کشاورزان می‌توانند نیاز داخلی کشور را تامین کنند

روایت دلخوش از خیانت وزارت جهاد کشاورزی؛ در یک فقره ۱۰۹ هزار تن چای وارد کردند

نماینده مردم صومعه‌سرا در مجلس شورای اسلامی ضمن اشاره به اینکه برای زمان‌بندی قطع برق هیچ برنامه‌ای وجود ندارد، عنوان کرد: کارخانه‌ای که قطع یک‌باره برق آن را دچار مشکل جدی می‌کند، باید در جریان قطع برق باشد و وزارت نیرو باید به آن‌ها برنامه زمان‌بندی بدهد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، سیدکاظم دلخوش اباتری در نشست علنی امروز (سه‌شنبه، ۲۲ مردادماه) مجلس شورای اسلامی در ابتدای نطق میان دستور خود به بیان چند نکته درباره کشاوری پرداخت و گفت: یکی از زیربناهای اقتصاد بخش کشاورزی و از ضروریات زندگی مردم، محصولات کشاورزی است که دولت باید به آن توجه کند.

نماینده مردم صومعه‌سرا در مجلس ادامه داد: متاسفانه علی‌رغم اینکه مصرف برنج در کشور ۳ میلیون و ۲۰۰ هزار تن است و ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار تن آن را کشاورزها تولید می‌کنند، نزدیک به ۳ میلیون تن برنج به کشور وارد می‌شود. شب عید ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار تن، بعد از آن حدود ۵۰۰  هزار تن توسط تعاونی مرزنشینان و اخیراً هم ۴۰۰ هزار تن وارد شده و با این وضع کشاورز نابود شده است.

دلخوش با اعلام اینکه با پیگیری‌ها و تحصن‌های انجام شده، جلوی واردات برنج گرفته شد، از همه نمایندگان مازندران، گیلان و گلستان که در این زمینه صحبت کردند و رئیس مجلس تشکر و تاکید کرد: جلوی واردات برنج با قاطعیت گرفته شود.

وی در ادامه ضمن اشاره به واردات نامعقول چای هم عنوان کرد: مصرف چای کشور ۸۰ هزار تن است و چای‌کاران ما ۳۰ هزار تن چای می‌کارند، یعنی ۵۰ هزار تن واردات نیاز است اما در یک فقره یک نفر در کشور ۱۰۹ هزار تن و ۷۰۰ کیلو چای وارد می‌کند، که این خیانت به کشاورزی و اقتصاد کشور است و باید پرسید وزیرانی که در این بخش‌ها هستند دارند چکار می‌کنند؟

نماینده مردم صومعه‌سرا در مجلس اضافه کرد: در بخش‌های دیگر گندم، میوه‌جات و محصولات دیگر هم همین اتفاقات می‌افتد که باید جلوی آن گرفته شود. در بحث ارز ترجیحی تاریخ داریم که ۳ مردادماه ۱۴۰۲ تازه برداشته‌اند، یعنی این مدت دولت این پول را به چه کسی و کجا داده است؟

دلخوش تاکید کرد: اعتقاد ما این است که اگر از واردات برنج و چای جلوگیری شود، کشاورزان کشور می‌توانند نیاز داخلی کشور را تامین کنند.

وی در ادامه با اشاره به ارائه گزارش معاون برنامه و بودجه در مجلس، گفت: گزارشاتی که درباره قیر و دیگر مسائل ارائه شد، اکثراً اشتباه بود و مجلس و هیئت‌رئیسه آن باید رسیدگی کند. در مجلس جای گزارش نادرست نیست.

نماینده مردم صومعه‌سرا در مجلس در بخش دیگر صحبت‌های خود با اعلام اینکه پرسنل آب و فاضلاب در استان گیلان و برخی دیگر استان‌ها هفت ماه است که حقوق دریافت نکردند، گفت: آقایان مسئول و مدیرانی که در این بخش کار می‌کنید، اگر یک ماه حقوق نداشته باشید، خودتان را به در و دیوار می‌زنید، اما چطور می‌شود که پرسنل مخصوصاً در استان ما دچار این مشکل هستند. از مجلس به ویژه کمیسیون اصل ۹۰ می‌خواهیم که این مسئله را پیگیری کنند.

دلخوش همچنین با اشاره به اینکه برای زمان‌بندی قطع برق هیچ برنامه‌ای وجود ندارد، اضافه کرد: کارخانه‌ای که قطع یک‌باره برق آن را دچار مشکل جدی می‌کند، باید در جریان قطع برق باشد و وزارت نیرو توجه داشته باشد که باید به آن‌ها برنامه زمان‌بندی بدهد.

وی با اشاره به اینکه کمیسیون اجتماعی شرایط نیروهای شرکتی را ارائه داده است، عنوان کرد: درخواست همه نماینده‌ها این است که وضعیت نیروهای شرکتی، مشخص شود. از هیئت رئیسه مجلس می‌خواهیم آن را بارگزاری کند./

Share