مهدی فلاح، فعال سیاسی اجتماعی گیلان؛

قصه پر غصه خودرو در ایران؛ ذلت یا عزت

تاریخ همواره نشان داده مدیرانی بین مردم محبوبیت یافته‌اند که از ایجاد تحول نهراسیده‌اند و همواره با شجاعت رفتار کردند. شاید به جرات بتوان گفت که جز به شجاعت در تصمیم گیری و ایجاد تحول نمی‌توان به حوزه خودرو سر و سامانی داد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، مهدی فلاح، فعال سیاسی اجتماعی گیلان در یادداشتی نوشت:

تاریخ همواره نشان داده مدیرانی بین مردم محبوبیت یافته‌اند که از ایجاد تحول نهراسیده‌اند و همواره با شجاعت رفتار کردند.
شاید به جرات بتوان گفت که جز به شجاعت در تصمیم گیری و ایجاد تحول نمی‌توان به حوزه خودرو سر و سامانی داد.
شاید نوشتن از قصه پر غصه خودرو نتواند درد ناشی از تبدیل یک وسیله مصرفی به وسیله سرمایه‌ای برای خانوار را کاهش دهد ولی باید از راهکارها گفت تا امید به تغییر زنده بماند.

یکی از راهکارهای اصلی کاهش قیمت خودرو، افزایش تولید با توجه به افزایش تقاضاست که باعث تعادل در عرضه و تقاضا خواهد شد.
راهکار مهم دیگر اجرایی شدن طرح مالیات بر عایدی سود حاصل از فروش خودرو (با بازه زمانی کوتاه مدت در صورت فروش)
است که جلوی ادامه روند کالای سرمایه‌ای ماندن خودرو را خواهد گرفت و عرصه را بر سوداگران و دلالان این صنعت تنگ خواهد کرد؛ همچنین وقتی کشور بنابر سیاست‌های موجود ظرفیت عرضه بیشتر خودرو در داخل را ندارد نباید از خودروی ارزان قیمت خارجی چشم پوشی کرد.

شاید ابزار چانه زنی خودروسازان و حمایتگران تولیدات ملی، تولید شغل ناشی از تولید ملی است ولی نمی‌شود فقط به بهانه اشتغال، تنبلی این حوزه را نادیده گرفت؛ این مهم در یک مقایسه ساده با شرکت‌های بزرگ خودروسازی روشن می‌شود، به عنوان مثال در دو شرکت سایپا و ایران خودرو تعداد ۱۰۰ هزار کارگر مشغول به کار هستند که سرانه تولید خودرو به ازای هر کارگر ۹ تا ۱۰ دستگاه می‌باشد با این حال در خودروسازی هیوندای با ۱۱۰ هزار کارگر و تیراژ ۷ میلیون خودرو، این عدد به ۶۶ خودرو و در خودروسازی سوزوکی به ازای هر کارگر به ۴۹ خودرو می‌رسد. باید توجه داشت که این کوتاهی در تولید نتیجه‌ای جز لکه دار کردن احساس عزت نفس ملی در ۸۷ میلیون ایرانی ندارد. باید به صنعت نازپرورده و تنبل خودروساز داخلی شوکی داد تا دست از سفره مردم بردارد.
کشور هنوز نتوانسته است در همه حوزه‌ها عزت ملی را متناسب افزایش دهد؛ ؛ مثلا در حوزه نظامی به قله‌ها رسیده ولی در حوزه ضعیف‌تری همچون خودروسازی هنوز نتوانسته است عزت آفرین باشد.
این احساس عزت است که باعث ایجاد مقاومت در برابر زورگویان و زیاده خواهان جهانی خواهد شد و دولت و مجلس باید با شجاعت در این حوزه ورود کرده و این احساس ذلت ملی را به عزت ملی تبدیل کنند.
مهار تورم، رشد تولید و ایجاد امید در دل مردم جز با کار و تلاش و عزتمندی و شجاعت ایجاد تحول میسر نخواهد بود.

Share