دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر گیلان؛

روستای “شهرستان” خشکبیجار به عنوان پایلوت کانون یاریگران زندگی انتخاب شد

اباذری در خصوص هسته مرکزی کانون یاریگران زندگی عنوان کرد: روستای “شهرستان” از توابع شهر خشکبیجار بعنوان روستای مرکزی و پایلوت در خصوص اجرای طرحهای کانون یاریگران زندگی انتخاب شد.

شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر - محمدعلی اباذری

اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، صبح امروز چهارشنبه، نشست شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر گیلان به منظور فرارسیدن هفته مبارزه با مواد مخدر با حضور جمعی از خبرنگاران برگزار شد.

محمدعلی اباذری در این نشست در رابطه با تبیین وضعیت مواد مخدر و مواد روان گردان اظهار کرد: متاسفانه روند فزاینده عرضه انواع مواد مخدر و مواد محرک در ۲۰۰ کشور جهان به سرعت در حال افزایش است.

وی در ادامه در رابطه با روند فزاینده فروش مواد محرک از طریق فضای مجازی بیان کرد: سود خالص این گونه جرم‌ها به مبلغ ۴۰۰ الی ۵۰۰ میلیارد دلار در سال و تلاش گسترده قاچاقچیان از طریق فضای مجازی، سبب گسترش روش‌های مصرف شده است که ۲۸۴ میلیون نفر در رده سنی ۱۵ الی ۶۴ جهان را حداقل یکبار درگیر خود کرده است.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر گیلان گفت: مصرف مواد مخدر و روان گردان‌ها به یک ابزار سیاسی جهت مبادلات اقتصادی بین المللی تبدیل شده است به طوریکه گردش مالی ناشی از سود قاچاق این مواد، باعث نابودی تدریجی نسل‌ها در اکثر کشورهای جهان شده است.

اباذری با اشاره به رشد ۳۲ درصدی کشت مواد در افغانستان در سال ۲۰۲۲ نسبت به سال ۲۰۲۱ میلادی یادآور شد: ۸۰ درصد تقاضای جهان از کشور افغانستان در حال تامین است و به همین دلیل این کشور به عنوان بزرگترین تولیده کننده تریاک جهان مطرح شده است.

وی افزود: در همین راستا، جمهوری اسلامی ایران به دلیل منع قاچاق مواد مخدر مورد توجه و تشویق سازمان ملل بوده است.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر در خصوص مراکز نگهداری و درمان معتادان در استان اظهار کرد: با همکاری اداره کل بهزیستی گیلان، علاوه بر مرکز فعلی ماده ۱۶ که با ظرفیت ۵۰ نفر در لاکان فعال و در حال پذیرش معتادان متجاهر است، مرکز ماده ۱۵ در شهرها و روستاهای استان، آماده پذیرش معتادان خودمعرف و یا معرفی از سوی خانواده‌ها است.

اباذری در ادامه بیان کرد: پس از انجام مراحل ترک اعتیاد با همکاری فنی و حرفه در همین مراکز مشغول به فراگیری فن مورد نظر خود میشوند تا برای ورود به بازار کار آماده شوند.

وی یکی از موارد مهم در امر مبارزه با مواد مخدر را به روزرسانی فهرست مواد مخدر در سطح کشور عنوان کرد و در خصوص کمیته‌های تخصصی در راستای مبارزه با مصرف مواد مخدر اظهار کرد: در استان ۸ کمیته اصلی که شامل کمیته مبارزه با عرضه مواد مخدر به ریاست فراجای استان، کمیته فرهنگی و پیشگیری با مسئولیت مدیرکل بهزیستی استان، کمیته درمان و حمایت‌های اجتماعی با مسئولیت ریاست دانشگاه علوم پزشکی، کمیته حقوقی و قضایی استان با مسئولیت دادستان مرکز استان، کمیته توسعه مشارکت‌های مردمی با مسئولیت معاون سیاسی امنیتی استانداری‌ها، کمیته مبارزه با مواد مخدر در فضای مجازی با مسئولیت مدیرکل فرهنگی و اجتماعی استانداری، کمیته شناسایی اموال متهمین و پولشویی به ریاست دادستان استان و کانون یاریگران زندگی به ریاست معاون سیاسی امنیتی استان فعال هستند.

اباذری در خصوص هسته مرکزی کانون یاریگران زندگی عنوان کرد: روستای “شهرستان” از توابع شهر خشکبیجار بعنوان روستای مرکزی و پایلوت در خصوص اجرای طرحهای کانون یاریگران زندگی انتخاب شد.

وی در خصوص گزارش عملکرد این شورا در سال ۱۴۰۱ گفت: شورای مرکزی مبارزه با مواد مخدر جهت کمک به هم نوعان خود مبلغ ۲ میلیارد و ۳۵۰ میلیون تومان به مراکز ماده ۱۶ و ۱۱۵ میلیون تومان به مراکز ماده ۱۵ و همچنین مبلغ ۲۰۰ میلیون تومان در سال ۱۴۰۲ اهدا کرده است.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر در رابطه با اقدامات با بیان اینکه شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر در حوزه پیشگیری گفت: این شورا به منظور توسعه حوزه فرهنگی مبلغ ۴۷۲ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان نسبت به تجهیز کردن دو مرکز نشاط اجتماعی در رشت و روستای نوخاله از توابع تولمات، به آموزش و پرورش استان کمک کرده است.

اباذری گفت: همچنین این شورا ۴۴۰ میلیون تومان برای سازمان ورزش و جوانان استان و همچنین ۱۹ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان جهت مشاوره و بررسی رفاه حال و شرایط زندگی معتادان به اداره کل رفاه اجتماعی پرداخت کرده است.

وی در پایان اظهار کرد: امید است که با پیگیری همه جانبه همه دستگاه‌های امر به مبارزه با این امر مهم برآییم.

Share