در گفتگو با دیارمیرزا مطرح شد؛

احتمال لغو خدمات مربوط به تجارت چمدانی به دلیل تخریب فنس‌های منطقه آزاد انزلی!

رییس هیات مدیره جامعه بازاریان منطقه آزاد گفت: بحث آزادسازی ۶۰ متر آسیب جدی به فعالین اقتصادی زده است و این فعالین با توجه به شرایط کرونا در شرایط فعلی اقتصاد کشور در حال کار هستند و اکنون با چنین چالشی مواجه شدند.

اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، پس از ابلاغ دستور رئیس جمهور مبنی بر آزادسازی حریم ۶۰ متر سواحل، منطقه آزاد انزلی به عنوان نخستین دستگاه اجرایی حریم ۶۰ متر ساحل را در کمتر از ۴۸ ساعت آزاد سازی کرد.

اما پس از آزادسازی حریم سواحل از روز گذشته گمرک جمهوری اسلامی ایران کلیه خدمات مربوط به تجارت چمدانی را به دلیل تخریب فنس های ضلع شرقی فاز تجارت قطع کرد.

احتمال لغو خدمات مربوط به تجارت چمدانی وجود دارد

در همین راستا ناظر گمرکات گیلان در گفتگو با دیارمیرزا در مورد لغو کلیه خدمات مربوط تجارت چمدانی در منطقه آزاد انزلی گفت: در پی آزادسازی حریم دریا و سواحل و با تخریب فنس‌ها در ساحل منطقه آزاد انزلی احتمال لغو خدمات مربوط به تجارت چمدانی وجود دارد زیرا فنس‌ها تخریب شده اند و تا زمانی که محصور صورت گیرد، ما مجبور هستیم سهمیه را قطع کنیم.

ابوالقاسم یوسفی‌نژاد با اشاره به اینکه این اقدام به علت جلوگیری از قاچاق کالا صورت گرفته است، گفت: در پی دستور ریاست جمهوری برای آزادسازی، فنس‌های منطقه آزاد بدون توجه به تبعات آن تخریب شدند و باید هرچه سریعتر منطقه آزاد با توجه به حریم‌های جدید در مورد ترمیم آن اقدام کنند زیرا ۲ هزار غرفه‌دار در منطقه آزاد انزلی مشغول کار هستند که اگر این مسئله حل نشود با مشکل جدی روبرو خواهند شد.

گمرک به دلیل تخریب فنس‌ها اجازه ترخیص کالاها را نمی‌دهد

همچنین مروت‌پور، رییس هیات مدیره جامعه بازاریان منطقه آزاد در گفتگو با دیارمیرزا در خصوص لغو تجارت چمدانی گفت: در محدوده گمرکی که مصوب مجلس شورای اسلامی است و در فاز تجارت، مشغول واردات و فروش در همان محدوده هستیم و این محدوده با فنس مشخص شده و برای خروج درب مسافری دارد و از یک درب خریدارها با نظارت گمرک صورت می‌گیرد.

مروت‌پور با اشاره به طرح آزادسازی سواحل گفت: متاسفانه آزادسازی ۶۰ متر سواحل ابتدا از منطقه آزاد انزلی صورت گرفت در حالی که در هیچ کدام از نقاط دیگر استان این آزادسازی رخ نداده است.

وی در گفتگو با دیارمیرزا ادامه داد: با تخریب این محدوده فنس که کاملا مماس با ساحل بود و گمرک هم برای جلوگیری از کالای قاچاق محدودیت‌هایی را اعمال کرده بود، محدوده گمرک بهم خورده است.

مروت‌پور گفت: در سه روز اخیر یعنی بعد از سفر رییس جمهور به گیلان گمرک از دادن خدمات به فعالین اقتصادی جلوگیری می‌کند و کالاهای آن‌ها به امور بندری و از آنجا ترخیص و بعد به فروشگاه‌ها و انبارهایشان انتقال پیدا می‌کند.

وی با اشاره به اینکه در آستانه شب عید هستیم، گفت: بارهای بسیار زیادی آمده و گمرک به دلیل اینکه محدوده فنس شده بهم خورده است و حصاری که در محدوده بود از بین رفته است، اجازه ترخیص به آن‌ها نمی‌دهد.

بحث آزادسازی ۶۰ متر آسیب جدی به فعالین اقتصادی زده است

رییس هیات مدیره جامعه بازاریان منطقه آزاد افزود: بحث آزادسازی ۶۰ متر آسیب جدی به فعالین اقتصادی زده است و این فعالین با توجه به شرایط کرونا در شرایط فعلی اقتصاد کشور در حال کار هستند و اکنون با چنین چالشی مواجه شدند. واقعا چه کسی پاسخگوی ضرر و زیان این فعالین خواهد بود!؟

وی ادامه داد: در همین تحریم‌ها بخشی از کالاها از چین به مدت ۳ ماه طول می‌کشد تا به دست فعالین اقتصادی برسد و الان که کالاها رسیده است و می‌خواهند با فروش محصولات بخشی از بدهی‌های خود را بدهند با این مسئله روبرو شدند و کسب کار ۲ هزار فعال اقتصادی را تحت شعاع خود قرار می‌دهد.

مروت‌پور در گفتگو با دیارمیرزا تصریح کرد: اعتراضات بسیار بالا است و ما نهایتا یکی و دو روز دیگر می‌توانیم این افراد را به آرامش دعوت کنیم و اگر این مسئله حل نشود دچار اتفاقات بدتری خواهیم بود و اعتراضات به صورت فیزیکی می‌شود.

رییس هیات مدیره جامعه بازاریان منطقه آزاد در پایان گفت: فعالین اقتصادی، بازار خیلی ضعیفی را در این مدت گذراندند و منتظر شب عید بودند؛ امیدواریم هرچه سریعتر این مشکل برطرف شود.

Share