انتقاد شورا از عملکرد سازمان پسماند شهرداری رشت

پرداخت ۳۲۰ میلیارد تومان هزینه جمع آوری زباله | انتقاد از عملکرد پیمانکار تفکیک از مبدا

اعضای شورای اسلامی شهر رشت از عملکرد سازمان پسماند شهرداری و انجام کارهای نمایشی و بدون نتیجه در آن انتقاد کردند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا،رئیس شورای اسلامی شهر رشت عصر امروز در نود و هشتمین جلسه علنی شورا در ساختمان جلسات شورای رشت با قدردانی از حضور اصحاب رسانه به منظور پوشش اخبار حوزه مدیریت شهری رشت اظهار کرد: اصحاب رسانه در تمامی ایام همراه شورا هستند و با انعکاس اخبار این حوزه، عملکرد خادمین مردم رشت را به اطلاع شهروندان می‌رسانند.

محمد حسین واثق کارگرنیا به آغاز هفته دولت اشاره کرد و گفت: با انفجار دفتر نخست وزیری در هشتم شهریور ماه سال ۱۳۶۰ توسط منافقین، شهید محمد علی رجایی رئیس جمهور و شهید محمد جواد باهنر نخست وزیر ایران اسلامی بهمراه جمعی از یارانشان در این حادثه تروریستی به شهادت رسیدند.

شرایط تفکیک زباله رضایت بخش نیست

رئیس شورای اسلامی شهر رشت با اشاره به وضعیت پسماند و اهمیت موضوع تفکیک زباله از مبدا بیان کرد: متاسفانه در موضوع تفکیک زباله از مبدا شرایط رضایت بخش نیست و با وجود آن که چندین سال یک شرکت خصوصی با شهرداری رشت در این باره قرار داد همکاری داشت اما عملا هیچ اقدامی مشاهده نشد.

کارگرنیا با بیان اینکه گزارشاتی مبنی بر حضور مجدد افرادی ناکارامد در مجموعه پسماند شهرداری رشت که در گذشته به واسطه عملکرد آنان ضرر و زیان فراوانی متوجه این سازمان شد به گوش می‌رسد، افزود: سازمان پسماند باید از کارهای نمایشی اجتناب کند و عملکردها باید در سطح شهر مشاهده شود و گزارش‌هایی که از وضعیت کارخانه کودآلی نیز به گوش می‌رسد رضایت بخش نیست.

رئیس شورای اسلامی شهر رشت با اشاره به اینکه در دوران فعالیت شورای گذشته، ۱۰ میلیارد تومان خارج از تشریفات قانونی به پیمانکار شیرابه سراوان سپرده شد، افزود: طبق قرار داد باید این پروژه حدود ۲ الی سه سال قبل به بهره برداری می‌رسید اما متاسفانه باز هم کارها نمایشی پیش رفت و باید در این باره نیز اقدامات لازم تسریع شود.

کارگرنیا با بیان اینکه با ورود استاندار گیلان در حوزه دفنگاه سراوان اتفاقات خوبی رقم خورده است، گفت: امیدواریم با عزم جدی مشکلات پسماند در دیگر بخش‌ها نیز برطرف شود.

یک هزار زباله گرد در رشت

رئیس شورای اسلامی شهر رشت با اشاره به اینکه در برخی از موارد باید با بررسی تمام جوانب اقدام کرد، افزود: سازمان پسماند به دلیل بی‌توجهی شرکت‌های طرف قرار داد به موضوع مدل خودروها مبلغ هنگفتی را به عنوان جریمه کسر کرد و حالا شنیده می‌شود که برخی از شرکت‌ها نیز به بهانه‌های مختلف حقوق و مزایای کارگر رفت و روب را کسر کرده اند.

کارگرنیا با تاکید به اینکه حوزه فنی سازمان پسماند باید به وضعیت خودروها توجه داشته باشد، بیان کرد: باید در ابتدا ظرفیت شرکت‌ها به درستی سنجیده شود و نباید در هر صورت کارگر آسیب ببیند.

وی با تاکید به اینکه بیش از یک هزار زباله گرد در شهر مشغول فعالیت هستند، تصریح کرد: با توجه به خطراتی که اخیرا به واسطه پشه ناقل بیماری مطرح شده است باید نظافت شهر به طور ویژه مورد توجه باشد و متاسفانه هیچ گونه ساماندهی در موضوع زباله گردها وجود ندارد و می‌توانیم از حضور زباله گردها در طرح تفکیک زباله از مبدا استفاده کنیم.

