مدیر عامل شرکت چوکا؛

شرکت چوکا در وضعیتی عالی است | مدیران بومی می‌توانند ناجی شرکت چوکا باشند

مدیر عامل شرکت چوکا با تاکید بر این نکته که کارخانه چوکا صنایع چوب و کاغذسازی است، گفت: متاسفانه صنعت چوب این شرکت  برای چند سال تعطیل بود در حالی که این شرکت  تنها تولید کننده خمیر چوب در ایران است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، باقر کاظمی مدیر عامل شرکت چوکا در جمع اصحاب رسانه گیلان با تبریک هفته خبرنگار گفت: حضور خبرنگاران در کنار صنعت بزرگ چوب ایران سبب دلگرمی می‌شود و همیشه به این اعتقاد داشتم که انتقاد سازنده سبب پیشرفت و توسعه شده و همیشه به مجموعه بزرگ چوکا یادآور شدم تا زمانی که کاری انجام نشده است وعده ندهید و هر وقت کارها به سرانجام رسید، آنگاه اطلاع‌رسانی نمایید.

کاظمی با اشاره به پیشینه شرکت چوکا که از بزرگترین کارخانه‌های فراوری چوب در خاورمیانه بود، اظهار کرد: این کارخانه در دهه پنجاه افتتاح شد و روزهای درخشانی داشته است اما  متاسفانه در دهه ۹۰ دستخوش اتفاقات بدی شد و شاهد فراز و نشیب‌های این شرکت بودیم.

وی با اشاره به اینکه در ابتدای تاسیس این شرکت، برای تامین مواد اولیه اقدامات خوبی صورت گرفته بود، گفت: برای تامین مواد اولیه ۱۲ هزار هکتار جنگلهای جلگه‌ای از نوع صنوبر و کاج نهال کاری شد که تا ۱۰۰ سال آینده این شرکت مشکل مواد اولیه پیدا نمی‌کرد اما اتفاقی که در طول تاریخ ۵۰ساله شرکت چوکا افتاد این بود که با تصمیمات غیر کارشناسی و غیر مسئولانه، مدیریت چوکا را در مورد این جنگل‌ها گرفتند و به سازمان جنگل‌ها و وزارت جهاد کشاورزی واگذاری کردند البته قرار بود بعد از واگذاری، چوب‌ها برای شرکت چوکا هزینه شود که این کار نشد.

مدیرعامل چوکا ادامه داد: با این اقدام شرکت چوکا با چالشی بزرگ مواجه شد و بزرگترین خط تولید خود یعنی تولید کاغذ کراف را تعطیل کرد تا به سمت تولید کاغذ از کاغذ باطله برود.

کاظمی با اشاره به اینکه تولید کاغذ کیفیت خود را از دست داده بود، بیان کرد: ۷۰ رقیب در تولید کاغد از مواد او کاغذ باطله وجود داشت و همین سبب گردید تولیدات در انبارها دپو شود.

وی با اشاره به این که از زمان آغاز مدیریت خود در چوکا شاهد مشکلات فراوان این شرکت بوده است، افزود: یکی دیگر از مشکلات چوکا عدم مدیریت یکپارچه این شرکت بود بطوری که ۷۰درصد شرکت متعلق به صندوق بازنشستگی و  مابقی برای شستا و آستان قدس رضوی بود.

کاظمی افرود: برای حل این مشکل دیدار‌های مکرر با وزیر داشتیم که در نهایت شستا سهم صندوق بازنشستگان را خریداری کرد و توانستیم مدیریت شرکت چوکا را یکپارچه کنیم.

مدیر عامل شرکت چوکا با تاکید بر این نکته که کارخانه چوکا صنایع چوب و کاغذسازی است، گفت: متاسفانه صنعت چوب این شرکت  برای چند سال تعطیل بود در حالی که این شرکت  تنها تولید کننده خمیر چوب در ایران است.

وی با ابراز تاسف از واگذاری ۱۲ هزار هکتار جنگلهای شرکت چوکا به بخش خصوصی بیان کرد: شرکت چوکا توانایی اشتغال مستقیم ۴ هزار و ۵۰۰ نفر را دارد اما در حال حاضر ۷۲۸ نفر به صورت مستقیم کار می‌کنند.

کاظمی با بیان اینکه ما شرمنده کارکنان شرکت هستیم، یادآور شد: از روز اول که وارد این مجموعه شدم خواستم که همه چیز شفاف باشد و هیچ چیز مخفی از کسی نباشد چون کارکنان با کم و کیف مشکلات آگاه بودند بسیار همکاری کردند و همین امر سبب شد در یک سال ونیم گذشته هیچ تجمعی نداشته باشیم.

وی در ادامه به حل مشکلات شرکت پرداخت و گفت: تنها راهی که برای بقا شرکت در پیش گرفته بودیم  پیش فروش بود و با آنکه استرس بالایی داشت و ریسک بزرگی بود اما نتیجه داد و الان شرکت وضعیت عالی دارد و این نشان می‌دهد مدیران بومی می‌توانند ناجی شرکت چوکا باشند به طوری که در سطح کلان کشوری دیدگاه‌ها نسبت به این شرکت تغییر کرد. محصولاتی که قبلا تولید می‌شد همیشه مورد انتقاد و زیر سوال بود ولی الان کاغذ‌هایی که تولید می‌کنیم بسیار عالی است.

مدیرعامل چوکا با بیان‌این که میخواهیم شرایط را به سمتی ببریم که خبرنگاران خبرهای خوشی را از چوکا نشر دهند، تصریح کرد: چوکا برای کل ایران است و سرپا بودن آن سبب موفقیت و توسعه کشور خواهد بود.

کاظمی در ادامه با اشاره به اینکه در حال حاضر شرکت نمی‌تواند به تیم‌های ورزشی کمک مالی کند، اظهار کرد: تا زمانی که شرکت به سوددهی ۱۰۰ درصد نرسیده این اجازه را نداریم که در این حوزه فعالیت کنیم و تنها کمکی که به تیم ورزشی انجام می‌شود اختصاص دادن زمین‌ها و سالن‌های ورزشی برای تمرین و بازی است.

Share