبدا دنبال شود.
با توجه به چرخه مدیریت پسماند شهرداری اعم از تفکیک از مبدا توسط شهروندان، عملکرد پیمانکاران تفکیک از مبدا، تفکیک و جداسازی پسماند های ارزشمند از پسماند تر توسط شرکت کود آلی گیلان و پیمانکار تفکیک در مقصد (دفنگاه) شهرداری و در کنار آنها جمع آوری به صورت غیر رسمی توسط افراد زباله گرد، عملاً اکثر غریب به اتفاق زباله های ارزشمند از کل زباله شهری جدا می شود و این پسماندهای خشک ارزشمند در بازار خرید و فروش ضایعات معامله گردیده و حجم و وزن زیادی از پسماند های تولیدی روزانه راهی دفنگاه زباله سراوان نمی شود و این یک موفقیت برای مدیریت شهرداری است که تکلیف قانون مدیریت پسماند نیز می باشد و شهرداری رشت در این حوزه در تلاش برای ارتقای کیفی عملکرد نیز بوده و به هیج وجه دنبال اقدامات نمایشی و نمادین نیستیم و بطور سیستمی و با کار مستمر و پایدار برای مدیریت بهینه پسماند رشت از هیچگونه تلاشی فرو گذاری نمیکنیم و در این راستا از هرگونه انتقاد و پیشنهاد استقبال می کنیم.

Share