رئیس شورای اسلامی شهر رشت با بیان اینکه متاسفانه مخازن زباله جدید در سطح شهر مشاهده نمی‌شود، گفت: مخازن زباله یکی از آلوده‌ترین وسیله‌ها است و متاسفانه هیچ نظارتی بر نگهداری و نظافت این مخازن وجود ندارد و این موارد موجب آسیب به بیت المال و نارضایتی شهروندان شده است.

افزایش خودروهای تفکیک زباله از مبدا در محلات رشت
کارگرنیا با تاکید به اینکه مناطق رشت بزرگ است، افزود: باید تعداد خودروهای جمع آوری زباله خشک را افزایش دهیم و دیگر عذری در این باره پذیرفتنی نیست و مدیر عامل فعلی پسماند رشت با تمامی مشکلاتی که در این حوزه مطرح بود این مسئوولیت را پذیرفت و حالا نیز باید عملکرد قابل قبول ارائه کند.

وی به اعزام موکب خدام العتره شهرداری رشت اشاره کرد و گفت: روز دوشنبه موکب خدام العتره شهرداری رشت به منطور ارائه خدمات به زائرین اباعبدالله (ع) عازم کربلای معلی می‌شوند که از اعضای شورا تقاضا دارم در مراسم بدرقه ابن کاروان حضور پیدا کنند.

افتتاح پروژه‌های شهرداری رشت در هفته دولت
شهردار رشت نیز در این جلسه با اشاره به اینکه خدمات شهرداری برای اربعین امسال در سه موضوع مطرح بود، اظهار کرد: یک موکب شهرداری رشت به نمایندگی در مرز مستقر شده و یکسری لوازم و تجهیزات از جمله ماشین حمل زباله را نیز به این مرز اعزام کردیم و همچنین رفت و روب یکی از نواحی شهر کربلا در ایام اربعین نیز به نیروهای شهرداری رشت واگذار شده است و موضوع سوم نیز بحث پشتیبانی به لحاظ لجستیکی است که در حال اعزام هستیم.

رحیم شوقی با بیان اینکه موکب خدام العتره شهرداری رشت آمادگی پذیرایی از یک هزار نفر از زائرین را دارد، افزود: یکسری از برنامه‌های فرهنگی، پزشکی و غیره نیز در این موکب برگزار می‌شود و در روز دوشنبه مراسم بدرقه اعضای موکب خدام العتره برگزار می‌شود.

وی به اجرای پروژه‌های شهرداری رشت در هفته دولت اشاره کرد و گفت: روز چهارشنبه ساعت ۱۰ صبح پروژه‌های شهرداری به صورت جمعی و با حضور استاندار گیلان افتتاح و کلنگ زده می‌شود و پروژه میدان امام علی (ع) یکی از این هه است.

ایجاد خانه کشتی در رشت
عضو شورای رشت نیز در این جلسه با ابراز گلایه از برخی اقدامات در حوزه پسماند اظهار کرد: در گذشته قرار دادهایی منعقد شده بود و اعضای شورا مطلع نبودند و یقینا همان اقدامات و بی‌توجهی به جایگاه نظارتی شورا امروز موجب رقم خوردن چنین مشکلاتی در موضوع تفکیک زباله و غیره شده است.

علیرضا تاج شهرستانی با تبریک هفته دولت و روز کارمند افزود: امیدواریم کارمندان عزیز همواره با سعه صدر برای رفع مشکلات مراجعین تلاش کنند.

وی به اعزام موکب خدام العتره شهرداری رشت اشاره کرد و گفت: اعزام موکب خدام العتره شهرداری رشت به کربلای معلی اجر معنوی فراوانی دارد.

عضو شورای رشت با اشاره به افتخارآفرینی امیررضا معصومی در رشته ورزشی کشتی بیان کرد: در شهرهای دیگر برای چنین قهرمانانی بهترین استقبال‌ها انجام می‌شود اما متاسفانه درباره این ورزشکار افتخارآفرین چنین استقبالی انجام نشد و این مایه شرمساری است.

