آوای سلامت؛

آیا بیسکوئیت میان وعده ناسالمی است؟

انواع بیسکوییت‌ها یکی از قدیمی‌ترین و پرطرفدارترین خوراکی‌های با قابلیت نگهداری بالا در جهان محسوب می‌شوند.

بیسکوییت

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، امروزه بیسکویت‌ها عمدتا در کارخانه‌ها و با استفاده از دستگاه‌های بزرگ تهیه و تولید می‌شوند. این دستگاه‌ها بزرگ و پیچیده بوده و نیاز به دانش فنی بالایی دارند و شکل‌دهی قطعات خمیر، پخت و بسته‌بندی محصول عملیات کاملا پیوسته‌ای می‌باشد.

به گزارش بهداشت نیوز، موادی که امروزه در صنعت بیسکوییت‌سازی استفاده می‌شوند شامل موارد زیر می‌باشد:

آرد گندم تصفیه شده
بالا بودن میزان پروتئین گندم مصرفی در صنعت بیسکوییت‌سازی باعث سفت شدن بافت و همچنین مصرف بیشتر روغن و شکر می‌شود که در سطح تولید صنعتی امری هزینه‌بر محسوب می‌شود. به همین دلیل در این صنعت غالبا از آردهای ضعیف و کم پروتئین استفاده می‌شود تا در مصرف روغن و شکر صرفه‌جویی و همچنین بافت بیسکوییت تولید شده ترد‌تر شود.

شیرخشک
از شیر خشک در فرمول بیسکوییت برای بهبود طعم، بو و رنگ و همچنین افزایش ارزش غذایی استفاده می‌شود.

بی‌کربنات سدیم (جوش شیرین)
این ماده در دمای پخت مورد نیاز در بیسکوییت باعث پوک شدن و اسفنجی شدن بافت بیسکوییت می‌شود. مصرف جوش‌شیرین در صنعت نان نیز رواج داشت تا اینکه محققان پی بردند این ماده یکی از عوامل اصلی پوکی استخوان در انسان است. به همین دلیل در سال‌های اخیر شاهد حذف جوش‌شیرین توسط وزارت بهداشت از صنعت نان (به عنوان غذای اصلی مردم) در کشورمان بوده‌ایم. اما استفاده از این ماده همچنان در صنعت بیسکوییت سازی ادامه داشته و مصرف زیاد بیسکوییت می‌تواند باعث ایجاد پوکی استخوان در افراد مصرف کننده شود.

شربت اینورت
شربت اینورت که به نام عسل مصنوعی هم شناخته می‌شود محصولی تایید شده از سوی سازمان بهداشت جهانی برای استفاده در انواع محصولات صنعتی به عنوان جایگزین شکر است.

مشکل اصلی ما با این ماده کالری بالای آن است و اینکه بدن شما با وجود دریافت کالری بالا از این مواد به علت حجم پایین انواع بیسکوییت احساس سیری نمی‌کند. مقادیر پایین از مواد غذایی شیرین شده توسط شربت اینورت می‌تواند مقدار بالای کالری را برای شما به ارمغان بیاورد.

مارگارین
مارگارین یا کره گیاهی در واقع ترکیبی از روغن‌های هیدروژنه گیاهی و روغن پالم است. برای شناخت بهتر این روغن‌ها به مقاله «اسیدهای چرب» مراجعه کنید.

ترکیب این مواد در مجاورت حرارت، بافت ترد و خوش طعمی را تولید می‌کند که آن را با نام بیسکوییت می‌شناسیم.

Share