کدورت آب چیست؟

کدورت را می توان به عنوان درجه ای از شفافیت توصیف کرد، هر چه کدورت بیشتر باشد، شفافیت در مایع کمتر است.

 

در این مقاله ما به توضیح و نحوه اندازه گیری یکی از پارامترهای مهم سنجش کیفیت آب، یعنی کدورت می پردازیم و در ادامه نحوه اندازه گیری آن را توضیح می دهیم.

کدورت چگونه اندازه گیری می شود

کدورت معیاری برای سنجش شفافیت آب و سایر مایعات است. این می تواند وجود ذرات معلق مانند سیلت، جلبک، فاضلاب، مواد معدنی یا سایر آلاینده ها را نشان دهد. این می تواند معیار مفیدی برای سنجش کیفیت آب در اکوسیستم های طبیعی مانند رودخانه ها و نهرها و همچنین در فرآیندهای دست ساز انسان مانند تولید نوشیدنی، فرآیندهای زیست دارویی و تصفیه فاضلاب باشد. این مقاله به چیستی کدورت، نحوه شناسایی و اندازه گیری آن و همچنین اهمیت نظارت بر آن می پردازد.

کدورت چیست؟

کدورت را می توان به عنوان درجه ای از شفافیت توصیف کرد، هر چه کدورت بیشتر باشد، شفافیت در مایع کمتر است. وجود کدورت می تواند نتیجه عوامل متعددی باشد. در چشم انداز طبیعی، رویدادهایی مانند بارش شدید باران یا روان آب های طوفان می تواند خاک ها را مختل کند و سطح ذرات معلق را در بدنه های آبی افزایش دهد. در تاسیسات فرآوری، کدورت می تواند در نتیجه مواد شیمیایی نامحلول یا مواد مغذی باشد.

کدورت چگونه اندازه گیری می شود

به عنوان یک مشخصه نوری، کدورت را می توان به صورت بصری با دستگاه های اندازه گیری دستی ارزیابی کرد. اینها می تواند شامل نمونه برداری با یک لوله کدورت یا دیسک Secchi باشد. از لوله ها می توان برای برداشت نمونه استفاده کرد در حالی که دیسک ها به داخل مایع در مخازن نگهداری یا سایر مناطق جمع آوری پایین می روند. هر دو از نشانه‌های بصری که پس از پوشاندن پنهان می‌شوند، می‌توانند به مقیاس کدورت ارجاع داده شوند، در قسمت بیرونی لوله کدورت یا در امتداد قطب متصل به دیسک Secchi علامت‌گذاری شوند.

قرائت ها از NTU (واحد کدورت نفلومتری) برای انتقال سطح کدورت استفاده می کنند. این واحد نحوه پراکندگی نور در نمونه را در مقایسه با مرجع اندازه گیری می کند. این روش اندازه‌گیری کدورت می‌تواند در تنظیماتی که قرائت‌های عمومی قابل قبول است یا در تنظیمات میدانی، مانند نظارت بر جریان طبیعی، مفید باشد.

کدورت سنج دیجیتال می تواند دقت بیشتری را در سطوح کدورت پایین ارائه دهد، جایی که محاسبه بصری دقت کمتری دارد یا ممکن است بدست آوردن آن دشوار باشد. در کاربردهایی مانند پردازش، پیچیدگی لوله‌کشی فرآیند، تداوم عملیات و سایر تجهیزات یا مراحل فرآیند می‌تواند نظارت بر کدورت را به یک چالش تبدیل کند. سنسورها و مانیتورهای کدورت درون خطی را می توان در طراحی پردازش ادغام کرد که امکان نظارت مداوم بر کیفیت فرآیند را فراهم می کند.

پایش کدورت در تاسیسات

بسیاری از صنایع به تامین آب ثابت و توانایی نظارت بر کیفیت آب، چه در فرآیندها و چه در تخلیه فاضلاب، وابسته هستند. آب صنعتی که از آب شهری یا آب های زیرزمینی تامین می شود می تواند حاوی رسوب باشد و باید قبل از استفاده در تجهیزات دقیق تصفیه و نظارت شود. پایش کدورت یکی از اقداماتی است که به تجهیزات، فرآیندها، محصولات و ضایعات کمک می کند تا در سطح کیفی مورد نیاز باقی بمانند.

سیستم های آب آشامیدنی یک منبع مرکزی برای خانوارها و املاک تجاری هستند. زمانی که کدورت در آب آشامیدنی زیاد باشد، می تواند در نتیجه تعمیر و نگهداری سیستم یا سایر فعالیت های خوش خیم باشد. با این حال، همچنین می تواند نشان دهنده وجود رسوباتی باشد که به آن تعلق ندارند. هنگامی که ذرات آلی در آب بیش از حد باشد، می تواند خطر نگرانی های سلامتی، مانند باکتری های مضر یا آلاینده ها را افزایش دهد.

در صنعت غذا و نوشیدنی، کدورت می تواند کیفیت محصولات نهایی را هم از نظر ظاهری و هم از نظر جذابیت و ایمنی تحت تاثیر قرار دهد. در حالی که نظارت بر کیفیت می تواند شامل دما، سطوح ضد عفونی کننده یا pH باشد، نظارت بر کدورت می تواند معیار مفیدی در طول فرآیند باشد تا اطمینان حاصل شود که مخلوط ها متعادل و مطابق با استانداردهای نظارتی هستند.

اهمیت نظارت بر کدورت

اندازه‌گیری کدورت در نقاط بحرانی در طول یک فرآیند می‌تواند به شناسایی عیوب سیستم مانند فیلترهای مسدود شده که بر کیفیت تأثیر می‌گذارند کمک کند. اگر لوله‌های فرآیند، مخازن یا سایر حسگرها در طول یک سیستم دارای رسوبات ناخواسته یا مخلوط نامحلول اضافی باشند، کدورت‌سنج‌ها می‌توانند به تکنسین‌ها اطلاع دهند تا قبل از مشکلاتی مانند رشد باکتری‌ها، تنظیمات را انجام دهند.

صنایعی که فاضلاب را تخلیه می کنند دارای یک سری مقررات زیست محیطی هستند که باید آنها را رعایت کنند. این استانداردها که اغلب توسط USEPA نظارت می‌شوند، نه تنها برای کیفیت آب بلکه برای روش‌های نظارت، کالیبراسیون و راستی‌آزمایی مورد استفاده برای دستیابی به انطباق، دستورالعمل‌هایی دارند. به عنوان مثال، EPA نیاز به کالیبره شدن کدورت سنج ها حداقل هر سه ماه یکبار دارد.

مانیتورینگ کدورت کارآمد

در کاربردهایی که سطح کدورت پایین مورد نیاز است، نظارت را می توان با کدورت سنج هایی با دقت بالا که در خطوط سیستم فرآیند یکپارچه شده اند، به دست آورد. سیستم‌هایی که با کنتورهای درون خطی طراحی شده‌اند، می‌توانند الزامات انطباق و کیفیت را به طور موثر و بدون زمان خاموشی سیستم برآورده کنند.

علاوه بر این، این ظرفیت نظارتی می تواند برنامه های تعمیر و نگهداری را با افزایش داده های موجود برای تکنسین ها و ارائه اطلاعات بلادرنگ برای کالیبراسیون سیستم بهبود بخشد. برای اطلاع از اینکه چگونه یک متخصص مورد اعتماد می تواند به مرکز شما در نظارت بر کدورت کمک کند، همین امروز با فروشگاه تجهیزات آزمایشگاهی روناکو تماس بگیرید.

 

 

 

 

Share