تاج شهرستانی با ابراز تاسف از اینکه چرا رشت خانه کشتی ندارد، تصریح کرد: باید از چنین ظرفیت‌هایی استفاده کرد و خانه کشتی راه و یا دیگر رشته‌های ورزشی را در رشت ایجاد کرد و با چنین اقداماتی یقینا نسل نوجوان و جوان از بسیاری از آسیب‌ها در امان می‌مانند.

نظارت سازمان پسماند شهرداری رشت بر عملکرد شرکت‌های طرف قرار داد 
عضو شورای رشت نیز در این جلسه با اشاره به اینکه خدمت در شهرداری بسیار سخت است، اظهار کرد: متاسفانه در برخی از بخش‌ها مافیای شدیدی مشاهده می‌کنیم و این کار را سخت‌تر می‌کند.

محسن سماکچی با بیان اینکه سازمان پسماند شرکت‌های طرف قرار داد را سه ماه جریمه کرده است، افزود: این اقدام شبیه به یک جراحی بسیار سخت است و تا کنون بالغ بر بیست پاکبان به بنده مراجعه کرده و اعلام می‌کنند، برخی از شرکت‌ها به بهانه‌هایی نسبت به کاهش حقوق و مزایای آنان اقدام کرده‌اند.

وی با تاکید به اینکه متاسفانه با تمام فشار کاری که برروی پاکبانان است شاهد کاهش اضافه کاری‌های آنان هستیم، تصریح کرد: حتی اگر یک روز پاکبان‌ها فعالیت نکنند فضای شهر قابل تحمل نیست و انتظار داریم سازمان پسماند نسبت به عملکرد شرکت‌های طرف قرار داد و نحوه برخورد آنان با پاکبان‌ها نظارت بیشتر داشته باشد.

حوزه رفت و روب نیازمند نیروی جدید است
یکی دیگر از اعضای شورای رشت نیز در این جلسه با اشاره به اینکه پذیرفتن مسئوولیت در سازمان پسماند جگر شیر میخواست، اظهار کرد: مقصودی در شرایطی مدیریت این سازمان را پذیرفت که پسماند شهرداری رست در وضعیت بسیار نامطلوبی قرار داشت.

مسعود عباس نژاد با بیان اینکه از دستگاه‌های نظارتی تقاضای ورود به موضوع تصفیه خانه شیرابه را داریم، افزود: شورای ششم در موضوع تصفیه خانه شیرابه نقشی نداشت و این قرار داد در گذشته منعقد شده بود و حتی به صورت نمایشی نیز نسبت به افتتاح آن اقدام کرده بودند و حالا نیز باید پاسخگوی این وضعیت باشند.

وی با تاکید به اینکه باید تعداد پاکبانان افزایش پیدا کند، بیان کرد: حوزه رفت و روب نیازمند نیروی جدید است.

برخی از نیروهای شهرداری رشت فقط صبح‌ها کارت ورود می‌زنند
عضو شورای شهر رشت نیز در این جلسه با اشاره به اینکه قصد زیر سوال بردن مدیریت پسماند شهرداری رشت را ندارم، اظهار کرد: در بخش شیرابه هفت الی هشت نیرو جذب شهرداری شدند که از این تعداد ۲ نفر نیروی خانم هستند که اصلا در محل کارشان حضور پیدا نمی‌کنند و در کاری خارج از جایگاه تعریف شده مشغول به فعالیت هستند.

رضا عاشری با بیان اینکه در شهرداری رشت کارمندانی حضور دارند که فقط صبح‌ها کارت ورود می‌زنند، افزود: هر فردی برای هر جایگاهی جذب شده است باید در همان جایگاه نیز به خدمت مشغول باشد و نباید به بیت المال خیانت کرد و برخی از نیروهای شهرداری رشت فقط صبح‌ها کارت ورود به محل کار را می‌زنند و پس از آن در مجموعه حضور ندارند.

پرداخت ۳۲۰ میلیارد تومان هزینه جمع آوری زباله
یکی دیگر از اعضای شورای رشت نیز در این جلسه با اشاره به اینکه رفتار و عملکرد ناصحیح، نارضایتی شهروندان را رقم می‌زند، اظهار کرد: ۳۲۰ میلیارد تومان به شرکت طرف قرار داد بابت جمع آوری زباله از شهرداری رشت پرداخت می‌شود اما متاسفانه خروجی مناسب در این باره در سطح شهر مشاهده نمی‌شود.

