دیارمیرزا گزارش می دهد؛

ماجرای بنری که در روستای پیله داربن نصب شد | چرا زباله‌ها جمع آوری نمی‌شود؟!

ماجرای‌عدم جمع آوری زباله در سطح روستاها به سال گذشته بر می‌گردد. زمانیکه اعتراض مردم سراوان بالا گرفت و پس از آن نیز استاندار گیلان نیز وعده عدم ورود زباله و پس از آن نیز تعطیلی جایگاه دفن زباله سراوان را تا پایان سال ۱۴۰۱ داد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، یکی از مخاطبان دیارمیرزا با ارسال تصویر بنر نصب شده در روستای «پیله داربن» نوشت: «گفته‌اند که به خاطر دستور استاندار برای تعطیلی محل دفن زباله سراوان دیگر زباله جمع آوری نشود. اما آیاعدم جمع آوری زباله چاره کار و یک راه حل اساسی است؟ چند روز است که زباله‌ها در معبر عمومی ریخته شده و تعدادی هم سگ و گربه‌ها مشغول پاره کردن پلاستیک‌ها بودند. امروز هم مردم محلی داشتن زباله‌هایشان رو می‌سوزاندند که بوی بدی هم می‌داد».

ماجرا به کجا برمی گردد؟

ماجرای‌عدم جمع آوری زباله در سطح روستاها به سال گذشته بر می‌گردد. زمانیکه اعتراض مردم سراوان بالا گرفت و پس از آن نیز استاندار گیلان نیز وعده عدم ورود زباله و پس از آن نیز تعطیلی جایگاه دفن زباله سراوان را تا پایان سال ۱۴۰۱ داد. حتی سطلهای زباله در سطح بسیاری از روستاهای شهرستان رشت جمع آوری شد. اینجا بود که زباله‌ها در سطح روستاها یا باید سوزانده شوند و یا اینکه هرکسی زباله‌تر تولیدی خودش را در محوطه زمین خانه‌اش دفن کند.

این درحالی است که «مراقبت بر اجرای مقررات بهداشتی و حفظ نظافت و ایجاد زمینه مناسب برای تامین بهداشت محیط» یکی از وظایف دهیاران است.

اما عدم جمع آوری زباله صرفا دامن مردم روستا را نگرفته تا جاییکه ۲ روز پیش شهرداری فومن با صدور اطلاعیه‌ای اعلام کرد: «شهروندان محترم به اطلاع میرساند، باتوجه به بسته شدن سایت سراوان وعدم دریافت زباله در شرکت کود آلی لاکان و همچنین وجود حجم بالای زباله‌های شهری از کلیه همشهریان فهیم و عزیز فومنی درخواست میشود برای حفظ محیط زیست، کمک به توسعه و جلوگیری از هزینه‌های اضافی، نسبت به تفکیک از مبدا و مدیریت و کاهش حداکثری زباله‌های خانگی را جدی گرفته و همکاری و همیاری لازم را با شهرداری داشته باشند. از آنجا که تاکنون زمین مناسبی برای دپوی موقت زباله به شهرداری اختصاص نیافته است لذا در همین راستا ضمن پوزش و قدردانی از شکیبایی شما شهروندان عزیز ساکن در خیابان بهشتی، به محض حل مشکل تا روزهای آتی محل دپو موقت زباله درمحوطه آتش نشانی پاکسازی وضدعفونی خواهد شد».

نیاز ضروری به انتخاب لندفیل جدید

اسفندماه سال گذشته وزیر کشور با بیان اینکه در رشت پیگیری‌های بسیاری برای سروسامان دادن مسئله پسماندها صورت پذیرفته، گفته بود «مکان جدیدی برای انتقال زباله‌های سراوان توافق شده است که با نظر سازمان محیط زیست ممکن خواهد بود، چون محیط زیست مکان نگهداری زباله‌ها و پسماندها را مشخص می‌کند».
با توجه به وضعیت موجود و مشکلاتی که در سطح برخی شهرها به وجود آمده انتخاب لندفیل جدید ضروری به نظر می‌رسد.

Share