استاندار گیلان خبر داد؛

واگذاری احداث تصفیه خانه شهر صنعتی رشت به پیمانکاری جدید

رئیس سازمان محیط زیست کشور نقش سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری در احیای تالاب بین المللی انزلی را بسیار مؤثر دانست و گفت: باید در یک بازه زمانی ۲ ساله عملیات آبخیزداری در تالاب انزلی به پایان برسد.

 به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، علی سلاجقه رئیس سازمان محیط زیست کشور ظهر امروز در جلسه قرارگاه جهادی تالاب انزلی در سالن اجتماعات سازمان محیط زیست کشور با بیان اینکه شکل گیری قرارگاه جهادی برای نجات تالاب انزلی نشان‌دهنده نگاه ملی است، اظهار کرد: باید از همه ظرفیت‌های ملی، بین‌المللی و بخش خصوصی برای نجات تالاب انزلی استفاده شود.

وی با اشاره به نقش تالاب بین‌المللی انزلی در تأمین آب مورد نیاز اراضی کشاورزی گیلان گفت: این تالاب مساحتی بالغ بر ۳۷۰ هزار هکتار را زهکش می‌کند، لذا اجرای یک مدیریت جامع حوضه آبخیز برای نجات تالاب انزلی یک امر ضروری است.

رئیس سازمان محیط زیست کشور با تأکید بر اهتمام مسؤولان در احیای سریع تالاب بین‌المللی انزلی بیان کرد: باید یک تقویم زمانی برای اجرای همه عملیات پیش‌بینی شده برای تالاب انزلی تهیه شود.

سلاجقه نقش سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری در احیای تالاب بین المللی انزلی را بسیار موثر دانست و افزود: بدون شک سهم اصلی عملیات اجرایی این تالاب از آن سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری است از این رو باید در یک بازه زمانی ۲ ساله عملیات آبخیزداری در تالاب انزلی به پایان برسد.

وی با بیان اینکه اجرای طرح مدیریت جامع حوضه آبخیز، ورود رسوب به تالاب را متوقف کرده و هزینه‌های لایروبی را از بین می‌برد، گفت: معضل سنبل آبی باید هرچه سریعتر و با استفاده از ظرفیت شرکت‌های دانش بنیان به اتمام برسد.

معاون رئیس جمهور با اشاره به جمع آوری بیش از ۵۰ تن گیاه سنبل آبی در تالاب بین المللی انزلی بیان کرد: همزمان با هفته محیط زیست ۳۵ تن گیاه مهاجم سنبل آبی توسط محیط‌بانان با دستگاه دروگر مخصوص از سطح تالاب انزلی جمع آوری و از این پهنه آبی خارج شد.

سلاجقه با بیان اینکه تعیین حدود تالاب باید تا پایان هفته نهایی شود، گفت: در حوضه آبخیز تالاب انزلی نباید هیچگونه کود و سمی مورد استفاده قرار گیرد و وزارت جهاد کشاورزی، جایگزین‌های آن را در اختیار بهره‌برداران قرار دهد.

واگذاری احداث تصفیه خانه شهر صنعتی رشت به پیمانکاری جدید

اسدالله عباسی استاندار با اشاره به آخرین وضعیت این تالاب و اقدامات انجام شده برای احیای آن، اظهار کرد: با شروع به کار دولت مردمی و انقلابی و پس از سفر استانی ریاست محترم جمهوری به استان گیلان، ما تلاش کردیم یک همبستگی بین دستگاه های مسوول در احیای تالاب انزلی به وجود آوریم چراکه مشکل اصلی این تالاب، ناهماهنگی بین دستگاهی بود.

وی با اشاره به شناسایی منشا آلودگی تالاب بین المللی انزلی افزود: با تلاش‌های انجام شده و در راستای احیای ابن تالاب به سراغ سرچشمه آلودگی تالاب یعنی همان رودخانه هایی که رسوب و فاضلاب را وارد آن می کردند، رفتیم.

استاندار گیلان ۲ گام مهم برای نجات تالاب انزلی را اجرای عملیات آبخیزداری و رفع آلودگی عنوان کرد و گفت: بر این اساس، اقداماتی برای ساماندهی سایت دفن زباله سراوان و زندان لاکان به عنوان دو منشا مهم آلودگی انجام شد.

عباسی با انتقاد از انجام نشدن اقدامات لازم برای رفع آلودگی شهرک صنعتی رشت، بیان کرد: پروژه تصفیه خانه مسکن مهر پیشرفت خوبی داشته و انشاالله تا دهه فجر به بهره برداری می رسد. ضمن اینکه ساماندهی فاضلاب بیمارستان ها هم ۸۰ درصد پیشرفت داشته است.

وی از واگذاری پروژه احداث تصفیه خانه رشت به یک پیمانکار باتجربه خبر داد و گفت: عقب نشینی ۱.۸ متری دریای خزر باعث شده امواج دریا که قبلا به سمت اسکله می آمد، متوقف شود و این موضوع مشکلاتی را از نظر میزان رسوب در تالاب به وجود آورده است.

نماینده عالی دولت در گیلان رسوب زدایی داخل تالاب را از وظایف سازمان حفاظت محیط زیست برشمرد و افزود: سازمان منابع طبیعی، کار حدنگاری تالاب را انجام داده است.

Share