هادی رمضانی با بیان اینکه باید پیرامون تفکیک زباله از مبدا فرهنگ‌سازی شود، افزود: باید در سطح وسیع در شهر تبلیغات و فرهنگ‌سازی کرد.

اعلام ترک فعل برخی از مدیران شهرداری رشت
عضو دیگر شورای رشت نیز در این جلسه با اشاره به اینکه رشت شهر تمیزی نیست، اظهار کرد: چند جلسه پیش‌تر پیرامون وضعیت نظافت شهر صحبت کردم، اما هیچ اصلاحی مشاهده نکردیم.

سید حسین رضویان با بیان اینکه برخی مدعی هستند که برای هر منطقه ۲۵ خودرو در سطح محلات مشغول تفکیک زباله از مبدا هستند، افزود: قرار دادها در حوزه تفکیک زباله از مبدا چند صد میلیارد تومانی است اما متاسفانه در عمل اقدامات چند میلیون تومانی هم مشاهده نمی‌شود.

وی با انتقاد از وجود زباله در سطح محلات رشت تصریح کرد: مردم رشت منتظر اقدامات عملیاتی هستند و بنده تمایلی ندارم که موضوع ترک فعل را توسط برخی از مدیران اعلام کنم ولی صراحتا می‌گویم چنانچه خواسته مردم پیرامون موضوع تفکیک زباله از مبدا برآورده نشود و نسبت به تذکرات نمایندگان مردم رشت در شورا بی‌توجهی صورت بگیرد موضوع ترک فعل را یقینا به دستگاه‌های ذیصلاح اطلاع می‌دهم.

پیمانکار تفکیک زباله از مبدا اقدام موثری انجام نداده است
عضو شورای شهر رشت نیز در این جلسه با اشاره به اینکه اخیرا بازدیدی از سراوان داشتم، اظهار کرد: در موضوع بهسازی دفنگاه اقدامات خوبی در دست انجام است که البته نسبت به قرار داد کمی عقب هستیم.

حسن کریمی کرنق با بیان اینکه پیمانکار قرار داد با شهرداری رشت در موضوع تفکیک زباله از مبدا عملا اقدامی انجام نداده است، افزود: در موضوع تصفیه خانه شیرابه سراوان نیز وضعیت رضایتبخش نیست.

شهر رشت در حوزه پسماند با ایده آل‌ها فاصله دارد
مدیر عامل سازمان پسماند شهرداری رشت نیز در این جلسه با اشاره به اینکه از اعضای شورا بابت انتقادات تشکر می‌کنم، اظهار کرد: شهر رشت در حوزه پسماند از ایده آل‌ها بسیار فاصله دارد و در ماه گذشته به واسطه عملکرد نامطلوب شرکت‌های طرف قرار داد با پسماند، مبلغ هفت میلیارد تومان این شرکت‌ها جریمه شدند.

علی مقصودی با بیان اینکه میانگین زباله روزانه طی پنج ماه حدود ۵۲۷ تن است، افزود: تفکیک زباله از مبدا مشکلی است که تمامی شهرهای کشور از جمله تهران و غیره نیز با آن دست به گریبان هستند و ما در تلاشیم تا با تفکیک زباله از مبدا کمترین آمار دفن زباله را داشته باشیم ولی متاسفانه زباله گردهای فراوانی در سطح شهر مشغول فعالیت هستند.

وی با تاکید به انجام تبلیغات محیطی پیرامون تفکیک زباله از مبدا بیان کرد: به زودی تبلیغات در سطح شهر با این مضمون به چشم می‌آید و قرار است از طریق صدا و سیما نیز به این مهم پرداخته شود.

مقصودی با اشاره به اینکه جرایمی که اخیرا سر وصدا کرد هیچ ارتباطی به دریافتی‌های کارگر ندارد، تصریح کرد: قرار بود شرکت‌ها بابت خدمات‌رسانی در سطح شهر از ماشین‌هایی با مدل‌های ساخت مشخص استفاده کنند وعدم توجه به همین موضوع منجر به جریمه شرکت‌ها شد و گفتیم باید در سطح شهر خودروهایی مناسب به منظور جمع آوری زباله تردد کنند.

Share