مدیرکل حفاظت محیط زیست گیلان؛

پارک ملی بوجاق تا پایان سال تعیین تکلیف می‌شود | آلودگی هوا در گیلان مخفی شده است

عشوری گفت: این ایده را نداریم که بخواهیم دیوار بکشیم دور آنها تا برای آیندگان نگه داریم از همین رو اعلام میکنم که منطقه بوجاق مراحل نهایی خود را طی میکند و امسال تکلیفش مشخص می‌شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، حمزه عشوری صبح امروز در نشست خبری در جمع اصحاب رسانه در سالن جلسات سازمان با اشاره به اینکه امکانات بی‌هوشی و زنده‌گیری حیوانات در برای تمام شهرستان‌های استان گیلان تهیه شده است، افزود: در حوزه شهرستان انزلی یک پاسگاه محیط‌بانی جدید را احداث کردیم تا در بحث‌های حفاظتی تسلط بیشتری بر منطقه‌ داشته باشیم.
مدیرکل حفاظت از محیط‌زیست گیلان با بیان اینکه سعی شده تمامی اقدامات ما در حوزه محیط‌زیست بامطالعه باشد، گفت: با تعمیرات هشت ایستگاه محیط‌بانی، پاسگاه‌های محیط‌بانی ما نیز تجهیز شدند تا محیط‌بانان ما از امکانات بروز برخورد باشند.
عشوری بیان کرد: یکی از معضلات در حوزه استان گیلان و تالاب‌ها این بود که مرکزی برای اطفای حریق تالابی نداشتیم اما خوشبختانه مجوز تأسیس پایگاه اطفای حریق تالاب انزلی را گرفتیم و امیدواریم که ظرف چند هفته آینده احداث آن شروع شود و تا پایان سال مالی به اتمام رسد.
وی خاطرنشان کرد: خواسته مردم در حوزه حاشیه تالاب بر این بود که لایروبی صورت گیرد و از طرفی چون ما هیچ مطالعاتی جامعی در این حوزه نداشتیم این امکان وجود نداشت تا مجوزهای لازم را صادر کنیم لذا مطالعاتی توسط تیم کارشناسی “جایکا” که مشترک ایران و ژاپن است، انجام شد و در این طرح هشت پهنه طرح مطالعاتی موردبررسی قرار گرفت و در انتها پیشنهادشده بود که رسوب برداری انجام شود. سه عدد از این عرصه‌ها جزو مناطق چهارگانه سازمان حفاظت محیط‌زیست بود و پنج عرصه خارج از محدوده بودند. در نهایت برای پنج عرصه‌ای که داخل محدوده بودند مجوز رسوب برداری صادر شد.
عشوری در ادامه گفت: اداره کل بنادر از ستاد مرکزی خود اعتباری حدود ۱۲۰ میلیاردی داشت و برای استفاده از این اعتبار در حوزه تالاب انزلی نیاز بود تا مجوزهای زیست‌محیطی صادر شود و این اولین بار است که به‌صورت رسمی و قانونی توسط اداره کل محیط‌زیست مجوز رسوب برداری از ۵ پهنه که غالباً مکان‌های پرتردد است، صادرشده و طی هفته آینده کار آغاز می‌شود.
مدیرکل حفاظت محیط‌زیست گیلان با اشاره به اینکه در موضوع تالاب حدود ۱۵ آبراهه برای لایروبی و سطح برداری تصمیم‌گیری شد، بیان کرد: رودخانه‌هایی در تالاب انزلی وجود دارند که نیازمند مطالعات زیست‌محیطی هستند اما در این مورد با حساسیت باید بخورد شود.
عشوری با بیان اینکه جهت جلوگیری از ورود فاضلاب به تالاب، بودجه‌ای برای شهرهای رشت، فومن و انزلی مصوب شده، گفت: باید جلوی ورود رسوب و فاضلاب را به تالاب گرفت زیرا از طرف شرق تالاب، فاضلاب خانگی و‌ صنعتی وارد تالاب می‌شوند که یک‌ اتفاق نگران‌کننده است.
وی در ادامه گفت: صندوق ملی محیط‌زیست اعتباری حدود ۱۰۰۰ میلیارد تومان دارد و این صندوق برای کل کشور است لازم به ذکر است که حدود ۲۵ درصد از این اعتبار برای استان گیلان هزینه می‌شود. ما فقط در مرحله اول طی رایزنی‌های صورت گرفته توانستیم اعتبار ۱۴۲ میلیاردی به شهر صنعتی رشت تخصیص دهیم. این اعتبار برای تصفیه‌خانه شهر صنعتی رشت می‌باشد و امیدواریم باز با کمک صندوق ملی محیط‌زیست کارهایی در حوزه نوسازی تاکسی‌های فرسوده فرودگاه انجام شود.
آلودگی هوا در گیلان مخفی شده است
مدیرکل حفاظت از محیط‌زیست گیلان با بیان اینکه در گیلان نیز درگیر آلودگی آب‌وهوا هستیم اما این آلودگی در بین پوشش‌های جنگلی مخفی شده، تصریح کرد: روستاهایی داشتیم که دارای طرح هادی بودند اما با مناطق چهارگانه محیط‌زیست تعارض داشتند، ولی روستاهای که داخل طرح هادی هستند به‌صورت قانونی می‌توانند کارهای خود را انجام دهند و روستاهای شهرستان‌های شفت، فومن و رودسر نیز که جزو مستثنیات بوده و داخل طرح هادی هستند می‌توانند کار خود را پیگیری کنند.
عشوری با تأکید بر اینکه در تلاش هستیم که کارها به‌صورت سیستمی انجام شود، بیان کرد: این کار برای این است تا از حضور ارباب‌رجوع در سازمان جلوگیری‌ شود و مردم کارها را به‌صورت الکترونیکی و اینترنتی انجام دهند.
وی در رابطه با زباله‌های بیمارستانی بیان کرد: بیمارستان‌های گیلان مشکل پسماند عفونی ندارند و هر بیمارستان با توسط دستگاه‌های خودشان مدیریت می‌کنند اما در حوزه فاضلاب بیمارستانی همچنان بعضی از بیمارستان‌ها مشکلاتی دارند و همه این بیمارستان‌ها از نوع دولتی هستند جز یک بیمارستان که مربوط به بخش خصوصی است و حتی در لیست صنایع آلاینده استان آمده است. بر همین اساس این بیمارستان موظف به پرداخت خسارت است که این خسارت پرداخت ۱ درصد از مبلغ فروش مازاد بر مالیات می‌باشد اما خوشبختانه با توجه به اخطارها و بررسی‌های انجام‌شده اقداماتی صورت گرفت و به‌زودی این بخش خصوصی نیز از لیست صنایع آلاینده استان خارج می‌شود.

