عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی گیلان؛

تغذیه با ایمنی و مقاومت افراد در برابر عفونت کاملا مرتبط است

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی گیلان با بیان اینکه سیستم ایمنی بدن تا حد زیادی به عواملی نظیر ژنتیک، محیط زندگی، شیوه زندگی، تغذیه و همچنین تعامل بین این عوامل بستگی دارد، اعلام کرد: تغذیه با ایمنی و مقاومت افراد در برابر عفونت کاملا مرتبط است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، دکتر مرجان مهدوی روشن متخصص تغذیه و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی گیلان با بیان اینکه عملکرد سیستم ایمنی بدن تا حد زیادی به عواملی نظیر ژنتیک، محیط زندگی، شیوه زندگی، تغذیه و همچنین تعامل بین این عوامل بستگی دارد، گفت؛ تغذیه به عنوان یک عامل اصلاح‌پذیر در تأثیرگذاری بر عملکرد سیستم ایمنی بدن برای چندین دهه مورد مطالعه قرار گرفته و ثابت شده است که وضعیت تغذیه‌ای با ایمنی و مقاومت افراد در برابر عفونت کاملا مرتبط است.

وی ادامه داد: کمبود هم ماکرونوترینت‌ها و هم میکرونوترینت‌ها باعث اختلال در عملکرد سیستم ایمنی بدن می‌شود که البته با اصلاح دریافت مواد مغذی قابل برگشت است.

دکتر مهدوی روشن با تاکید بر اینکه تقریباً تمام مواد مغذی موجود در رژیم غذایی نقش مهمی در حفظ پاسخ ایمنی دارند، تصریح کرد: کمبود و یا حتی مصرف زیاد آن‌ها می‌تواند تاثیر منفی بر وضعیت ایمنی و افزایش حساسیت به انواع عوامل بیماری‌زا از جمله ویروس‌ها داشته باشد.

وی در ادامه با اشاره به اهمیت رعایت تنوع و تعادل در برنامه غذایی، استفاده از همه پنج گروه غذایی شامل گروه نان و غلات با تاکید بر غلات و نان‌های سبوس دار، گروه میوه‌ها با تاکید بر مصرف انواع مختلف میوه‌ها مخصوصا مرکبات، گروه سبزی‌ها با تاکید بر مصرف انواع آن‌ها با رنگ‌های متفاوت، گروه گوشت‌ها با تاکید بر تخم مرغ، مرغ، ماهی، حبوبات و همچنین مغزهای گیاهی و گروه شیر ولبنیات با تاکید بر مصرف لبنیات کم چرب را لازم دانست.

Share