مدیرکل حفاظت محیط‌زیست گیلان اعلام کرد:

آسمان گیلان برای مهاجرت امید و رویا امن می‌شود | آماده باش نیروهای یگان حفاظت محیط‌زیست

حمزه عشوری، مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان گیلان از امن شدن آسمان و تالاب‌های گیلان برای عبور امید و رویا خبر داد و افزود: در حال حاضر بنا به گزارش‌های واصله، این دو با هم هستند و در حال آوازخوانی و تغذیه در منطقه می‌باشند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان گیلان از امن شدن آسمان و تالاب‌های گیلان برای عبور امید و رویا خبر داد.

حمزه عشوری با اعلام این خبر، گفت: با تلاش‌های ارزشمند به عمل آمده از سوی سازمان حفاظت محیط‌زیست با مشارکت بنیاد بین‌المللی درنا، مرکز تکثیر، پرورش و حفاظت درنا در بلژیک و کارشناسان و پرنده‌شناسان داخلی، یک قطعه درنای سیبری ماده که رویا نامگذاری شده به ایران وارد و با موفقیت به امید تک درنای سیبری باقیمانده از جمعیت غربی در طبیعت معرفی شد.

وی افزود: در حال حاضر بنا به گزارش‌های واصله، این دو با هم هستند و در حال آوازخوانی و تغذیه در منطقه می‌باشند. با عنایت به اینکه کارشناسان بسیار امیدوارند این دو درنا به اتفاق هم حوزه فریدونکنار را ترک نمایند و از آنجایی که درنای سیبری برای رسیدن به مناطق جوجه‌آوریش از آسمان استان گیلان عبور می‌کند، به محض دریافت اخباری مبنی بر شروع مهاجرت آن‌ها و ترک فریدون‌کنار، نیروهای یگان حفاظت محیط‌زیست و کارشناسان استان در تمام طول مسیر مهاجرت مستقر و نسبت به حفاظت و پایش مناطق اقدام خواهند نمود و در صورت فرود اتفاقی در تالاب‌های استان گیلان، موضوع مورد رصد قرار خواهد گرفت و شرایط حفاظتی در منطقه فرآهم می‌شود تا آن‌ها پس از تجدید قوا، مجددا به سمت کشور آذربایجان و سپس روسیه و سیبری ادامه مسیر دهند.

عباس عاشوری، رییس اداره حفاظت و احیای تالاب‌های گیلان نیز در این ارتباط گفت: بنا بر نظر اغلب پرنده‌شناسان با توجه به عبور درنای سیبری از حوزه گیلان، این گونه در فهرست فون پرندگان استان نیز قرار دارد، بنابراین درنای سیبری بخشی از تنوع‌زیستی استان گیلان نیز محسوب می‌شود و حفظ و احیای این جمعیت برای مردم گیلان نیز بسیار با اهمیت است.

وی در ادامه افزود: درنای سیبری به طور معمول در نیمه اول اسفند، تالاب بین‌المللی فریدون‌کنار، ازباران و سرخرود مازندران را پس چند ماه زمستان‌گذرانی به منظور جوجه‌آوری به سمت سیبری ترک می‌کند. انتظار می‌رود، رویا که در حال حاضر وضعیت مناسبی دارد و به همراه امید در حال تغذیه و آوازخوانی در منطقه است، این مسیر طولانی مهاجرت از فریدونکنار تا سیبری که بالغ بر ۵۰۰۰ کیلومتر می‌باشد را بسلامتی طی نمایند و سال آینده با یک جوجه به ایران باز گردند.

عاشوری در پایان گفت: بنیاد بین‌المللی درنا و مرکز تکثیر، پرورش و حفاظت درنا در بلژیک متعهد شده‌اند در سال آینده دو فرد دیگر از این درناهای نیمه وحشی را با هدف حفظ و احیای جمعیت غربی درنای سیبری به ایران تحویل دهند.

Share