مدیرکل حفاظت از محیط‌زیست گیلان با اشاره به اینکه در سال ۱۴۰۰ بر اساس شاخص عملکردی استان گیلان رتبه ۲۱ را کسب کرد، افزود: پس از تلاش‌های فراوان همکاران ما در عملکرد سال ۱۴۰۱ رتبه دوم کشوری را کسب کرده‌ایم.

به سراوان زباله‌ای وارد نمی‌شود | کسب مقام نخست کشف سلاح

وی در ادامه گفت: تأکید همه ما و نظر سازمان محیط‌زیست تفکیک زباله از مبدأ است و شهرداری‌ها لازم است که آموزش‌های لازم را انجام دهند و وارد فضای تفکیک شوند. سراوان بالاخره بعد از مدت‌ها بنا به دستور آقای عباسی، استاندار گیلان بسته‌شده و به‌صورت مستقیم هیچ زباله‌ای به آن وارد نمی‌شود و تا حدی تکلیفش مشخص شد. همچنین سازمان اعلام کرده که دیگر با هیچ مرکز دفنی برای زباله موافقت نمی‌شود.
عشوری در پاسخ به این سؤال که با بسته بودن سراوان، زباله‌ها اکنون به کجا منتقل می‌شوند، گفت: متأسفانه حجم زیادی از زباله وارد کود آلی شد که موجب نارضایتی‌هایی هم بوده اما در نهایت حدود ۳۰ تا ۴۰ درصد از زباله‌ها ریجکت می‌شوند که دیگر بحث‌های آلودگی محیط‌زیستی ندارند و در زمینه‌های دیگر از قبیل مصالح استفاده می‌شوند.
وی با بیان اینکه مقام نخست کشور را در زمینه کشف سلاح‌های غیرمجاز شکاری داریم، گفت: تعداد ۵۵۱ قبضه سلاح شکاری غیرمجاز کشف شد که ازاین‌بین برخی سلاح‌ها، مجاز و بدون مجوز شکار و برخی سلاح‌ها نیز قاچاق هستند.
عشوری با اشاره به اینکه ۳۱ گونه در معرض خطر در گیلان داریم، گفت: یک نوع فوک خزری برنامه‌اش در حال نهایی شدن است و سرشماری ما در حوزه پرندگان است که از طریق نصب دوربین‌های تله‌ای در حال رصد این‌ها هستیم.
مدیرکل حفاظت از محیط‌زیست گیلان با بیان اینکه مطالعات زیست‌محیطی راه‌آهن رشت – آستارا انجام‌شده است، افزود: موافقت سازمان جهت اجرای این پروژه نیز اعلام شده و مشکل خاصی نبوده و پروژه ارزیابی انجام‌شده است.

طرح توجیهی پارک ملی بوجاق مراحل نهایی خود را طی می‌کند

مدیرکل حفاظت از محیط‌زیست در رابطه با بحث پارک ملی بوجاق کیاشهر و اظهارات رئیس سازمان خصوصی‌سازی مبنی بر اینکه ۳ زون طراحی‌شده اما محیط‌زیست آن را ابلاغ نمی‌کند، عنوان کرد: ما هدف داریم تا تمام مناطق چهارگانه محیط‌زیست گیلان طرح‌هایشان انجام شوند و وقتی ما برای منطقه ای مانند منطقه بوجاق، طرح داریم یعنی تکلیفش مشخص است.
عشوری گفت: اعتقاد داریم مناطق چهارگانه محیط‌زیستی برای مردم است و این ایده را نداریم که بخواهیم دیوار بکشیم دور آن‌ها تا برای آیندگان نگه داریم از همین رو اعلام می‌کنم که منطقه بوجاق مراحل نهایی خود را طی می‌کند و امسال تکلیفش مشخص می‌شود.

Share