هرگز این وسایل را با خود به قطار نبرید

در سفرمارکت بلیط قطار تبریز تهران، بلیط کرمان مشهد، بلیط مشهد اهواز در کنار مسیرهای پرتردد مشهد، تهران، اهواز و بندرعباس قابل مشاهده و دسترسی است.

بسیاری از مردم سفر با قطار را به دلیل امنیت و راحتی آن انتخاب می‌کنند. فضای قطار، کوپه‌‌های جدا و راهروهای باریک، علاوه بر اینکه امکان استراحت و قدم زدن را به مسافران می‌دهد، بخشی از خاطرات سفر را نیز رقم می‌زند. درست است که قطار در مقایسه با هواپیما، محدودیت‌های به نسبت کمتری دارد اما آگاهی نداشتن از قوانین و مقررات آن می‌تواند برای مسافران مشکلاتی ایجاد کند. بخش مهمی از قوانین قطار مربوط به بار مسافران می‌شود. به همراه داشتن برخی از وسایل در قطار ممنوع است و برای بار داخل کوپه نیز محدودیت‌هایی وجود دارد. در این مقاله با وسایلی که حمل آن در قطار ممنوع یا دارای محدودیت است آشنا می‌شویم.

بردن چه وسایلی در قطار ممنوع است؟

شاید برخی گمان کنند که در سفر ریلی می‌توانند هر وسیله‌ای را با خود ببرند؛ اما باید بدانید که ‌قطار مانند هواپیما محدودیت‌هایی برای حجم و وزن بار و نوع وسایل دارد. قوانین مربوط به بار در قطار شامل قسمت انبار یا توشه و واگن می‌شود. حمل برخی از وسایل تنها در کوپه قطار دارای محدودیت است. اما بعضی از وسایل در هر شرایطی ممنوع هستند که در ادامه آن‌ها را معرفی می‌کنیم.

سلاح گرم و سرد

حمل سلاح گرم و سرد چه در قطار و چه در هر جای دیگر مشمول جرم است. این مطلبی است که همه می‌دانند اما به همراه داشتن سلاح‌های مجاز نیز در قطار ممنوعیت دارد. در این میان می‌توان به چاقو، پنجه بوکس، تفنگ‌های بادی و ساچمه‌ای اشاره کرد. فرض کنید شما ورزشکاری در رشته تیراندازی هستید که برای مسابقات خود قصد دارید با بلیط قطار کرمان مشهد راهی مشهد شوید و تجهیزات ورزشی شما ممکن است جزو موارد ممنوعه باشد. پس باید مدارک مورد تایید برای هدفتان از حمل این وسایل را باید به مسئولان راه آهن ارائه کنید.

اجناس قاچاق

برای جنس و کالای قاچاق همانند دو مورد بالا، مجازات در نظر گرفته شده و طبیعی است که ورود آن به قطار ممنوع باشد. امکان ارسال کالاهای تجاری از طریق قطار وجود دارد؛ البته اگر وزن و تعداد زیادی نداشته باشد. اگر در سفر پوشاک و محصولات بهداشتی و آرایشی زیادی خریداری کرده‌اید، حتما فاکتور و سندهای آن را به همراه داشته باشید تا در صورت نیاز به مأموران قطار ارائه دهید.

مواد سوختنی و آتش‌زا

وجود مواد محترقه، احتمال آتش‌سوزی را در حوادث احتمالی بالا می‌برد و به همین دلیل همراه داشتن آن در وسایل مسافران قطار، به ویژه در کوپه‌ها ممنوع است. مواد منفجره، انواع ترقه، فشفشه، وسایل آتش‌بازی، مواد شیمیایی با قابلیت اشتعال بالا، الکل‌های صنعتی، گازهای مسافرتی و پیک‌نیک از جمله این وسایل هستند. اگر مواد و وسایل دیگری با قابلیت اشتعال‌پذیری بالا به همراه دارید، بهتر است پیش از سوار شدن به مأمور قطار تحویل دهید تا پس از بررسی و تأیید، در محل مناسب‌تری نگهداری شود.

در مواردی، برخی از پژوهشگران صنعت پتروشیمی که با بلیط قطار مشهد اهواز به شهرهای نوبی سفر می‌کنند، به دلیل نوع کارشان، موادی از این دست را ممکن است به همراه داشته باشند که بهتر است انتقال آن‌ها را به مراکز جا به جایی تخصصی واگذار کنند.

حیوانات اهلی و خانگی

فرقی نمی‌کند حیوان اهلی، خانگی و یا وحشی داشته باشید، در هر صورت نمی‌توانید آن را به همراه خود در داخل قطار بیاورید. تنها یک استثنا وجود دارد؛ پرندگان در قفس، آن هم به شرطی که ابعاد قفس به اندازه باشد و مزاحمتی برای مسافران و مأموران قطار ایجاد نکند. در مجموع برای ورود حیوانات به قطار، قوانین سختگیرانه‌ای وضع شده تا بهداشت محیط و آرامش مسافران خللی وارد نشود.

داروهای شبه مخدر

در تهیه برخی از داروها از ترکیبات مواد مخدر استفاده شده است. این داروها به علت اینکه می‌توانند جایگزین مواد مخدر باشند یا تأثیراتی شبیه به آن را در مصرف‌کننده ایجاد کنند، در قطار ممنوع هستند.

اشیای قیمتی و گران‌بها

اگر دقت کرده باشید در هنگام تهیه بلیط، تأکید شده که قطار هیچ‌گونه مسئولیتی را در قبال گم شدن وسایل شخصی به عهده نمی‌گیرد. بنابراین بهتر است وسایل قیمتی مانند طلا و جواهر و اشیای گران‌بها به همراه نداشته باشید. اگر وسیله‌ای را در قطار گم‌ کردید، نگرانی به خود راه ندهید زیرا اشیای پیدا شده پس از صورت جلسه به بخش اشیای گمشده فرستاده می‌شود و تا یک ماه برای جستجو و تحویل گرفتن آن فرصت دارید.

چه وسایلی را داخل کوپه قطار نبریم؟

محدودیت‌های بیشتری برای حمل بار در کوپه قطار در نظر گرفته شده است. این محدودیت‌ها مربوط مواردی می‌شود که آسایش مسافران را مختل می‌کند. بنابراین بهتر است پیش از سفر با قطار، وسایل خود را منطبق با قوانین بسته‌بندی کنید تا دچار مشکل و یا پرداخت هزینه بیشتر نشوید. در ادامه به مهم‌ترین محدودیت‌ها اشاره می‌کنیم.

کارتن، جعبه و چمدان‌های بزرگ

در داخل هر کوپه جای مشخصی برای وسایل تعبیه شده است. اندازه وسایل، ساک یا چمدان شما نباید بیشتر از ۷۵ سانتی‌متر باشد؛ در غیر این صورت باید آن را به قسمت توشه قطار تحویل دهید و هزینه پرداخت کنید. کارتن‌ها و جعبه‌های بزرگ، مشکلات زیادی را در داخل کوپه‌ها برای مسافران ایجاد می‌کنند. اگر وزن وسایل شما از حد استاندارد بیشتر نیست، بهتر است در چمدان یا ساک‌های کوچک‌تر بسته‌بندی کنید.

بار بیشتر از ۳۰ کیلوگرم

هر مسافر قطار می‌تواند تا ۱۵۰ کیلوگرم وسیله با خود حمل کند که از این مقدار ۳۰ کیلوگرم به صورت رایگان حساب می‌شود. اگر بار شما بیش از ۳۰ کیلوگرم باشد، باید هزینه حمل و نقل آن را متناسب با وزن و مسافت بپردازید. برای این منظور باید بار خود را به قسمت توشه قطار تحویل دهید. فرض کنید شما قصد دارید با بلیط قطار تبریز تهران، مقدار زیادی از سوغات تبریز را به تهران بیاورید. اگر حجم و وزن بار شما زیاد باشد، نیاز است از گزینه‌های حمل بار پیش‌بینی شده‌ استفاده کنید.

وسایل شما نباید از ۵ بسته بیشتر باشد زیرا سقف تعداد بسته‌ها در سیستم ریلی کشور بیش از این نیست. دقت داشته باشید که برخی از قطارها فاقد بخش توشه هستند. بنابراین قبل از تهیه بلیط از این موضوع مطلع شوید و در صورت انتخاب، حواستان باشد که وزن وسایل شما بیشتر از ۳۰ کیلوگرم نشود. مسافران ۴۵ دقیقه قبل از حرکت قطار فرصت دارند تا بار اضافی خود را به باجه‌های توشه در ایستگاه‌های راه‌آهن تحویل دهند.

سخن پایانی

برای تهیه بلیط قطار بهتر است از سایت‌های معتبری چون سفر مارکت استفاده کرد. با نصب اپلیکیشن سفر مارکت و یا مراجعه به سایت آن، می‌توانید از بلیط‌های قطار و شرایط آن‌ها باخبر شوید و پس از سنجش و مقایسه برای خرید بلیط اقدام کنید. در سفرمارکت بلیط قطار تبریز تهران، بلیط کرمان مشهد، بلیط مشهد اهواز در کنار مسیرهای پرتردد مشهد، تهران، اهواز و بندرعباس قابل مشاهده و دسترسی است.

هم‌چنین در سفرمارکت می‌توانید به تمام اطلاعات مورد نیاز سفر به راحتی دسترسی پیدا کنید. از قیمت هتل و اقامتگاه ها مطلع شوید؛ تورهای معتبر گردشگری را به صورت به‌روز و لحظه‌ای رصد کنید و اطلاعات کامل از جاذبه‌های گردشگری و شرایط و امکانات شهر مقصد به دست آورید.

Share